Vad förvånad jag blev!

Sv: Vad förvånad jag blev!

*kl*

Bara för att man inte vinner varje tävling man ställer upp i eller ens får bra resultat så betyder det ju inte att man inte lägger pengar på en bra tränen. Och en bra tränare behöver inte vara den som själv tävlar de allra högsta klasserna eller är utbildad A-tränare.
Hoppning tränar jag inte för ngn just nu och mina resultat går lite upp och ner men jag tycker inte det har blvit så stor skilnad sen jag tränade för en hopptränare.

jo men i detta fallet syftar det på att det inte gick nåt vidare för någon på tävlingen..

Visste inte ens att det fanns div 3 för häst i hoppning:(

Precis som Henchen skrev, måste det alltid går bra för alla alltid då? Nu tror jag inte att det verkligen gick uruselt för precis alla men det kanske vara många så man inte såg dem som det verkligen gick bra för, det kan ju vara så att det är fler som har en dålig dag sammtidigt.

svarar dig och henchen..

men med de deltagande det var så tror jag knappast att det var något sammanträffande bara.
Några kanske debuterade, andra tog det bara som träning och vissa kanske bara var totalt otränade.
Men jag tycker inte att ett helt startfält ska vara så, nu har vi ju fått det förklarade för tv som var med och tävlkade hur det låg till för deras del.
men kika på det första inlägget innan ni börjar prata om att alla kanske inte var så dåliga, man bara missade att se de som det gick bra för.

Jag tycker bara att det är lite tråkigt att starta en sån här disskution även om det inte handlar om en enskild person men om jag hade vart där o tävlat hade jag inte kännt mig på bättre humör efter en dålig runda efter att ha läst detta, där folk disskuterar hej vilt om ekipage som dom inte ens har en anning om varför det gick dåligt.
Det var en lokal tävling och jag läste i ngt tidgare inlägg att det var ngt hinder som skapade problem för många ryttare, kanske var det så att ryttarna själva blev nervösa när dom såg att det var flera ekipage som fick problem vid ett hinder och det smittade av sig på hästarna.
Men visst det är fritt att disskutera och det kanske inte är så farligt när det ändå inte nämns ngn enskild person men jag hade nog känt mig ännu mer besviken om jag läst en tråd där det disskuterades hur dåliga alla var på den tävlingen där jag själv varit.

Enligt mig är det, det värsta som finns när personer disskuterar och kommenterar min ridning (bra eller dåligt, men oftast när det gäller dåligt) när dom inte alls vet hur det är att sitta på min häst eller hur det brukar gå i vanliga fall. Eller när dom inte vet hur jag som ryttare regaerar när jag ser att flera ryttare får problem vid ett hinder.

Senast ändrad:

meadow skrev:
Har också funderat på vad vissa folk gör på tävlingar.
antalet startande har bara ökat, i alla fall i skåne. upplever det inte som att hästarna har blivit sämre el banorna blivit svårare. Nej, helt plötligt skall alla ha häst och har man häst så skall man tävla. Folk lägger ner mer pengar på hästköp och utrustning men kan inte rida.
Har tävlat SM på ponny och rider reg/nat nu och det är samma på vissa reg tävlingar. folk köper hästar som kan gå på den nivån men ryttarna rider illa. de flesta tycker att deras hästar går bra när de har skarpa bett och drar in huvudet mot halsen. sedan kan hästen inte se hindret och få svårt att använda sin kropp. ILLA!!

Tävlar en 4 åring också så jag är ute på lokal nivå ibland. När man kommer in på parkeringarna tror man att man har kommit till en nat tävling. vilka dyra bilar och släp, sen ska vi inte snacka om utrustningen. sen kommer man till bana och önskar att man hade fått sett många av de bra hästarna med andra ryttare. Om man nu rider på hobbynivå räcker väl ett hyfsat släp och en vanlig volvo. lägg pengarna på träning istället!!

unghästarna går bättre men där är det ofta mer vana ryttare som rider och kan avgöra vilka klasser som är lämpliga för hästen.
Nej. åk inte ut och tävla om du som ryttare inte är mogen. Och är man orutinerad. låt hästen få lite mer frihet mot hindret. det är bättre att göra för lite som ryttare än att försöka göra för mycket. gör det enkelt, ett normalt grundtempo och en stilla sits. Man behöver inte leta avstånd om hindret ligger på 1m. många orutinerade försöker med detta och lägger ofta sina hästar helt fel. låt hästen tänka själv.

Så himla bra skrivet! Särskillt det där om transporterna! Det blir ju bara pimsamt för alla när det kommer ett stort Boj ekipage eller liknande och det kliver ut två små raggiga b-ponnyer! :confused:

Bellini skrev:
Så himla bra skrivet! Särskillt det där om transporterna! Det blir ju bara pimsamt för alla när det kommer ett stort Boj ekipage eller liknande och det kliver ut två små raggiga b-ponnyer! :confused:

:confused: :confused:

Om du inte läste det så syftade hon på att folk lägger ner mer på utrustning än de behöver och inte tänker på att de behöver träna också..

Olympus skrev:
Jag tycker bara att det är lite tråkigt att starta en sån här disskution även om det inte handlar om en enskild person men om jag hade vart där o tävlat hade jag inte kännt mig på bättre humör efter en dålig runda efter att ha läst detta, där folk disskuterar hej vilt om ekipage som dom inte ens har en anning om varför det gick dåligt.
Det var en lokal tävling och jag läste i ngt tidgare inlägg att det var ngt hinder som skapade problem för många ryttare, kanske var det så att ryttarna själva blev nervösa när dom såg att det var flera ekipage som fick problem vid ett hinder och det smittade av sig på hästarna.
Men visst det är fritt att disskutera och det kanske inte är så farligt när det ändå inte nämns ngn enskild person men jag hade nog känt mig ännu mer besviken om jag läst en tråd där det disskuterades hur dåliga alla var på den tävlingen där jag själv varit.

Enligt mig är det, det värsta som finns när personer disskuterar och kommenterar min ridning (bra eller dåligt, men oftast när det gäller dåligt) när dom inte alls vet hur det är att sitta på min häst eller hur det brukar gå i vanliga fall. Eller när dom inte vet hur jag som ryttare regaerar när jag ser att flera ryttare får problem vid ett hinder.

Tack till ett mycket bra och förstående svar!
Har man ingen aning om hur hästen är i vanliga fall så tycker jag att det är svårt att uttrycka sig om att ekipaget va uselt!!!!!! Kanske hade en väldigt dålig dag, vissa kan faktiskt ha det. Min kompis va ute för andra gången med en häst som brukar stanna ut sig, så hon var mycket nöjd med sina 6 resp 5 fel. Och hon rider defenitivt inte dåligt. Så alla kanske inte har den ambitionen att åka ut för att vinna utan för att lyckas med sina egna mål!

fast nu handlar det inte om ett speciellt ekipage och inte heller om att någon var usel, utan bara på att det var förvånande hur kvalitén på lokala ekipage har försämrats. Utan om majoriteten. Jag tror knappast att majoriteten har hästar som stannar och så.

Självklart sitter jag inte här och tycker att alla ska rida perfekt, utan har givetvis överseende med de som har svårridna hästar, eller bara var otroligt nervösa så det speglade av sig på hästen. Men det är inte lätt att veta "jaha, den hästen är svårriden" när man ser ekipaget rida en eller två rundor. Rent allmänt var det en tävling sämre än medel för att uttrycka mig lite bättre är "usel".

Explosion skrev:
Tack till ett mycket bra och förstående svar!
Har man ingen aning om hur hästen är i vanliga fall så tycker jag att det är svårt att uttrycka sig om att ekipaget va uselt!!!!!! Kanske hade en väldigt dålig dag, vissa kan faktiskt ha det. Min kompis va ute för andra gången med en häst som brukar stanna ut sig, så hon var mycket nöjd med sina 6 resp 5 fel. Och hon rider defenitivt inte dåligt. Så alla kanske inte har den ambitionen att åka ut för att vinna utan för att lyckas med sina egna mål!
Då tycker jag absolut att hon ska vara nöjd! Va kul!
Men som sagt, nu syftar man ju inte på något enskilt ekipage, utan som sagt så var det MÅNGA som vart ute i MÅNGA år och som jag sett i MÅNGA år utan att "utvecklas", det var främst det jag tänkte på iaf. Utveckling för mig är inte att man vinner varenda klass, utan utveckling är när man ser ekipaget som mer "moget" och ryttaren har en mer mogen ridning och känsla.
självlart har man bra/dåliga dagar, men även om det går dåligt brukar man kunna se att ryttaren har presterat med "känsla" när man vart ute på liknande hoppningar, men denna dag fick jag inte denna uppfattning alls och detta gör mig lite chockad och ledsen, känslan för hästen och rytmen i ridningen är trots allt viktigast om man vill utvecklas. Fast detta är MIN PERSONLIGA uppfattning.

För vem är det pinsamt ???
För dig som inte har råd med ett sånt ekipage ???:angel:
Jag har ridtravare och både ny transport och bil för över 400 000:- och bestämt mig för en lastbil :eek: (hämtas snart :bump: )
Värdet på hästen bestämmer inte värdet på utrustningen utan vad man har råd med och vad man lägger ribban för säkerhet och funktionallitet.
Jag har råd och köpa en häst för ett par hundratusen om jag vill men ridttravre är min ras och för mig duger inget annat ;)
/Cetzy

själv har jag ekipage för 400 000:- och kör mina ridtravare i .
Till helgen köper vi nog t o m lastbil

cetzyboy skrev:
Jag har ridtravare och både ny transport och bil för över 400 000:- och bestämt mig för en lastbil :eek: (hämtas snart :bump: )

Stammar du eller gillar du bara att upprepa dig?? :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

meadow skrev:
Man behöver inte leta avstånd om hindret ligger på 1m. många orutinerade försöker med detta och lägger ofta sina hästar helt fel. låt hästen tänka själv.

Det beror väl lite på hur bra hästen taxerar. Hästen jag rider taxerar ärligt sagt som en kratta, så taxerar man inte åt honom kan man lika gärna hamna i hindret, och då stannar han såklart, eller river grovt. Alla hästar hoppar inte så bra att de klarar 1 m med lätthet.

loveratte skrev:
Om ni syftar på dessa människor (som jag inte har en aning om vilka det är då jag inte varit ute så mycket) kan jag hålla med till viss del.
Men förstå även mig rätt, det är så trist att åka ut och tävla när man efteråt får höra skit om hur dåliga alla var. Och då oftast av personer som inte ens varit med själva och ridit.

Det är väl roligare och peppa varandra så att fler vill och VÅGAr vara med, så det blir fler tävlingar med fler anmälda.

håller med till 100 % :)

När det gäller lagtävlingar tror jag det är alldeles för mkt grupptryck. Klubben känner de måste ha ett lag, sedan skrapar de ihop några ryttare som inte alls är mogna för att tävla på den höjden!
Har precis som dig sett vådliga ritter i Div III! :crazy:

Liknande trådar

Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 479
Senast: Ewelina02
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 639
Hästmänniskan - Visste inte vart jag skulle lägga tråden, moderator får gärna flytta - Nu är det visserligen inte aktuellt för mig att skaffa häst...
Svar
3
· Visningar
791
Senast: abc
·
Hoppning Hej! Min 16 åriga connemara kille har börjat vägra för mig. Enl tidigare ryttare har han gjort det också. Första tävlingen var...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Bildtråd