Vad gäller för godkänd ritt i dressyr?

zala

Trådstartare
Hur många procent behöver man i de olika dressyrklasserna för att få en godkänd ritt?

Hör så mycket olika från olika håll... så jag blir inte riktigt klok över det hela. Kan inte hitta något när jag googlar heller.

Betyget 6 står för godkänt, och extrapolerar man det blir 60% en godkänd ritt. Det är den vanligaste definitionen på "godkänd ritt". På 80-talet var det oftast 50% man menade med godkänd. Men sen är 62% en vanlig kvalgräns, och jag tror att man därför i vissa fall har börjat prat om 62% också.

Däremot vad gäller kval till högre klasser där de behövs så krävs 62%
Och tex för att få tävla på nationella klasser....

Och om man är för få startande i klassen blir det en clear round och då krävs 62% för att få rosett.

En tävlan i Prix st George... krävs det då 60% för godkänd ritt? Eller är det olika beroende vilken klass man rider i?

Betygssättning
Varje domare värderar, i bedömningsgrupp ingående rörelser, med ett betyg från 0 – 10 enligt följande:
Utmärkt 10
Mycket bra 9
Bra 8
Ganska bra 7
Godkänd 6
Med tvekan godkänd 5
Ej fullt godkänt 4
Ganska dåligt 3
Dåligt 2
Mycket dåligt 1
Ej utförd (helt misslyckad) 0

Tycker betygsättningen är väldigt dålig.... För 4 är ej fullt godkänd, men godkänd är 6 ?
så 5an blir väldigt luddig... Tycker man ska ha "ej fullt godkänd" och sen godkänd... Med tvekan godkänd ÄR ju godkänd hur du än vrider på det... Så alltså är ju rent krasst 50% godkänt...
Men praxis numer är 60%

Hur många procent behöver man i de olika dressyrklasserna för att få en godkänd ritt?

Hör så mycket olika från olika håll... så jag blir inte riktigt klok över det hela. Kan inte hitta något när jag googlar heller.

60% är en godkänd ritt, varken mer eller mindre. Pratar du däremot högre klasser där du behöver kvala, så är kvalgränsen 62%. Men en godkänd ritt är 60%, punkt och slut. ;)

Tycker betygsättningen är väldigt dålig.... För 4 är ej fullt godkänd, men godkänd är 6 ?
så 5an blir väldigt luddig... Tycker man ska ha "ej fullt godkänd" och sen godkänd... Med tvekan godkänd ÄR ju godkänd hur du än vrider på det... Så alltså är ju rent krasst 50% godkänt...
Men praxis numer är 60%

4:a är " inte godkänt".

jag har inte hittat det på hemsidan däremot kommer detupp som sökträff när jag googlar på tr.

Den ligger ju kvar på hemsidan så tillvida som du säger att den kommer upp i sök... Och i mitt fall som första val när jag söker på TR dressyr.. Och hemsideadressen är ju klockrent Ridsports förbundets...

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 367
Senast: hhere
·
Kläder & Bli fin Av olika anledningar så behöver jag ha ett par väldigt svala underställsbyxor för att få en lite fräschare känsla under ett par mycket...
2
Svar
31
· Visningar
1 376
Senast: Account
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 088
Senast: KesoNeso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama