Vad gäller för kontrakt?

Dolly

Trådstartare
Har gått och funderat på en sak länge nu och kom på den smarta idén att fråga här på buke :P Ska låna ut en häst på foder och funderar nu på hur det fungerar med kontrakt. Har skrivit ett eget på datorn, men sen kom jag på att förra gången jag lånade ut en häst så menade de personerna att kontraktet var tvungen att vara köpt :O såå.. Nu börjar jag fundera på om detta stämmer?

Tycker det känns som om jag får med mer detaljer om jag skriver ett eget, de köpta känns så "öppna" eller vad man ska säga..
 
Sv: Vad gäller för kontrakt?

Beror på hur formuleringarna är gjorda. Problemet när amatören knåpar ihop ett eget kontrakt, är att de ofta missar väsentliga bitar. Avtalen blir svårtolkade vid en tvist, om man kan inte riktigt tänka igenom situationerna man vill avtala om.

Jag hade absolut låtit en jurist granska skrivningarna för att vara säker på vad jag egentligen avtalat om.
 
Sv: Vad gäller för kontrakt?

Finns ju jurist säkrade avtal att köpa av främst Deckerman att köpa enkelt och till typ noll kronor eftersom de är framtagna av just jurist . Utöver det skriver man själv in tillägg men dessa täcker det mesta i grunden .
 
Sv: Vad gäller för kontrakt?

Det är klart att det inte behöver vara köpt!

Se dock till att få med allt väsentligt i avtalet, parter, personnummer, adresser etc.

Men framför allt se till att få med vad som händer om fodervärden vill säga upp kontraktet i förtid, även om hästen blir sjuk, fördelning av kostnader m m, försäkringar etc.

Jag håller med Dig att de standardkontrakt som finns på marknaden inte är heltäckande, utan de behöver oftast kompletteras på ett antal punkter.

Skall väl dock tillägga att skall man göra avtalen själv så måste man veta vad man håller på med! Har man ingen aningen om hur man gör avtal är det lätt att missa något, då kan det vara bättre att utgå från ett standard och göra de tilläggen man vill, man kan där också utveckla resonemanget så att det blir väldigt tydligt vid en tvist vad som gäller för varje situation. Du kan även ha det som bilagor, men de skall då vara signerade av båda parter, i original!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gäller för kontrakt?

Skriver TS över huvud taget om ngra standard kontrakt ? Förvirrad Av ditt svar ?

På vilket sätt är de förköpta förvirrande ? I jmf med att behöva kontakta jurist ? Du använder ju det förköpta av jurist och skriver till det du saknar ?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gäller för kontrakt?

Vad jag kan se skriver jag inte förvirrande någonstans!

Däremot skriver jag att standardkontrakten inte är heltäckande, vilket de inte är, därav att man oftast har "fylleridelar" /kryss i dem.

TS skriver om köpta avtal, vilket är min tolkning av de avtal som finns till försäljning gällande fodervärd, köp etc på marknaden, bland annat det som Du själv nämnde.

Vet Du vad det kostar att anlita en jurist eller advokat?

Vad exakt gör Dig förvirrad i mitt svar?
 
Sv: Vad gäller för kontrakt?

fast att skriva ett "eget" avtal lär väl vara betydligt högre risk att man inte får med allt, om man själv inte är väldigt avtalskunnig eller jurist.

jag har aldrig föreslagit att man ska kontakta jurist, snarare tvärtom, det är ju för att slippa det som standardkontrakten är framtagna av en jurist, för att folk ska ha en bra grund att utgå från.
 
Sv: Vad gäller för kontrakt?

Jo, det kostar att anlita jurist. Och därför är det kanske bäst att utgå från standardkontrakt om man själv inte är bevandrad i avtalsjuridik?

Att göra fel kan kosta många gånger mer än både ett kontrakt köpt på Hööks och en timme hos en jurist.
 
Sv: Vad gäller för kontrakt?

Just därför är det så viktigt, oavsett om man skriver avtal själv, anlitar jurist eller använder sig av standardavtal, att man tänker efter innan avtalsskrivandet.

Detta gäller ju för alla typer av avtal, att man försöker förutse vad som kan hända och täcker upp för detta i avtalet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
989
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 100
Senast: mars
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 024
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
511

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp