Vad för utrustning har ni i bilen?

Reservhjul, domkraft och fälgkors har jag ju också. Jag funderar på, ni som har stormkök och grejer med er, bor ni mitt ute i obygden eller? Jag som är stadsbo har svårt att föreställa mig en nödsituation då det behövs. (Utom möjligtvis, som någon nämnde, en zombieapokalyps då ;) )

Reservhjul, domkraft och fälgkors har jag ju också. Jag funderar på, ni som har stormkök och grejer med er, bor ni mitt ute i obygden eller? Jag som är stadsbo har svårt att föreställa mig en nödsituation då det behövs. (Utom möjligtvis, som någon nämnde, en zombieapokalyps då ;) )

Särbon bor i Dorotea och på vägen dit kan det bitvis vara kanske upp till 7-8 mil utan bebyggelse och inte nödvändigtvis mycket trafik. Det går snabbt att dö på vintern pga klimatet. Jag har berättat i en annan tråd om en bekants bekant till särbon som dog i en bilolycka på väg mot Umeå på vintern. Han krockade med en älg men hittades inte förrän några dagar senare. Det snöade så mycket att vare sig bil eller avkörningsspåren syntes. Nu vet jag inte om han överlevde krocken men han hade definitivt inte överlevt ett dygn i den temperaturen utan skydd.

Om jag ska till Jämtland och jobba är det liknande förutsättningar: dåliga och ensliga vägar med lite trafik. Jag är ofta långt ute i skogen och jobbar också, samma sak där att det behövs lite mer än om man kör i Sthlm.

Jag tror inte det är något bekymmer. Min pappa har alltid burit kniv, sen urminnes tider, fällkniv iofs, men aldrig råkat i problem för det.
Tyvärr är det så med lagar att det anekdotiska värdet i "jag känner en som... och h*n har aldrig åkt dit" är väldigt litet. :)
Det finns en del rättsfall som handlar om just kniv i bil, ett av de färskaste rör en ostraffad och välanpassad lantbrukare i övre medelåldern som hade kniv i bilens dörrficka på väg ut i skogen för att laga en skogsmaskin. Han anförde att han skulle komma att behöva kniven som verktyg för att skära hydraulslangar, plus att den kunde behövas för att avfånga skadat vilt. Han dömdes i TR och HR för brott mot knivlagen, HD tog inte upp målet.
Utan att på något enda vis göra anspråk på att Ha Koll ser jag läget såhär: kniv i dörrficka/mittkonsoll/handskfack/golv eller på annat sätt åtkomlig inne i kupén = aldrig någonsin ok. Kniv nedpackad i bagageutrymmet = kan vara ok OM det går att visa att det finns fog för innehavet vid det enskilda tillfället.

När jag hade min egen bil hade jag koll på innehållet, men nu har vi bara en gemensam bil och då är det sämre med kollen. Det ligger en massa skräp i bilen som NÅN ANNAN lagt dit!

Det jag vet att det finns i bilen: Kartbok, förstahjälpen-kit, reflexväst, spännband och cykelställ. En liten spade vintertid.

Startkablar
10 m tunt rep
Reflexvästar
Varningsbloss
Leatherman
Ficklampa
Sjukvårdsgrejer (en bunt 1:a förband/engångshandskar/tourniquet)

Dvs ungefär vad man behöver om man kommer först till en olycksplats.

När jag läser tråden så inser jag att jag nog är rätt dåligt utrustad. I min bil finns förutom lagstadgad varningstriangel:

Bogserlina
Startkablar
Liten kompressor
Liten domkraft
Fälgkors
Toapapper
Laddkabel till mobilen
Reflexväst
Flaska med motorolja

På vintern utrustar jag den även med rattmuff och snöskyffel. Jag tror att jag har några spännband och ett hundkoppel i handskfacket också. Jag brukar ha ett par handskar också men tror att de fått fötter och inte ligger där längre.

Nä, men däremot sover jag i bilen en del under tävlingssäsong, och sen blir köket kvar...

Tyvärr är det så med lagar att det anekdotiska värdet i "jag känner en som... och h*n har aldrig åkt dit" är väldigt litet. :)
Det finns en del rättsfall som handlar om just kniv i bil, ett av de färskaste rör en ostraffad och välanpassad lantbrukare i övre medelåldern som hade kniv i bilens dörrficka på väg ut i skogen för att laga en skogsmaskin. Han anförde att han skulle komma att behöva kniven som verktyg för att skära hydraulslangar, plus att den kunde behövas för att avfånga skadat vilt. Han dömdes i TR och HR för brott mot knivlagen, HD tog inte upp målet.
Utan att på något enda vis göra anspråk på att Ha Koll ser jag läget såhär: kniv i dörrficka/mittkonsoll/handskfack/golv eller på annat sätt åtkomlig inne i kupén = aldrig någonsin ok. Kniv nedpackad i bagageutrymmet = kan vara ok OM det går att visa att det finns fog för innehavet vid det enskilda tillfället.
Det är ju helt sjukt.

Som rubriken lyder, vilken utrusning har ni i bilen? Tänker alltså på sådant som används vid eventuella olyckor och annat bra att ha?
Eftersom vi mekar själva så allt i princip. Fullutrustad verktygslåda. Allt som gör att vi kan fixa ihop vad om egentligen (förutom reservdelar) och lift :).

Det är ju helt sjukt.

Instämmer, när jag jobbade på ett jordbruk gick jag omkring med kniv i bältet fullt synlig i centrala Falun utan problem. Jag har fortfarande kniv på mig när jag jobbar, det är ett arbetsredskap. Alla mina grabbar har också kniv, det behöver man när man jobbar som dem.

Jag har
Bogserlina
Startkablar
Reflexväst
Varningstriangel
Hammare till att krossa rutor och skära av bilbälten
Brandsläckare
Reservhjul
Mobilladdare

Jag har hjulkors, multiverktyg, ficklampa, extra batterier, startkablar, reflexväst, två energibars, tunna och varma handskar, bogserlina allt packat i en väska + varningstriangel i bagaget.

Inne i bilen 2 fleecefiltar, 2 små kuddar.

I handskfacket: ficklampa, mobilladdare, energibar.

@Ninnurur Tack för tipset, det hade jag inte tänkt på:up:

Jag har just upptäckt att jag glömde ta med first aid kit och våtservietter. Rätt skall vara rätt!

För det första har vi en pålitlig bil.
Kniv, multiverktyg, filt, godis, tändare, servetter, mobilladdare, första hjälpen för människor och hundar, startkablar, bogserlina, ficklampa, rexflexväst är standard i bilen. Vi har dessutom alltid några värmeljus i handskfacket.

Som rubriken lyder, vilken utrusning har ni i bilen? Tänker alltså på sådant som används vid eventuella olyckor och annat bra att ha?

Vi har första hjälpen låda osv, en pump att pumpa däck om de skulle behövas, varsenkläder, sen på vintern ser jag till att det finns snacks och nått att dricka, filt och extra jacka till sambon som pendlar, vi bor i England och det är ofta det blir helstop på motorvägen, och alla andra vägar till följd, vid en olycka och när det snöat. Sambon ser alltid till att spec vintertid ha mer än halvtank så han kan hålla sej varm om det blir stop, det händer varje år att han står still på motorvägen i flera timmar, rekordet är 8 timmar pga snö då vinterdäck inte används och folk har för vana att köra som dårar och orsakar olyckor (och självklart händer det olyckor ändå i halkan men vissa har verkligen ingen respekt för väglaget).

Jag kör inte själv men är vi ute och åker hela familjen spec när vi åker lite längre ser jag till att det finns nått att äta och dricka till alla, börjar få vana av bilköer och snigeltåg.

Jag har både yxa och kniv i bilen men dom ligger i kabelutrymmet i bagaget (Volvo 855) tillsammans med KLAS (Kort Lätt Attack Spade) och vet ingen att det är ett dödutrymme i kabelfacket så hittas dom inte även om reservhjulsfacket öppnas. Jag fick rekommendationen att förvara dom där av en polis för som han sa, är dom inte snabbt gripbara så är dom inte heller tänkta att kunna användas som vapen eller tillhygge. Dörrfack eller i kupén är inte okej för även om man själv inte ska ta nån av daga så kan dom hamna i händerna på sådana med den tanken vid ett ev. inbrott i bilen. Den förklaringen fick jag iallafall.

Instämmer, när jag jobbade på ett jordbruk gick jag omkring med kniv i bältet fullt synlig i centrala Falun utan problem. Jag har fortfarande kniv på mig när jag jobbar, det är ett arbetsredskap. Alla mina grabbar har också kniv, det behöver man när man jobbar som dem.
Det där ligger lite i tidens anda, även en skruvmejsel i benfickan på overallen drar blickarna till sig numera eftersom den kan anses vara ett stickvapen. Snart får vi väl inte ens ha skosnören på skorna eftersom dom går att strypa folk med.

i min bil som ännu inte är vinterkittad ska det finnas 2 varningstrianglar, bogserlina, startkablar och lite varma kläder, detta finns i bakluckan
är strax dax att fylla på med filt, täckbyxor, spade, snöborste
sedan finns det alltid isskrapa i sidofacket och mobilladdare
mannens bil har varningstrianglar, bogserlina, startkablar och filt men även flytvästar och spännband :)

Det där ligger lite i tidens anda, även en skruvmejsel i benfickan på overallen drar blickarna till sig numera eftersom den kan anses vara ett stickvapen. Snart får vi väl inte ens ha skosnören på skorna eftersom dom går att strypa folk med.

Har inget med bilar att göra men har lite med detta att göra.

Tidigare tog jag medicin som var färdigförpackad i en liten låda, man var tvungen att blanda ihop medicine själv och den fick inte frysa så när man flög var man tvungen att ha medicinen i kabinen. I denna lilla låda fanns även kanyler.

När min väska röntgades så upptäckte dom att jag hade två små nagelfilar i plast som jag fick kasta för dom kunde användas som vapen ombord på flygplanet. Kanylerna sket dom i? Jag skrattade rätt gott över deras resonemang ang dom pyttesmå nagelfilarna.... Dom var så veka att det inte ens gick att använda dom till att peta sig själv under naglarna med.

Liknande trådar

Fritid Som rubriken lyder. :D Vi ska bila från Ålesund till Stockholm i mitten på juli, och planerar en övernattning på vägen hem. Några...
Svar
1
· Visningar
163
Senast: lil-sis
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: Fetaost
·
Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 639
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Som rubriken antyder är jag på jakt efter en ny dammsugare då vår gamla som var här när vi köpte sommarstugan har gett upp. Gärna en...
Svar
16
· Visningar
564
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama