Vad för utrustning har ni i bilen?

fryckan

Trådstartare
Som rubriken lyder, vilken utrusning har ni i bilen? Tänker alltså på sådant som används vid eventuella olyckor och annat bra att ha?

Som rubriken lyder, vilken utrusning har ni i bilen? Tänker alltså på sådant som används vid eventuella olyckor och annat bra att ha?

Menar du airbags och sådan säkerhetsutrustning som är inbyggt i bilen eller vad som är ditplockat efteråt, reservhjul, varningstriangel m.m.?

Menar du airbags och sådan säkerhetsutrustning som är inbyggt i bilen eller vad som är ditplockat efteråt, reservhjul, varningstriangel m.m.?
Sorry var lite otydlig ;) alltså sånt som man plockat in i bilen själv, typ filtar, kniv etc och inte sådant som tillhör bilens standardutrustning.

Sommartid: en mindre yxa, startkablar, bogserlinor, reflexväst och såklart varningstriangel.
Vintertid: Ovan nämnda plus en liten spade, vantar, fleecefilt och såna plastsaker att lägga under hjulen om man kör fast i snö. Har tänkt mig en morakniv också, ifall man hamnar på taket och måste skära av bältet för att komma loss. Men än har jag inte skaffat det.

Alltid: GPS, laddkabel till mobilen och näsdukar/toapapper.

Jag är redo för det mesta :p

Edit: en "riktig" domkraft i modell mindre, som tar 2 ton har jag alltid med mig också!

Två förstahjälpenkuddar, en yxa, två knivar, en reflexväst, en filt och lite extrakläder inkl mössa och vantar, laddare till mobilen, bogserlina, startkablar, varningstriangel. Har säkert fler grejer som jag glömt bort nu. Tillbringar mycket tid med min bil och extrakläderna är väl inte tänkta ifall jag råkar ut för någon olycka utan mer om det blir för kallt när jag är ute och håller på med hundarna.

Min bil kallas McGyver-bilen av en anledning. Har tom fått bygga upp ett nytt innergolv i skåpet så jag får plats med alla bra grejer.

15 m2 presenning, 30 meter lina, en stol, självhäftande kardborreband, silvertejp, farmartång, div smörjsprejburkar, bultpistol, slaktknivar, multiverktyg, matkåsa + spork, 5 liter vatten, div varma extrakläder, ett par filtar, ett knippe spännband och lastspännare, handduk, fälgkors, domkraft, extrahjul, varningstriangel, reflexer, startkablar, visselpipor, isdubbar, mensskydd, första hjälpen-kit modell Migo (dvs massa extra prylar och piller samt några elastiska lindor), tassbandage, hundskor, foppatofflor, hundbäddar, 2 kg leversnittar, div godis, stearinljus och tändare, spritkök, ficklampa, liggunderlag, ett duschdraperi, en madrass(sommartid), laddarsladdar och handsfree till mobilen, en fårkäpp, märkspray, fårnätskrampor, klövtång, koppel, batterier och pennor 0 anteckningspapper. Bland annat ;)

Min bil kallas McGyver-bilen av en anledning. Har tom fått bygga upp ett nytt innergolv i skåpet så jag får plats med alla bra grejer.

15 m2 presenning, 30 meter lina, en stol, självhäftande kardborreband, silvertejp, farmartång, div smörjsprejburkar, bultpistol, slaktknivar, multiverktyg, matkåsa + spork, 5 liter vatten, div varma extrakläder, ett par filtar, ett knippe spännband och lastspännare, handduk, fälgkors, domkraft, extrahjul, varningstriangel, reflexer, startkablar, visselpipor, isdubbar, mensskydd, första hjälpen-kit modell Migo (dvs massa extra prylar och piller samt några elastiska lindor), tassbandage, hundskor, foppatofflor, hundbäddar, 2 kg leversnittar, div godis, stearinljus och tändare, spritkök, ficklampa, liggunderlag, ett duschdraperi, en madrass(sommartid), laddarsladdar och handsfree till mobilen, en fårkäpp, märkspray, fårnätskrampor, klövtång, koppel, batterier och pennor 0 anteckningspapper. Bland annat ;)
Vad ska du med duschdraperiet till? Det är det enda jag inte förstår meningen med :p

Filt, vantar, mössa, isskrapa och snöborste, reflexväst, varningstriangel (är det inte lag på att sådan ska finnas?), mobilladdare i cigarettuttaget, plåster och första hjälpen-väska har jag alltid i bilen. Helst någon chokladkaka eller nåt också, om man skulle bli sittande i en snödriva nånstans. (Eller i bilkö, det är ju då nödgodiset brukar komma fram :angel:)

Grus och liten spade låter smart, det ska jag skaffa :up:

Holy shit!
Jag känner mig som om jag borde skaffa i allafall ett litet överlevnadskit till bilen

Jag har hjulkors, multiverktyg, ficklampa, extra batterier, startkablar, reflexväst, två energibars, tunna och varma handskar, bogserlina allt packat i en väska + varningstriangel i bagaget.

Inne i bilen 2 fleecefiltar, 2 små kuddar.

I handskfacket: ficklampa, mobilladdare, energibar.

@Ninnurur Tack för tipset, det hade jag inte tänkt på:up:

Alla går till mig om det är nått som behövs på tävlingar osv. Jag har alltid nått som löser problemet :D

Skåpbil is the shit.
Oj är imponerad!
Varningstriangel,kniv, startkablar,bogserlina,olja,5-56,bränslerelä,punkaspray,olika nycklar och skruvmejslar för att skruva ihop avgasröret när det skramlar isär, någon tång, sax, metalltråd, silvertejp,reperationshandbok, multiverktyg,hushållspapper,reflexväst (hoppas jag ligger kvar! ) låsspray, mygg nät och egensydda solskyddsgardiner,filtar och säkert en hel massa mer. Det finns domkraft och fäkgkors med.Helt onödigt. Jagkommer aldrig lyckas lossa hjulen ändå.
Men ingen första hjälpen väska insåg jag just...

• Varselvästar (i ryggfickorna på framstolarna, så man når dem direkt)
  • Varselregnställ á la Vägverket
  • Varningsbloss á la Polisen
  • Foliefilt
  • Förstahjälpenväska XXL
  • Bogserlina
  • Startkablar
  • Ficklampa
  • Pannlampa
  • Långt kraftskaft med krafthylsa till hjulen
  • Arbetshandskar
  • Grimma med grimskaft

varningstriangel (är det inte lag på att sådan ska finnas?)

Jo, det är lag på det :)

Den här tråden har förövrigt gett mig en ny sak på "att göra-listan", nämligen kolla igenom vad som finns i bilen (snabbt gjort...) och försöka få till så att bra saker finns i den.

Startkablar har jag, de ligger i garaget hela tiden :angel:

Till alla: Hur förvarar ni alla miljarder prylar som ni har med er? Alla lampor och silvertejpar och filtar osv :p

Jag har en tjock filt, den har blivit kvar sen jag fick den när jag råkade ut för en olycka.
Hade tänkt komplettera med bransläckare och första hjälpen väska, inte fel att ha.

Liknande trådar

Fritid Som rubriken lyder. :D Vi ska bila från Ålesund till Stockholm i mitten på juli, och planerar en övernattning på vägen hem. Några...
Svar
1
· Visningar
163
Senast: lil-sis
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: Fetaost
·
Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 639
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Som rubriken antyder är jag på jakt efter en ny dammsugare då vår gamla som var här när vi köpte sommarstugan har gett upp. Gärna en...
Svar
16
· Visningar
564
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama