Vad för utrustning har ni i bilen?

Jo, det är lag på det :)

Den här tråden har förövrigt gett mig en ny sak på "att göra-listan", nämligen kolla igenom vad som finns i bilen (snabbt gjort...) och försöka få till så att bra saker finns i den.

Startkablar har jag, de ligger i garaget hela tiden :angel:

Till alla: Hur förvarar ni alla miljarder prylar som ni har med er? Alla lampor och silvertejpar och filtar osv :p
Handsfacket, sidofacken i dörrarna, under luckan i skuffen (kombi), löst i skuffen, bilgolvet... ;)

Ni som skriver att ni har kniv (och yxa) i bilen, får man verkligen ha det? Jag tänker, man får ju inte gå runt med kniv på sig, så får man verkligen ha det i bilen?

Ni som skriver att ni har kniv (och yxa) i bilen, får man verkligen ha det? Jag tänker, man får ju inte gå runt med kniv på sig, så får man verkligen ha det i bilen?

Från wiki:

Lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (1988:254), knivlagen, är en svensk lag som på allmän plats, inom skolområde och i fordon på allmän plats förbjuder innehav av "knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa". Lagen förbjuder även försäljning eller överlåtelse av sådana föremål till personer under 21 år.

Undantag

Lagen medger undantag från förbudet "om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat".

Sådana undantag kan till exempel vara:

• Militär som till uniform bär kniv
  • Hantverkare
  • Svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv
  • Normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg
Att inneha kniv eller något annat farligt föremål för att känna sig trygg eller för att kunna försvara sig med är dock inte ett giltigt undantag.

Jösses. Jag känner att jag ligger i allvarligt lä sedan jag läst den här tråden, jag är inte förberedd för zombieapokalypsen med mina futtiga varselvästar, filtar och punkaspray! :cautious:

Inte för att jag kan citera någon lagtext, men det måste man väl rimligen få? :confused:
Det är ju verktyg, man måste få frakta verktyg.

Jag har verktygslåda som del av min yrkesutrustning. Och kniv i lådan med campingprylar. Samt multiverktyget tillgängligt i förardörren.

Bultpistolen känns liksom som ett större bekymmer ur ett vapenperspektiv... (och ja, den ligger inlåst, gömd).

Det här måste vara brett nog för att man ska kunna ha verktyg med sig för att ta hand om träd över vägen och liknande om man bor i skogen? Eller?
Jag tror inte det är något bekymmer. Min pappa har alltid burit kniv, sen urminnes tider, fällkniv iofs, men aldrig råkat i problem för det.

Jag tror inte det är något bekymmer. Min pappa har alltid burit kniv, sen urminnes tider, fällkniv iofs, men aldrig råkat i problem för det.

Nej, jag är väl inte orolig egentligen, men man vet ju aldrig när man råkar på en petnoging. Det är skönt att ha koll på om man faktiskt får eller inte i alla fall, jag har i ärlighetens namn aldrig tänkt tanken att man inte skulle få ha kniv i bilen. Det är ett verktyg för mig, även om jag givetvis fattar att det kan vara ett vapen också.

Nej, jag är väl inte orolig egentligen, men man vet ju aldrig när man råkar på en petnoging. Det är skönt att ha koll på om man faktiskt får eller inte i alla fall, jag har i ärlighetens namn aldrig tänkt tanken att man inte skulle få ha kniv i bilen. Det är ett verktyg för mig, även om jag givetvis fattar att det kan vara ett vapen också.

Det kanske är ett område där vi har väldigt mycket privilegier för att vi är kvinnor. Jag som ser ut som 19 år, har långt lockigt rött hår och ler artigt åt polisen blir glatt förbivinkad vid kontroller. Ge mig ett svart skägg och lite brytning så kan de säkert vara arga över en fällkniv i bildörren också.

Det kanske är ett område där vi har väldigt mycket privilegier för att vi är kvinnor. Jag som ser ut som 19 år, har långt lockigt rött hår och ler artigt åt polisen blir glatt förbivinkad vid kontroller. Ge mig ett svart skägg och lite brytning så kan de säkert vara arga över en fällkniv i bildörren också.

Sant! Jag ser inte ut som du visserligen (:laugh:), men "förvirrad" är nog en alltför ofta passande beskrivning. Det är ju en kvinnlig roll också, "ta hand om henne" typ, klapp på huvudet... Har inte tänkt på det så, men jag gissar nu när du säger att jag väl skulle komma undan eventuella knivövertramp.

I bilen finns, förutom sådant som varningstriangel:

I framdörrarnas fickor:
Morakniv, karbinhakar typ brandkårshake i olika storlekar, torkpapper, syntettrasa, näsduk, ficklampa,några våtservetter.

Tillgängligt från förarstolen:
Laddsladdar till mobil, pennor, litet anteckningsblock, några 5 och 10-kronor (ej synliga). En kartbok (byts ung. vart 3:e år) över Sverige finns instoppad i passagerarstolens ficka, så att föraren kan nå den utan att resa sig.

I handskfacket: förutom instruktionsboken, några reservlampor och säkringar, ett multiverktyg.

I baksätet: Fleecefilt, ett fårskinn och arbetshandskar.

I bagageutrymmet:
En hopfällbar campingfåtölj, en liten snöspade och en liten brandsläckare i hållare. I backar: ett 5 meter långt rep med karbinhake, ett 3 meters rep med karbinhake, en uppsättning med olika spännband, fälgkors, viltolycka markeringsband, skogsband i olika färger, miniyxa, fällbar såg, liten presenning (2x3m), preseningrep, flera sittunderlag, 1:a hjälpen kudde, "nödkitt" med tändstål, tändstickor, värmeljus, snörstumpar, plåster, kirurgtejp, mössa, fällkniv. Fler par arbetshandskar.
Vidare finns 556, några fasta nycklar, en skiftnyckel, bitsmejsel och bits, en polygrip. Spolarvätska, en rulle torkpapper, startkablar, bogserlina.

Alltid:
*Jaktkniv
*Mindre yxa
*Förbandslåda
*Varselväst (bakom förarsätet så man inte behöver kliva ur för att nå den)
*Startkablar
*Vatten
*Kalorier
*Liten brandsläckare
*Spännband (tillkom efter rådjursolycka där bilen var körbar men något behövdes för att hålla upp främre kofångaren :meh:)
*Fleecefilt
*Markeringsband för viltolycka
*Olja
*Glykol
*Säkringar
*Handskar
*Tändare
*Ficklampa med extra batterier
*Toapapper och våtservetter
*5-56
*Silvertejp (som fn råkar vara svart, den var billigare)
*Plastpåsar
*Div verktyg
*Sittunderlag
*Laddare för mobil och en extra mobil med annat mobilnät än den huvudsakliga

Vintertillägg:
*Varma kläder
*Varm dryck i termos om jag kör långt
*Spade

Jobbar jag tillkommer min ryggsäck med en massa smått och gott som tex geologhammare, första hjälpen-minikit, saltsyra, lupp, GPS och provpåsar :D

Inte så mycket....

Första hjälpen-kudde, spännband,
Ett multiverktyg som har tång, kniv och några andra saker. Varselväst, snäppreflexer, ficklampa som man laddar genom att veva, flera fönsterskrapor, snöborste
Anteckningsmaterial, pennor, pappersservetter, värmeljus och tändare, grov filt, fleecefilt. Lyckoamulett (gåva) druvsocker, koffeintabletter, bestick-set, engångsskedar, våtservetter.
Sedan en vecka tillbaka har jag ett reservhjul också förutom den där märkliga lilla kompressorn som var orginalutrustning.

Kommer inte ihåg mer för ögonblicket....

Första hjälpen kudde till hund och människa. Reservkoppel och halsband. En finurlig sak som är en ficklampa och på andra sidan en bältesavskärare samt rutkrossare. Mobilladdare. Massor av servetter. En filt brukar jag också ha, men just nu har den inte kommit längre än till hallen. Soppåsar. Arbetshandskar (modell megastora. Passar varken mig eller gubben så varför han lagt dom i bilen vet jag ej). Nässpray och alvedon. Tuggummi. Punka på burk, tror jag, vi har iaf inget reservhjul.

Liknande trådar

Fritid Som rubriken lyder. :D Vi ska bila från Ålesund till Stockholm i mitten på juli, och planerar en övernattning på vägen hem. Några...
Svar
1
· Visningar
163
Senast: lil-sis
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: Fetaost
·
Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 639
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Som rubriken antyder är jag på jakt efter en ny dammsugare då vår gamla som var här när vi köpte sommarstugan har gett upp. Gärna en...
Svar
16
· Visningar
564
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama