Vad fyller lusernpellets för funktion?

Wifi

Trådstartare
Hejsan
Jag skulle vilja veta vad lusernpellets fyller för funktion?
Vad vill man ge sin häst när man ger lusernpellets?
Hur skall det ges, vid frukost eller efter arbete?
Hur ser ni på lusernpelletsen i förhållande till era hästars välbefinnande?
Tack på förhand.

Sv: Vad fyller lusernpellets för funktion?

Jag skulle vilja veta vad lusernpellets fyller för funktion? Lusern är enligt mig det optimala fodermedlet. Det är ett grovfoder även om det finns i pelletsform. Det innebär att du får alla grovfodrets fördelar och slipper alla nackdelar som kraftfoder ger.
Vad vill man ge sin häst när man ger lusernpellets? Lusern är proteinrikt, och eftersom proteiner är det som nästan alltid saknas så är lusern ypperligt.
Hur skall det ges, vid frukost eller efter arbete? Lusern ges när som helst på dagen.
Hur ser ni på lusernpelletsen i förhållande till era hästars välbefinnande? Jag har sällan den turen att mitt hö håller bra värden, så mina hästar äter i stort sett alltid lusern. Lusern är alltid mitt förstahandsval och det jag rekommenderar till andra också. Bort med kraftfoder, in med lusern. En foderstat med hö/hösilage + lusern kommer man långt med på många hästar.

Hejsan
Jag skulle vilja veta vad lusernpellets fyller för funktion? proteinrikt grovfoder
Vad vill man ge sin häst när man ger lusernpellets? mer protein
Hur skall det ges, vid frukost eller efter arbete?jag ger vid kvällsmat men bara för att de får vars ett halvt kg får de mer så blir det morgon och kväll
Hur ser ni på lusernpelletsen i förhållande till era hästars välbefinnande?? hästen behöver mer protein i foderstaten helt enkelt. hade den behövt ngt annat komplement till höet så hade jag gett det istället.
Tack på förhand.

........................................

Hejsan
Jag skulle vilja veta vad lusernpellets fyller för funktion?
Vad vill man ge sin häst när man ger lusernpellets?
Hur skall det ges, vid frukost eller efter arbete?
Hur ser ni på lusernpelletsen i förhållande till era hästars välbefinnande?
Tack på förhand.

Lusern kan man använda om grovfodret innehåller för lite protein. Är det dock väldigt stora brister använder jag istället / och andra proteinkoncentrat. Tycker lusern är bra pga det räknas som grovfoder och använder man hackadstrå får man också längre tuggtid.
Lusern kan man ge när som helst på dagen.

Just nu har jag ett grovfoder med väldigt bra värden så därför behövs inte något annat än hösilaget :) har tidigare använt lusern om det fattats protein i grovfodret.

Lusern är ett grovfoder, om än i pelletsform i ditt fall (finns även i hackad strå variant). man använder det för att kompensera/toppa innhehållet i det ordinarie grovfodret om detta inte är tillräckligt för att tillgodose hästen med energi och protein när vi pratar basunderhåll.

kan ges närsomhelst på dagen, och i stora givor utifrån behov. ger man lusern just i pelletsform som kompensation för ett riktigt dåligt grovfoder innehållsmässigt, bör man dock ta i beräkning att pelleterad lusern inte räcker för att tillfredställa hästens långvariga tuggbehov under dygnet, på egen hand.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 601
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25