Vad gäller för inhyrda hyresgäster vid försäljning av hästgård?

Cashmir

Trådstartare
Vad gäller? Har man några rättigheter? Om exempelvis den som köper anläggningen vill flytta ut alla hyresgäster och ställa in sina egna hästar - är det fritt fram för den att göra så? Har nybliven ägare till gården några skyldigheter mot tidigare hyresgäster etc. Rent konkret, vad gäller?
 
Sv: Vad gäller för inhyrda hyresgäster vid försäljning av hästgård?

Jag tror inte man kan räkna med att stå kvar..

Nye ägaren kan ju ändra om verksamheten eller välja att inte hyra ut platser överhuvudtaget.

Vad är det för avtal? Kan det gå under lokalhyra kan ju uppsägningstiden bli betydligt längre..men oavsett kan man ju aldrig vara säker i att veta vad nästkommande ägare har tänkt att göra med stallet och ev verksamhet som finns idag kan ju försvinna.

Dock lär en uppsägningstid finnas oavsett men att garantera eller känna sig säker på att stå kvar ska man inte lita på.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gäller för inhyrda hyresgäster vid försäljning av hästgård?

Nej, det är inga rättigheter eftersom verksamheten upphör i o m att ägaren avflyttar.
 
Sv: Vad gäller för inhyrda hyresgäster vid försäljning av hästgård?

Du har inga som helst rättigheter om gården säljs.
 
Sv: Vad gäller för inhyrda hyresgäster vid försäljning av hästgård?

Man har inga rättigheter alls eftersom förutsättningarna för det avtal man en gång ingått inte finns kvar.
 
Sv: Vad gäller för inhyrda hyresgäster vid försäljning av hästgård?

Jag tittade på det där för några år sen. Då gällde det inte boxuthyrning men det kan ju har kommit nya prejudikat.
 
Sv: Vad gäller för inhyrda hyresgäster vid försäljning av hästgård?

Man diskuterade iaf besittningsrätt/lokalhyra/hyresnämnd, men jag la inte på minnet hur det riktigt var. Jag har bara helinackorderingar så känner mig ganska lugn.
 
Sv: Vad gäller för inhyrda hyresgäster vid försäljning av hästgård?

Beror helt och hållet på vilken typ av avtal som man har och hur länge men har hyrt.
Om man har avtal för uppstallning och det bara säger att man har rätt till en stallplats med viss skötsel. Så får man inte vara kvar om stället säljs och den nya ägaren inte vill ha en kvar.
Har man avtal på en viss box, specificerad i avtalet och helst ingen skötsel alls lyder man under annan lagstiftning och har man då haft platsen i nio månader eller mer har man besittningsrätt till den boxen. Detta är sådant som t ex brukar förekomma på travbanor där tränarna hyr sina stall av banan men sköter allt själv som har med hästarna och ofta stallet att göra.
 
Sv: Vad gäller för inhyrda hyresgäster vid försäljning av hästgård?

kl
när papprena är påskrivna och gården såld kommer ju stallägaren säga upp alla inhyrda med uppsägningstiden om nu nya ägaren inte vill ha några inhyrda kvar.

De allra flesta säljer inte en gård och flyttar dagen efter utan det brukar iaf va minst 1 månad oftast 3 månader innan flytt.
Hyreslägenheter har ju 3 månaders uppsägningstid=)

Och tror ingen köpare bara slänger ut alla inhyrda över natten utan att de sker som jag skrev ovan=)

Är man orolig så flytta INNAN gården blir såld;)

Eller att man ber stallägaren säga till köparna att det är si och så många månaders uyppsägningstid för de inhyrda om de vill säga upp alla nu vid köpet.
Så säer stallägaren upp alla

De löser sig alltid=)
 
Sv: Vad gäller för inhyrda hyresgäster vid försäljning av hästgård?

de har inga skýldigheter öht annat än att stående hyresgäster givetvis ska ha avtalsenlig uppsägningstid enligt lagstadgar vid försäljning/existerande hyreskontrakt.

hur tänker du annars, bortsett från detta ????
 
Sv: Vad gäller för inhyrda hyresgäster vid försäljning av hästgård?

...jämför en fastighet med lägenheter som säljs, inte kan hyresgästerna sägas upp för det!
 
Sv: Vad gäller för inhyrda hyresgäster vid försäljning av hästgård?

Nja, man kan faktiskt säga upp folk från lägenheter under vissa omständigheter, men nog är det svårt.
 
Sv: Vad gäller för inhyrda hyresgäster vid försäljning av hästgård?

Om det är lokalhyra är det skillnad.

Är det däremot en tjänst, gäller helt andra regler. Krasst kan man konstatera att om man har någon tjänst med i paketet (någon fordring, utsläpp eller liknande) är det inte lokalhyra eller arrende, utan man köper tjänsten "uppställning". Och helt andra spelregler gäller.
 
Sv: Vad gäller för inhyrda hyresgäster vid försäljning av hästgård?

Ja det är ju det jag försöker säga.
 
Sv: Vad gäller för inhyrda hyresgäster vid försäljning av hästgård?

förstår nog inte riktigt heller vad du avser med inläggen men det lär vara noll personer som i rätten vid försäljning av anläggning där uppsägande period av tidigare ägare enligt kontrakt följs, som öht undrar om vad som gäller utöver det?

en försäljning av en gård med verksamhet tar givetvis hänsyn till uppsägningsperiod enligt avtal och kontrakt och varsel som gälller i sig rent allmänt. ligger ju både i säljares och mäklares intresse å det grövsta.

utöver det finns ju liksom inget att argumentera om å inackorderingens sida om att insistera på att stå kvar om varslet och försäljningen och kontraktet föjts i sig?
 
Sv: Vad gäller för inhyrda hyresgäster vid försäljning av hästgård?

förstår nog inte riktigt heller vad du avser med inläggen

Om du bor i en lägenhet som byter ägare blir du inte uppsagd. Du har besittningsrätt - du kan inte vräkas för att fastigheten bytt ägare.

Samma lagstiftning gäller om du hyr en box. Det är dock sällan som man "bara" hyr en (specifik) box, men teoretiskt sett borde man inte kunna bli uppsagd lika lätt.

Att det sen i verkligheten sällan (aldrig?) händer är en sak, men det kan ju vara bra att veta vad som rent juridiskt gäller.

Jag är inte särskilt påläst men har fått förklarat för mig att det finns skillnader på olika avtal.
 
Sv: Vad gäller för inhyrda hyresgäster vid försäljning av hästgård?

därav mitt inlägg.

dina poster är inte öht relevanta till 99,9% gällande inackorderade i ett stall som sen säljs.
vad som rent juridiskt gäller är vesäntligt avhängande på just den skillnaden. Den är som sagt vesäntig och om du har dålig koll så blir ditt argument väldigt missvisande i sig i just denna tråd ang. ämnet.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gäller för inhyrda hyresgäster vid försäljning av hästgård?

Nej, samma lagstiftning gäller inte för lokalhyra och/eller arrende. Bostad har en särställning.

Det är alltså inte alls det du menar, när du säger att "det är ju det jag menar" till mitt inlägg.

"En lokalhyresgäst har inget direkt besittningsskydd, utan ett indirekt besittningsskydd enligt 56-60 §§. Det indirekta besittningsskyddet ger en lokalhyresgäst skadestånd om denne är berättigad till det enligt 57 § (se om uppsägning för villkorsändring och avflyttning ovan)."

"Uppsägningstiderna återfinns i 4 och 5 §§ hyreslagen. Vid hyresavtal för obestämd tid gäller för bostäder tre månaders uppsägningstid och för lokaler nio månaders uppsägningstid. Vid avtal för bestämd tid gäller olika uppsägningstider baserade på hyresavtalets längd. Noterbart är att det i vissa fall krävs att uppsägning skall ske för att avtalen skall upphöra att gälla. Uppsägningstiderna är enligt 4 § 2 stycket följande uppsägningstider:
Lokaler:
Hyrestid upp till två veckor: en dags uppsägningstid.
Hyrestid mellan två veckor och tre månader: en veckas uppsägningstid.
Hyrestid mellan tre och nio månader: tre månaders uppsägningstid.
Hyrestid längre än nio månader: nio månaders uppsägningstid."
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 193
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 908
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 545
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 602
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp