Vad funkar på era hästar?

Tinkerbelly

Trådstartare
Hej jag har en häst som jag försöker välja bett åt.. Jag har testat några men e inte riktigt säker:confused:.. Vad rider ni era hästar med för bett?

Tacksam för snabba svar!

Sv: Vad funkar på era hästar?

Vårat Vbl sto rider vi på hackamore och rakt eggbett
och vårat kbl sto rider vi på tvådelat och rakt eggbett

Sen kör vi på tvådelat postkandar

Jag växlar lite bland mina 3 bett...

Har ett rakt bett i gummi
Har ett till rakt bett ej gummi.
Sen har jag ett western stång bett som jag tycker min häst funkar bäst på. Då han får lite mer frihet.

brukar variera men blir mest tredelat med D-ringar, har också rakt gummibett och pelhambett i gummi, men som endast används på tävling och liknande.

Min har ett tvådelat Pessoa Magic, med fasta ringar. Inte ett Pessoa bett utan av märket Pessoa.
Min häst älskar det!

Tvådelat sweet iron med kopparprickar ibland.
3-delat mässingbett med fasta ringar ibland. Oftast i dressyr.
3-delat rostfritt med fasta ringar ibland, oftast dressyr men även ut (beror mer på vilket träns det sitter på)
tvådelat baby pelham 'Pessoa Magic System' vid hoppning samt uteritter.

Funderar på att skaffa ett hackamore att prova.

kl

växlar mellan tredelat sweet iron med lösa ringar och ett tredelat mässing med fasta ringar. Har testat hackamore = katastrof, novabett var inte heller en hit. Upplever att ett vanligt tredelat med lösa ringar passar mycket bra på de flesta hästar jag har ridit.

Tre-delat sweet iron, vanligt tre-delat. Rakt. rak happy mounth som är slipat så att det är helt slätt mot tungan.

Se bild på det så är det två "bulor/kulor" på mitten. Alltså dem som är ned slipade.

lite ot men är det ett sådant som "låser" sig så att det inte kolapsar? eller hur man ska beskriva det?

har funderat på att testa det då min häst funkar rätt bra på rakt.. men kan bli lite stark. Kanske blir bättre med ett lite mer rörligt bett iaf =O

:laugh:

Ja det är ett sådant som låser sig och blir mer som ett rakt bett :) Min kan vara lite stark, men hon är mycket
trevlig på det här bettet. Väldigt trevligt att kunna byta till ett snällare bett istället för att betsla upp - för att hon ska trivas :)

Vid markarbete har jag ett tredelat med lösa ringar, när vi rider ut går hon just nu på en bettlös hemmakombination, har helt enkelt satt delen av sidostyckena som normalt håller bettet, runt en slät nosgrimma och sedan fäst tyglarna i dessa. Det får ungefär samma inverkan som att rida i grimma men blir lite snyggare, och fungerar alldeles utmärkt för oss. :laugh:

Jag växlar mellan ett lite tjockare tvådelat bett och ett tunnare tredelat för tillfället. Har bettskivor på båda eftersom jag är för snål för att köpa bett med fasta ringar såhär i juletider :D

Rider på sidepull ibland, och tar fram ett rakt bett ibland.

Nu har jag ett 3-delat bridongbett med fasta ringar.
Har inte hittat något riktigt bra alternativ att byta med, försökte ett tag med rakt, men hästen trivs bättre på 3-delat.
Vill gärna prova side-pull att växla med, men det har inte blivit av än.

Jag rider alla hästarna med tjocka tredelade tränsbett. Har ett riktigt tjockt sprenger på de två äldre hästarna och ett som är aningens smalare på 2½ åringen och 4-åringen.

Unghästarna går enbart på det, de ska vara ridbara innan man börjar mixtra med andra bett.

7-åringen växlar även med ett mylerbett (nivå 1) i hoppningen och ute i skogen och gagbett i terrängen. Gammelhästen går ibland på hackamore i skogen, novabett, ett tvådelat med en kula i mitten och pelham i terrängen. Han är den som går bäst om man byter bett ibland.

Min har ett tvådelat Pessoa Magic, med fasta ringar. Inte ett Pessoa bett utan av märket Pessoa.
Min häst älskar det!

Var har du hittat det? Hittar bara med lösa ringar eller en variant med koppar i mundelen. 11,5 har min häst. Hur anatomiskt format är det?

Min häst trivs endast/bäst med ett anatomiskt tvådelat med fasta ringar från Shires Curved-serien som jag snörar mittleden på så det blir stabilt.

Jag kan ta bild på det idag!

Jag beställde det, går säkert att göra ifrån alla butiker som säljer Pessoa Magic.

ta gärna en bild som visar hur det beter sig när man drar i tyglarna, dvs vilken form det får då.:) jag har det tredelade och min häst tycker det är lite för klumpigt.

min stora rider jag mest på smala tredelade tränsbett eller bridongbett av olika märken. det tycker han bäst om. använder även nova bett för variation, och kandar (böjd stång och tredelad bridong).

ponnyn trivs bäst på tredelat muffbett.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
191
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 128
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama