vad för vagn och sele till mitt russ?

annaa

Trådstartare
Har en ung ponny som är under inkörning. Har kört honom lite med rockard och bröstsele (dåliga saker).
Nu vill jag hitta riktig utrustning, den får kosta lite mer, bara den är bra!
Vill ha en sele som ligger bra och en vagn med svängel och draglinor så att allt blir rätt.

Men vilken sorts sele, bröst- eller loksele? Vilka märken är bra? (har tidigare haft den billiga bröstselen från hööks, den vill jag inte ha igen..)

Och var hittar man tillverkare av bra vagnar till b-ponnys?

Vad ska du köra?

Jag kör gärna med en loksele och en rockard
det tycker jag fungerar bra.

Vi hade svetsat på en svängel på min rockard som jag hade!

hehe, nu när jag läste mitt inlägg ovan såg jag att jag hakat upp mig på ordet "bra" samt glömt att skriva vad jag ska köra :crazy:

Ska inte tävla, bara ut och köra mycket på vägarna i skogen (finns många skogsvägar här som är utmärkta att köra på). En hel del backar, så jag har haft baksele till bröstselen. Vad blir det för skillnad om man använder loksele?

Ja, är man händig eller har nån som kan hjälpa en så är det väl ganska lätt att få dit en svängel..
Men det finns ju andra bekymmer också, många vagnar jag kikat på har varit utan fjädring t ex. Och sedan verkar de inte särskilt bra avvägda, ligger tungt i selen osv. Är inte så bra på att förklara, men hoppas ni förstår ändå..

Som sagt lägger jag gärna några slantar extra på en vagn som inte behöver "fixas" till. Men jag har ingen koll på tillverkare och sånt, så jag vill gärna ha tips på seriösa.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 846
Senast: fixi
·
Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
5 913
Senast: Lynxsa
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 239
Senast: Blyger
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 042
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar