Vad för sto till Baloubet du rouet?

Sv: Vad för sto till Baloubet du rouet?

Nej det måste ju ha varit en dos, kan ju inte ha varit per strå om ett strå är ett försök.

Jag är inte så insatt i semin:angel: har bara betäckt på fribetäckning och handbetäckning förut (islandshästar)

Kommer iaf ihåg att betäckningen exkl vet osv skulle kosta 30 000 o då hade stoet ett visst antal försök på sig att ta sig.

Kommer inte ihåg hur det var skrev upp alltihopa nånstans.

hehe ja, fast jag hade ju inte tjänat nåt på det för jag hade behållt fölisen om jag hade betäckt henne.

Nu fick jag ju inte min mupp ponny såld, hon e :devil: mot andra ryttare så det har varit knepigt som tusan o hitta en ny ägare till henne.

Ahhh din Cardior är möjligtvis inte e. Cardento ue. Robin Z ???

Iså fall vet jag vem hon är?!

Gira :banana:

jupps de e hon, jaha vad kul hur känner du till henne?

nix, det har du rätt i, men om man träffat honom på en skräckfilmsdag, så väljer man kanske någon kandidat som är med i sportextra istället! ;)
Smaken är som baken, men här är en till som inte vill chansa!
(Jag tyckte pmm gav en härlig beskrivning, utan att såga på något vis.)
mvh

Fast det finns ju mkt värre hingstar än honom som är i avel.... Tycker han är rätt okey, inte supersnäll, men helt okey för att vara hingst.... Tycker det är orättvist att döma efter hingstens temperament, det är ju stor skillnad på en valack och hingst och det beror ju på hormonerna inte temperamentet

Om du planerat betäcka ditt sto med honom så bör du nog tänka om tror jag.

Tror jag läst att ditt sto är rätt vasst? Hon är gigantisk (175+ säger du, men närmare 177-178 cm?).

Lär kanske bli en ohanterbar jätte. :crazy:

Lite överdrivet va?! Han är hingst och hingstar är ofta jobbiga

*samt delvis knapplån*
Nja, vet inte om jag håller med dig. Vi har en del hingstar här hemma. Anser inte att våra gossar är jobbiga! Okej, en tvååring är lite uppstudsig. Resten, 3 treåringar, en åring samt den gamle på 16 år är hur coola som helst.

Man ska ha i åtanke att det är en hingst man hanterar, men annars är det ingen större skillnad. Värre med griniga ston. Hingsten tål en tillsägelse och fogar sig därefter.....
Eller så är det vi som har god hand med våra.

Jag väljer oftast bort en hingst med skarpt humör, för hur det än är så är det inte helt ovanligt att fölen ärver temperament.(märren spelar givetvis en stor roll då de präglar fölen). Jag föder upp för att sälja och mig veterligt finns det fler hästägare/ryttare som rider på lätt/medelsvår nivå än som har kunskaperna att lotsa fram en kanon med skarpt lynne på svår nivå. Så vi satsar på att få fram svårklasshästar med gott lynne. För alla blir ju inte svårklasshästar iallafall och då måste de kunna passa andra hästmänniskor än våra elitryttare...

Gira :banana:

Senast ändrad:

själv så tror jag att jag föredrar Balou just nu faktiskt?
hans temp. verkar vara bra mkt bätre !?

Jag har träffat Maloubet, vet inte hur jag ska förklara honom, typ som alla skräckhästar i filmer som äter människor.

Typ så jag. Fick veta av en man som är bra "vän" (eller något) med Lisen och Peder. De var förrut tvungna att ta ut honom ur boxen med hjälp av lång järnpinne med krok på. Mindre roligt :angel: Den här mannen i fråga gick dock in, gav han en fet snyting på näsan när han högg (pållen var nog lite öm sen) och kunde sen utan problem ta ut honom.

Kanske man gärna "vill" att de ska vara lite svåra att hantera?

Och jag kan svära på att det INTE är sant :mad:. Han är inte värre än några andra hingstar. Och är definitivt inget monster, han tycker lika mkt om att bli klappad som andra hästar.
Man blir ju rädd så mkt rykten det finns i hästvärlden som inte har ett uns av sanning :crazy:

Jag har ridit in en en treårig hingst e. Baloubet u. fullblod och det var en supertrevlig individ. Social, snäll och allmänt lätthanterlig. Däremot hade han en jobbig lite stum mun och var byggd lite som en formel1 bil med korta framben och stooor bakdel.
Tror att den var en av de första som föddes i Sverige och tyvärr har jag ingen koll på vad som hänt med honom sedan dess.

Den storyn har jag också hört några gånger...men det var om andra hingstar!

Jag frågade "äldre" hästmänniskor om det. Alla sa samma sak, det ska har funnits en argsint fullblodshingst som det ska ha används på. Att det lever kvar att folk använder det idag är en myt. För det första, du måste alltid ha en grimma på hästen. 2. det är antagligen värre att gå med en rak järnpinne än att kunna hantera en häst i ett rep. Med repet slipper du skräcken om du tappar honom, det vill säga ingen vill ha en hingst efter sig med ett vapen..tänk er själv hur järnpinnen skulle fara runder.

Det är vad jag har hört och med vänner inom hingsthållning har jag aldrig hört något om ett järnpinne till Maloubet...

ja verkligen, han sparkade ju av armen på sin skötare förra året ngn ggn. säker källa ;) ja tror d det är att välja mellan pest och kolrea på malou och balou.

Vad jag blir förbannad när jag ser sån här inlägg!
DET ÄR INGA FEL ALLS PÅ MALOUBET!!!

okej? Visst han är skarp och han kräver en fast hand, han är väldigt mkt hingst och det sprutar hormoner om honom på våren.
Men han är faktiskt snäll han också, inga problem att göra iordning. SUPERFIN att rida (jag har provat).
Det enda är att man får ha i bakhuvudet att det är en hingst mer hingst än många andra, därför har han fått ett väldigt dåligt rykte tyvärr, för det är en väldigt bra häst.

Han har inte behövts plockas ut med nån järnpinne ur boxen. Han stog hos L&P i en box utan galler mellan två valacker som han kan nosa på och bita på. Han leddes i grimma med kedja och spö i handen precis som öviga hingstar på gården.

Sluta baktala hingstar om ni inte har några säkra källor till det ni skriver.

Själv har jag en avkomma som är jättesnäll och mild hemma efter Maloubet.

Senast ändrad av en moderator:

sånna saker kan väl hända utan att de é ngt fel på hästen!? ouppmärksam groom tex?
olyckor, personen står fel placerad helt enkelt...
hästar- flyktdjur...

Kan jag inte uttala mig om för har aldrig träffat/hanterat Baloubet.

Men alla Maloubets avkommor jag träffat/hört om har supertemperament. Superlätta att rida in och hålla på med och så. Har själv en Maloubet-Krevad som iaf hitills verkar super i huvudet.

Liknande trådar

Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 899
Senast: Lea88
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
535
Senast: Görel
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix