vad för sorts gräs och har det något fodervärde?

ameo

Trådstartare
Moderator
I år har gräset i min sommarhage hunnit växa till fullängd innan jag fått dit några hästar för att beta - tidigare år har jag släppt pållar där i början av maj.
I och med detta har jag fått mer klart för mig vad för växter som finns där. I bottenskiktet växer det vitklöver. Lite kvickrot finns det (givetvis), men inte de mängder jag trodde att det skulle vara. Men sen funderar jag på vad det kan vara för gräs som täcker huvuddelen av åkern? Det når en bit över knäna på mig och har långa tunna strån, med en vippa överst. Och hästarna äter gärna av det till och med nu när det är långt.
Jag har googlat lite, men är för dålig på vad det alls finns för grässorter så jag vet inte vad jag ska söka på. Det har en viss likhet med ängssvingel (bilden jag hittade på wikipedia), men jag är inte helt säker.
Vad finns det för grässlag som liknar ängssvingel?

Hagen ifråga är en hägnad åker som såddes in för snart 10 år sedan och bara är betad sen dess.
Det jag klurar på är ifall det skulle vara lönt att ta en egen skörd med hösilage där nästa år, om grässlagen har något fodervärde. Jag kommer gödsla ordentligt där till hösten i vilket fall som helst - vi sprider gödseln från gödselplattan där.

Sv: vad för sorts gräs och har det något fodervärde?

Det finns flera svinglar i Sverige som liknar varann. Men sen korsar sig gärna svinglar med äxingar och ibland med rajgräs så det kan vara sådana också. HH

är det något vettigt fodervärde i såna gräs då?
eller ska jag släppa tanken på egen skörd?

Funderade också på om man kanske skulle peta ner frön av något annat slag också? Timotej kanske? Eller förslag?
Jag har en bekant som har en såmaskin som kan göra fåror och peta ner frön även i obrutna vallar så det är ju möjligt rent praktiskt.
Att plöja upp marken är inget alternativ i dagsläget.

Jag ska försöka ta kort på gräseländet nån dag, men maken måste tömma sina bilder ur kameran först. :grin:

Senast ändrad:

Ja absolut. Jag föredrar timotej/äxing/svingelblandningar. Lågfruktanvall blir det då. Jag brukar peta ner lite baljfrön också - rödklöver/lusern/gullusern t ex beroende på jorden. Lusern vill ha kalkhaltigt. HH

tack! :)
Då ska jag bara klura ut hur jag ska finansiera insådd av timotej och äxing framåt hösten. Ska man så före eller efter gödselspridningen?
Det är inte omöjligt att det sprids lite rödklöverfrö med gödseln, det är nämligen så att vi haft hösilage med rödklöver i och fröna har övelevt i balarna så att det börjat växa rödklöver där balarna har stått i hagarna :D - och på gödstelstacken...

sen till sist ska man bara hålla tummarna att de vilda gris:devil:arna håller sig utanför hagen, så att jag kan lyckas hyra in någon att hjälpa mig med skörden utan att de ska behöva riskera att slåtterkrossen går sönder.... :grin:

Senast ändrad:

Är du säker på att dina hästar äter silage som är taget på åker där hästgödsel är spridd ? Mina gör det nämligen inte de ratar det och bara petar i det sen får man mocka ut majoriteten.
Det avråds ju även att lägga hästgödsel på vall som skall användas till hästar så helt ovanligt är det nog inte att de är som mina.

Inte kul att lägga ner tid och pengar att skörda om de sen inte äter det.

För övrigt så har vi snarlika vallar/hagar (sommarhagarna insådda som vall för 9 år sedan, skördar en oftast tidig skörd i skiftet maj/juni och släpper de sedan, i år pga vädret så plockades skörden inte in förrän idag vilket även gjorde att jag också för en gångs skull verkligen såg vad som finns kvar i dessa vallar och de är precis som dina mest bestående av svingel numera ängssvingel var det i det som ursprungligen såddes in nu såg det ut att vara diverse olika svinglar, timotejen är helt borta vad jag kunde se och tom hundäxingen som brukar vara stark fanns bara kvar på några mindre parti i en svacka. Har fått bra analys värden på den varje år, dock har vi som sagt skördat tidigt innan och ser man på provskördarna så har ängsvingeln varit den som fallit snabbast i proteinvärde så gissningsvis blir det nog ganska låga värden på den skörden i år. Men trots att de legat i 9 år och använts som hagar ca 5 mån per år så fick vi in 10 ton på 2 ha (iofs gödat med NPK) men det får ju ändå anses som hyffsat efter de premisserna.

Pja, jag har ju aldrig skördat själv tidigare så det vet jag inte.
Men de betar i alla fall gärna på marken där gödseln är spridd.

Timotej är väl inte så tramptålig, om jag minns rätt ?? Jag får leva med det.

Kunde jag få 10 ton på denna mark så vore jag överlycklig (det är också ca 2 ha...), jag tvivlar dock. Det är ju stenig mager smålandsmark här och inte bördiga skånejordar :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka