Vad funkar på era hästar?

Sv: Vad funkar på era hästar?

Jag använder nu ett tungfelsbett på min dam, jag tycker egentligen inte speciellt mycket om det men det är det som funkar bäst då hon inte kan kväva sig själv med tungan...

Annars funkar hon bäst med tredelat eller rakt, men då hon ibland lyckas vika tungan dubbel under bettet och fastna där så får hon helt enkelt ha tungfelsbettet.. :S

KL

rider mintravare antingen bettlöst med repgrimma eller sidepull eller med portugisisk stång (rakt pelham med tungfrihet kan man säga) Riedr alltid med två tyglar när ajg rider på stång, känns inte som att det fyller någon funktion annars. Växlar ibland till ett rakt tränsbett med parerstänger.

Min unghäst kommer få börja bettlöst, när det blir dags för bett börjar jag med ett rakt med parerstänger och går vidare därifrån. är väldigt skeptiskt till ledade bett, speciellt med hävstänger. Dock handlar det om att hitta vad hästarna gillar ochd et är ollika för varje individ så jag försöker vara så openminded som möjligt. Dock kommer aldrig ett pessoabett innanför min stalldörr! ( inte märket utan det specifika bettet)

jag växlar mellan ett tredelat med tungfrihet och fasta ringar (som han gillar bäääst) och ett tvådelat anatomiskt med fasta ringar :)

Jag kan ta bild på det idag!

Jag beställde det, går säkert att göra ifrån alla butiker som säljer Pessoa Magic.

Jättegärna! Jag hittar inget vettigt alls om Pessoa Magic, inte hos Källqvist heller (som jag fattade det som var återfösöljare?). Du får gärna PM:a om vart du beställde oxå ;)

Nu glömde jag ju kameran hemma, men tar en bild imorgon istället. Men det är anatomiskt utformat så att det blir som en
"böj" när man drar i tyglarna :p (Bra förklaring... bilden får visa sen.)och det är ett ganska smalt och nätt litet bett.

7649d5719ee31816c0acb7f8dd36f8f5.jpg

Bild på ringarna

Låter ju bra iaf :) Ser fram emot bilden då min häst skiljer sig milsvis på vanliga tvådelade/anatomiskt tredelat/anatomiskt tvådelat utan "stopp"/anatomiskt tvådelat med min egna lösning som ger "stopp" :D

Han skiljer ut dem på stallgången direkt och är allt annat än lycklig med fel bett.

på bilden av ringarna och beskrivningen av ett anatomiskt utformat tvådelat smalare bett så liknar det precis mitt. men vad är det för speciellt med pessoa magic?

Det finns väll flera olika bett som inte går att vika ihop? :) Brukade ha ett sånt på ena isisen :) Annars har jag tredelat eggbett å kimbelwick å kandarstång :) Ganska skarpa men det är det enda som lilla superpigga trakhenaren vill lyssna på när han drar iväg i full galopp på ridturerna. Annars springer han ihjäl sig, han har själv inte förstått att som 21 åring orkar man inte riktigt lika mkt som en 5åring :P

Jag rider med ett smalt(10mm) tredelat med -kort- mittdel. Det är det som funkar allra bäst.
Alla tredelade med normala mittbitar går bort, de passar inte alls.

Varvar ibland med ett tvådelat magic bit eller sidepull.
Då och då använder jag ett rakt eller ett vanligt smalt tvådelat.

Egentligen går han som allra allra bäst med kandar, men det använder jag bara vid en o annan tävling eller enstaka träningar, mycket sällan annars.

Bilden IW :D

Har kommit hem för jul nu och var i vår lokala butik idag o de kan ta hem det :laugh: Men jag vill gärna se hur anatomiskt det är först så jag väntar gärna på att du kan fota :angel:

Jättegärna! Jag hittar inget vettigt alls om Pessoa Magic, inte hos Källqvist heller (som jag fattade det som var återfösöljare?). Du får gärna PM:a om vart du beställde oxå ;)

Granngården säljer väl magicbetten?
De brukar ju kunna ta hem iaf.

Granngården säljer väl magicbetten?
De brukar ju kunna ta hem iaf.

Jag har inte sett dem hittills men eftersom jag inte vetat vem som vart återförsöljare så har jag ju inte kollat efter just det heller. Då ska jag absolut se om jag hinner förbi imon o ta en titt, vill inte gärna beställa hem o sen inte vilja köpa det :o

Min häst går bäst på sina 3 delade bett (ett med lösa ringar och ett med parerstänger)

allra bäst går hon på sitt Nova bett, men dock tenderar hon till att bli lite stark med det.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
191
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 128
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama