Vad för sto till Baloubet du rouet?

Sv: Vad för sto till Baloubet du rouet?

kan säga att de flesta hästar jag träffat som är efter honom är ganska så ... hmm? knäppa om man får säga så ...

måste tillägga att dom ser trevliga ut i ridningen ... :)

Har träffat 2st efter honom. 1 hingst (inte Maloubet) och 1sto. Hingsten var ganska skarp, men trevlig att hantera och såg trevlig ut i ridningen. En stor herre med lite bus för sig, men absolut inte elak. En hingst är alltid en hingst men han var inte värre än övriga hingstar på stället(med annan härstamning) Stoet var fullkommligt underbart i all hantering och ridning, jättetrevlig.

Jag har själv en Baloubet du rouet avkomma, en valack.
Han har temprament och humör (humöret fick han nog av mamma:angel:) men världens snällaste häst att rida (om man är erfarnen, inget för nybörjare eller hobbyryttare, hoppar hus och han behöver en fast hand men, han är skit fin och lugn att rida, men när han är riktigt ladad på hoppträningarna osv...då tempramentet tar vid får man hålla i sig ganska mycket när man hoppar honom för då är det bockiningar och spark ut som gäller.
Där man verkligen märker temprament är när man ska ta in och ut honom, han stuttsar lite så jag leder honom alltid i grimma och kedja just för att jag inte ska kunna tappa honom.
Han har humör i boxen, han vill gärna vara ifred så jag sätter alltid på/av täcken igången så man slipper störra honom i onödan.
Men han är cool lugn när man ska borsta och spola av honom osv.
Han går själv just nu, men på sommarbetet gick han med andra valackar utan problem.

Senast ändrad av en moderator:

Vad för sto tycker ni passar till hingsten Baloubet du rouet?

Har någon här erfarenhet av hans avkommer och hur de är?

Inget precis svar på din fråga men.
Vet bara att en av de snällaste och mest lätthanterade unghästar jag träffat är efter Maloubet, han är gudomlig, nu är han tre och man kan göra allt med honom...en riktig gullegris :love:
hoppar som bara den gör han oxå.
Mamman är efter King of diamond.

Jag har ridit in en en treårig hingst e. Baloubet u. fullblod och det var en supertrevlig individ. Social, snäll och allmänt lätthanterlig. Däremot hade han en jobbig lite stum mun och var byggd lite som en formel1 bil med korta framben och stooor bakdel.
Tror att den var en av de första som föddes i Sverige och tyvärr har jag ingen koll på vad som hänt med honom sedan dess.

Det låter lite som en B avkomma som vi skor. Korta framben och stor bakdel :p Visst är han snäll och gör inget väsen av sig men man ska nog akta sig för att bråka för mkt med honom :crazy:;) annars är han jätte trevlig :)

Ett sto med bra tempramet som ser trevlig ut i kroppen.
Kanske inget jätte sto heller, vet iofs inte hur väl hans storlek syns på avkommorna.

Och jag kan svära på att det INTE är sant :mad:. Han är inte värre än några andra hingstar. Och är definitivt inget monster, han tycker lika mkt om att bli klappad som andra hästar.
Man blir ju rädd så mkt rykten det finns i hästvärlden som inte har ett uns av sanning :crazy:

Min uppfattning av Maloubet är grundad på den tiden jag var nere och praktiserade hos Lisen & Peder.

Red honom aldrig men sett honom både bli motionsriden och hoppad. Och det gör han som en gud! Som jag skrev beror det ju helt på vad man vill ha ut av avkomman. Vill man ha en häst som kan hoppa hus kanske det inte är lika viktigt att gosa med hästen varje dag?

Nej, men att skriva som ngn gjorde (som jag har för mig att jag svarade till?) att man var tvungen att använda en järnstång för att ta ut honom ur boxen är ju absolut inte sant! Det var det jag reagerade på.

Aha, när var du där pch praktiserade? Isåfall har jag nog träffat dig ju ;)

Liknande trådar

Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 899
Senast: Lea88
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
535
Senast: Görel
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix