Vad för täcken tycker ni man bör ha?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare anonym100
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 120
A

anonym100

De flesta hästar klarar ju säkert att gå utan, men om vi nu antar att de inte gör det.
Vad för täcken tycker ni man ska ha hur tjocka etc?

Själv har jag alltid försökt ha;
Tunnt ofodrat regntäcke
Fodrat allround/regntäcke
Vintertäcke m hals
Fleecefilt/stalltäcke.

Ngt mer ?

Sv: Vad för täcken tycker ni man bör ha?

hmm, ngt mer "slit-och-släng-täcke" är ju lltid bra att ha! Tex, ngt som inte är sådär jättefint, kanske begagnat eller ngt. och så brukar mina hästar ha stalltäcken på sig på vintern, dvs lite tjockar innetäcken.. :) Är hästarna klippta brukar jag ha ganska tjocka vintertäcken, annars får dom gå utan.

Jag har massor med täcken, men det absolut viktigadte tycker jag är:
Ett tunt utetäcke som andas. (Mot regn och blåst) De torkar snabbt och är lätta att tvätta själv.
Ett innetäcke, typ fleece, att använda efter behov. (Tex efter ridning)

Ett bra regntäcke som inte är för tjockt och andas är det viktigaste tycker jag.
Ett stalltäcke på vintern, vintertäcke ute, ulltäcke att lägga på en svettig häst eller som ska ridas och kommer in sjöblöt från hagen. Används även som transporttäcke.

Jag har och har alltid haft täcken som man kan kombinera ihop efter behov.

Tex regntäcke med thermotäcke blir ett bra täcke för kallare dagar eller milda vinterdagar om man har en frusen häst.

Det viktigaste tycker jag är att ha ett bra regntäcke, det ska vara vattentätt och andas. Sen kan man kombinera med thermotäcken i olika tjocklekar eller nåt vintertäcke, beror ju helt på vad man har för häst.
Sen ska man ha nåt slags svett täcke, fleece och ulltäcken är kanon!
Filt eller ländtäcke kan vara bra att ha om man har långt att gå från/till ridhus.

Jag har just nu bara ett ofodrat regntäcke samt ett utetäcke med 150gr fyllning med avtagbar hals samt ett thermo på 150gr. har bara haft hästen sen i påskas, därimot vet jag att han är väldigt frusen när han är i tävlingskondition och det ska han vara till hösten så jag har införskaffat en hög med nya täcken som kommer om några veckor..

ett supertjockt vintertäcke
ett lite tunnare vintertäcke
ett tunnt vintertäcke
ett fodrat regntäcke
ett ofodrat regntäcke
ett tjockt stalltäcke
ett lite tunnare stalltäcke
ett tunnt stalltäcke
ett yllestalltäcke
ett fleecestalltäcke
ett par svettäcken
ett flugtäcke
ett par transporttäcken för olika årstider
ett par slit&släng-täcken
ett par filtar

det är vad jag kan tycka att man behöver på rak arm

Jag har:
Bomull/akryl täcke
Tjockt vintertäcke
200g stalltäcke
(snart) 300 g stalltäcke
Fodrat regntäcke
Ofodrat andas-regntäcke
Massa mera ska inhandlas :p

Många tror ju hästen blir varmare om den har 3 tjocka vintertäcken på sig, men det blir snarare tvärtom.... Dessutom kan den knappt röra sig o fryser därför.

Så jag tycker hellre man ska ha ETT tjockt täcke om hästen är extremt frusen o inte bylsa på för mkt.

Mitt halvblod som jag inte klipper men som är känslig o inte sätter så mkt päls har ofodrat regntäcke vår & höst. Kallare vår & höstdagar har hon ett fleecetäcke under.
Mkt kalla vår/höstdagar samt milda vinterdagar 200 g vintertäcke, kalla vinterdagar 300 g vintertäcke o om det är extremt kallt har hon ett fleecetäcke under 300 g täcket.

Bor i Småland, så här är temp. oftast rätt behaglig.

Till unghästar, avels ston och hästar i lätt tränig/ridnig.
regtäcke vid behov (Typ alldrig).
eksem täcke vid behov.

Till hästar i tränig
ofodrade regtäcken som andnas.

flugtäcke om hästen har problem med eksem.

200g fodrat regtäke som andas

ylle täcke som man kan ha under vid mycket kallt väder.

ylle filtar att ha efter tränig.

länd täcke i ylle, under uppvärmig eller jogging rundan när det är mycket kallt väder.

Detta är vad jag behöver.

Kram

jag har klarat mig väldigt bra på de täckena jag har, jag tycker inte att jag har så mkt täcken om man jämför med andra..
*tre fleece täcken
*ett ylletäcke (inte sånt där jättetjockt utan tunnare från Z-täcket)
*tjock stor filt i akryl
*ridtäcke, fleecefodrat me nylonöversida

*regntäcke med tunt foder (sånt där vitt, typ funktionsfoder)
*regntäcke med hals och 300 g foder (underbart när det är riktigt ruskväder)
*slitet gammalt utetäcke me fleecefoder och vattenavstötande, bra till blåsiga lite kyliga dagar på hösten/våren
*helt regntätt täcke med teddyfoder (travtäcke) stort och tjockt, perfekt för riktigt regniga o kyliga dagar.
*tjockt vintertäcke, ej vattentätt men vattenavstötande

*tunt waffleweave täcke (bra som svettäcke på sommaren)
*bucas shamrock (bra som svettäcke på natten)

Senast ändrad av en moderator:

Jag räknade efter, och har nästan femton täcken.. Men de viktigaste är nog:

Ett tunt ofodrat regntäcke, för sommardagar när regnet aldrig slutar. För hösten och våren också.

Ett fleecefodrat utegångstäcke, inte tjockt som ett vintertäcke, och inte som ett regntäcke. Nåt där emellan. För höst/vinter.

Tjockt vintertäcke, har Orkan och det funkar bra.

Fleecetäcke med hals för att torka blöt häst.

Termotäcke för nätterna om vintern

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 607
Senast: Stergo
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 038
Senast: Blyger
·
Utrustning Förutom lite skav på den tjocka sommarmagen tycker jag att Rambo Protector har suttit bra på min häst (hade dock önskat att flughuvans...
Svar
12
· Visningar
1 048
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka