Vad förvånad jag blev!

Sv: Vad förvånad jag blev!

Nu vet jag inte alls hur det var på söndagen eftersom jag var där på lördagen. Jag förstår vad du menar och har full förståelse för att det är första tävligen för vissa, att DIV III är lägre nivå och att vädret kan ha påverkat.

MEN precis som J_e_n_a sa så är det många av de här ryttarna som man sett ute på många tävlingar tidigare och som man tycker borde ha utvecklat viss känsla för hästarna och fått så pass bra rutin att man kan hjälpa sina hästar runt en LD på en lokal tävling. Det är mest det som är förvånande, och skrämmande. På alla dessa år borde det ha hänt någotnting iaf!

loveratte skrev:
suck vad trött jag blir!
Jag var med på denna tävling där "alla red så himla dåligt".
Själv var det första gången jag och hästen var ute på en tävling. Jag är jätte nöjd.
VI kanske ska påminna om att div 3 klassen gick i SPÖREGN.

Det är synd bara att det alltid är folk som står på backen eller som sitter framför datorn som inte ens sett själva tävlingen som kan förklara varför andra var så dåliga.

Men som sagt, det är ju alltid lättare att rida på läktaren.
Det är det som är det tråkigaste med hästmänniskor.
Alla är så bra på att rida och vet allt, iaf som det låter.
Som sagt så var det många ryttare med som tävlat lokalt i många år med, och man tycker att dessa borde utvecklat någon sorts känsla i sin ridning genom året, trots att det är på lokal nivå. Och att det regnade tycker jag är en dålig ursäkt, speciellt eftersom underlaget höll sig perfekt, alla har vi väl ridit ute i en paddock i regn, eller ute i skogen? Och underlaget i A-sund på banan och på framhoppningen kan man absolut inte klaga på, för det höll sig superbra, trots regnet.
Jättekul att du var ute med din häst först gången och hoppas det kändes bra! Lycka till i fortsättningen!

Om ni syftar på dessa människor (som jag inte har en aning om vilka det är då jag inte varit ute så mycket) kan jag hålla med till viss del.
Men förstå även mig rätt, det är så trist att åka ut och tävla när man efteråt får höra skit om hur dåliga alla var. Och då oftast av personer som inte ens varit med själva och ridit.

Det är väl roligare och peppa varandra så att fler vill och VÅGAr vara med, så det blir fler tävlingar med fler anmälda.

Jag syftade mest på ryttare som man sett ute på tävlingsbanorna år efter år! Alla är vi nybörjare någon gång.

Självklart ska man peppa varandra! Var ju jätteroligt att du var ute på din och hästens första tävling och jag hoppas att ni fick mersmak och önskar er Lycka till i framtiden!

Var på en lokal ponnytävling,det var jätte många som vägrade ut sig,inte på pga att ryttarna var dåliga kan jag påstå.Då många av dom även tävlar regionalt.Men banan var absolut mer som en regional bana.Det var ca 2 hinder med vanliga bommar sen var det mur,våghinder,och massor av olika färgglada plank med grindar under.Vid kanterna på banan hade dom lagt delar av muren tills nästa klass skulle börja.Tror det var 2 hinder som inte var titthinder.Vår ponny stannade på första klassen och dotter utgick på egen begäran.Andra klassen hoppade dom felfritt.Det var första gången vår ponny tävlade utomhus,därför valde man ju en lokal.Har aldrig varit med om en lokal med så mkt titthinder.Men det gick ju bra.Men det var en del som flög av...

Vad har ni för lokala tävlingar hos er?

Här räcker det sällan med en nolla i grunden för att få pris, det är dubbelnolla och en ganska bra tid som gäller. Självklart finns det undantag. Ibland beror det på banan, ibland på hästarna och ibland på ryttarna. Men det är då samma häst och ryttare som helgen efter kan göra en solkensritt. Sen finns de ju alltid de som harvar och harvar och har 41 fel varenda gång...

visst ska nivån vara lägre på lokala tävlingar än på regionala. Men har man en häst/ponny som inte hoppar titthinder borde man träna på det innan man åker ut. ungefär som när det är vattengrav med i LA/120. många som stannar ut sig och skyller på banan.
Enligt mig skall man lära ungahästar( och äldre) att hoppa alla sorters hinder och då gärna på låga hinder. det ska vara med titthinder som plank och mur i de låga klasserna. annars lär sig häst och ryttare aldrig och då skulle glappet bli för stort mellan lokal-regional. inte nog med att banorna blir teknkiskt svårare, ska ekipagen också lära sig att hoppa titthinder på LA/120 nivå så skulle det bli farligt.
Nej som jag har skrivit innan, TRÄNA. hoppa små murar och plank. gör det lätt för hästen/ponnyn. får de hoppa på väldigt låga hinder så vänjer de sig snabbt.
Hellre en bana med många titthinder och schysta distanser på lokaltävlingar än en bana med bara bomhinder och relaterade avstånd.

När jag tävlade ponny så var min ponny ganska så tittig på tävling men inte på träning, där hoppade han oftas bra och det gick o få över honom över titthinder. Med min nuvarande häst har jag oxå haft lite problem på komibationer på tävling men hemma bjuder han mot kombinationer o hoppar dem som ingenting som är både 10 och 20 cm högre än dem som vi hoppar på tävling.

Nu i helgen tävlade vi en lokal 110 klass, där hade dom ett räcke med mur o två bommar över, det fick jag ett stopp på, men hemma har vi hoppat både en hel mur och mur med bommar över, även dessa högre än det vi tävlade. Så det finns hästar som kan stanna på ett speiclet hinder på tävling men hoppar samma sorts hinder hemma som ingenting så det är inte alltid det hjälpet att träna o träna på dessa speciela hinder. nu är min häst egentligen inte specielt tittig men kan ibland få för sig (specielt om matte är passiv) att stanna o ta en extra liten titt på ett specielt hinder o sen hoppa det som ingenting vid nästa försök.

loveratte skrev:
suck vad trött jag blir!
Jag var med på denna tävling där "alla red så himla dåligt".
Själv var det första gången jag och hästen var ute på en tävling. Jag är jätte nöjd.
VI kanske ska påminna om att div 3 klassen gick i SPÖREGN.

Det är synd bara att det alltid är folk som står på backen eller som sitter framför datorn som inte ens sett själva tävlingen som kan förklara varför andra var så dåliga.

Men som sagt, det är ju alltid lättare att rida på läktaren.
Det är det som är det tråkigaste med hästmänniskor.
Alla är så bra på att rida och vet allt, iaf som det låter.

Det är ganska komiskt att du tog åt dig av det där..
eftersom du vet själv att det var första tävlingen för er och att DU är nöjd borde du inte bry dig.. det är det främsta problemet med hästmänniskor.. inte dom som rider på läktaren, uten ryttarna som bryr sig alldeles för mycket om vad andra tycker..

Nu var det ju så att jag var där och red från backen kanske man kan säga, och jag har varit med på ett X antal hoppningar med häst då en av hästarna jag skötte förut tävlades i hoppning lägre klasser.. och om jag jämför med de resultaten jag sett tidigare på hopptävningar, regn eller ej, så har resultaten försämrats!

nu pratade jag inte heller om dom som debuterade med sina hästar eller tävlade mer än klubbtävling första gången, utan om dom som faktiskt red illa! Spöade hästen, kickade med sporrar, ryckte i munnen.. och utan att säga för mycket så såg jag dig, och det var inte dig och din häst jag syftade på.. faktiskt så har jag ingenting att påpeka eftersom du sa själv att det var första tävlingen.. MEN, många av de andra borde tränat lite till på samspel, sanning att säga så såg det för bedrövligt ut!

Det är själva grejen jag blir ledsen på. Förstår du?

Men skit samma.
Nästa gång, då jäklar ;)

Vad är det för fel på dyra bilar och släp, själv har jag ekipage för 400 000:- och kör mina ridtravare i .
Till helgen köper vi nog t o m lastbil :eek: och fortfarande har nmina 5 hästar kostat totalt 8000:- .
Nej att klaga på folks utrustning kallar jag avundsjuka !
/Cetzy

*kl*

Om man nu har dom pengarna att lägga ner på utrustning så har man nog pengar till träning också. Sen finns det nåt som heter tävlingsnerver.
¨
Är det inte bättre att man har dyr utrustning som passar än att man sitter med en sadel för 1000 kr som inte skulle passa en enda häst?!

Henchen skrev:
Är det inte bättre att man har dyr utrustning som passar än att man sitter med en sadel för 1000 kr som inte skulle passa en enda häst?!

:bow: :bow:

loveratte skrev:
Det är själva grejen jag blir ledsen på. Förstår du?

Men skit samma.
Nästa gång, då jäklar ;)

Du menar principen att någon som inte red själv sätter sig och klagar på alla andra?

jag vet att det är stor skillnad att stå på backen mot att faktiskt rida själv, man tänker inte likadant när man själv sitter på hästryggen och nervositeten kryper på.. men lite kan man tänka..

men som du sa själv.. skitsamma..
lycka till på alla andra tävlingar, kommer nog bli skitbra.! Och mjo, kanske ses vi någon gång till och med.. för jag antar att du vet precis vem jag är..;)

Visst kan jag hålla med dig till en viss del.Plank med massor av reklam text kan nog vilken häst ponny som helst titta på.Tycker att iallafall på lokala ponnytävlingar ska det vara lite mindre titthinder.Själv tränar vår klubb med ganska mkt titthinder.Till hästtävlingar kan det vara mer titthinder,med äldre ryttare med mer erfarenhet.Någon gång är den första gången man tävlar,då väljer man en lokal tävling pga att det ska vara lite lättare.På tävlingen vi var så stannade ponnysar ut sig som i vanliga fall aldrig stannar.Personligen så spelar det inte mig,dottern el ponnyn ngn roll vad det är för hinder,dom kommer att träffa på titthinder vid varje tävling.Men dom små ryttarna som var ute o tävlade för första gången var det en för svår bana med alldeles för tittiga hinder.Tycker att det ska vara en rejäl skillnad på lokal och regional.

vad har hänt med de hopptävlande?
har klassen på hästar blivit sämre?
har ryttarklasserna blivit sämre?
Tränar de inte ordentligt?

Men det är väl så att man inte får tävla utan att ha tagit grönt kort? Då får man ju lära sig vett och etikett om regler och annat hur man beter sig på och under tävlingen men också allmänt hästvett.
Folk lägger sina pengar på dyr utrustning till sig själva och sina hästar istället för att se till att hästen och ryttaren har en bra tränare.
Det är viktigare med nya sortens trailer och finaste bilen, därmed inte sagt att man skall komma och köra i vilken skit som helst, det handlar ju om att det skall vara säkert också ;)
Det är ju upp till varje person som vill ut och tävla att ta reda på så mycket som möjligt innan om hur allt fungerar samt att se till så ekipaget är i någorlunda bra klass.:banana:

Jag va oxå med på denna tävlingen. Jag säger som loveratte att i lag-klassen va det spöregn och då tyckte jag i alla fall att det var svårare att koncentrera sig då både jag och min häst va genomblöta. Sedan var banan inte så himla lätt som ni säger, eller i sin helhet va den lätt men det var ett hinder som gav ett stort utslag för att det var riktat rakt mot ett träd som stog 10 m bort. Det vägrade min häst på och han är inte någon som i vanliga fall gör det. Alla i mitt lag vägrade på det hindret och jag tror inte att det var vi som är jättedåliga för alla har ridit hela sitt liv och kan hästar.

Det här va ju en av de första lokala tävlingarna i distriktet så hästar och ryttare kan ju ha varit spännda, själv var jag så nervös i första rundan att jag skulle kunnat spy men då gick vi felfritt..
Och som andra har sagt någonstans måste man ju få börja.

.

men som du sa själv.. skitsamma..
lycka till på alla andra tävlingar, kommer nog bli skitbra.! Och mjo, kanske ses vi någon gång till och med.. för jag antar att du vet precis vem jag är..;)[/QUOTE]

Hehe. jo lite kanske ;) vi ses nog!;)

Explosion--> Hej alex! *vink vink*

Explosion skrev:
häst va genomblöta. Sedan var banan inte så himla lätt som ni säger, eller i sin helhet va den lätt men det var ett hinder som gav ett stort utslag för att det var riktat rakt mot ett träd som stog 10 m bort. Det här va ju en av de första lokala tävlingarna i distriktet så hästar och ryttare kan ju ha varit spännda, själv var jag så nervös i första rundan att jag skulle kunnat spy men då gick vi felfritt..
Och som andra har sagt någonstans måste man ju få börja..
Om du syftar på den svart/oranga oxern så uppfattade jag det inte alls som ett speciellt svårt hinder eller att det var riktat mitt mot trädet. Det jag tror var som orsakade bekymmer vid det hindret var att oxern var parallell och "maxad" + att det stod på en lång anridning från föregående hinder. Dom flesta hästarna stannade långt innan hindret, detta brukar oftast bero på ryttarens egna rädsla för ett visst hinder, då dom flesta hästar hoppade övriga "typhinder" på banan utan problem.
I övrigt håller jag med dig i ditt inlägg.
Lycka till i framtiden!

jo precis..
hästar, hur mycket färg och liknande ser dom..?
att så många hästar stannade på harley hindret var nog till 99% ryttarnas egen osäkerhet på det hindret.
hur många var det som som stannade på båthindret? där det var små livbojar på sidorna som gungade av blåsten?
jag kan inte minnas att det var någon som stannade där.

men det är ju så, blir ryttaren osäker blir hästen det också..
händer alla!

Liknande trådar

Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 479
Senast: Ewelina02
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 639
Hästmänniskan - Visste inte vart jag skulle lägga tråden, moderator får gärna flytta - Nu är det visserligen inte aktuellt för mig att skaffa häst...
Svar
3
· Visningar
791
Senast: abc
·
Hoppning Hej! Min 16 åriga connemara kille har börjat vägra för mig. Enl tidigare ryttare har han gjort det också. Första tävlingen var...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Bildtråd