Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Brukar också köra rapsolja från mataffären när jag har behov av det, mest för att det är enkelt att hitta svensk.Jag har gett rapsolja till min häst, det har funkat hur bra som helst. Köper i vanlig mataffär, då blir det billigare. Köper du "människo-olja" är momsen 12,5%, men köper du samma olja som "häst-olja" är momsen 25%.
Du får bara 1 MJ per dl olja om jag har räknat rätt och det är ganska lite.
Min 25-åring kan inte äta mer än 1 dl olja per dag utan att bli väldigt lös i magen.
Däremot innehåller riskli 16 MJ per kilo foder och det brukar vara väldigt bra för hästar som behöver få upp hullet.
Du får bara 1 MJ per dl olja om jag har räknat rätt och det är ganska lite.
Min 25-åring kan inte äta mer än 1 dl olja per dag utan att bli väldigt lös i magen.
Däremot innehåller riskli 16 MJ per kilo foder och det brukar vara väldigt bra för hästar som behöver få upp hullet.
Det går inte att ge lika mycket av den då den egentligen är giftigt.Linfröolja är bra förvisso, men härsknar fort och smakar mer än rapsolja.
Det går inte att ge lika mycket av den då den egentligen är giftigt.
Innehåller cyanid.
Den är dyr och svår att hantera och därför fullständigt onödig för en häst som behöver mer energi.Linfröolja är den bästa oljan pga balansen mellan omega 3 och omega 6.
Men den linfröolja man använder till mat är väl inte samma som man oljar trä med? Man ska ju till exempel inte dricka den linoljan man oljar trä med.Den är dyr och svår att hantera och därför fullständigt onödig för en häst som behöver mer energi.
Bl.a. så är den brandfarlig.
https://www.brandskyddsforeningen.se/brandsakerhet-i-hemmet/linolja/
Vilket är orsaken till att jag inte utfodrar med den oljan.
En liten läcka i förpackningen eller ett spill bland fodersäckar kan bränna ner hela stallet.
Jag har svårt att tro att den skulle fungera annorlunda.Men den linfröolja man använder till mat är väl inte samma som man oljar trä med? Man ska ju till exempel inte dricka den linoljan man oljar trä med.
Vad jag kan se så är det exakt samma olja.Men den linfröolja man använder till mat är väl inte samma som man oljar trä med? Man ska ju till exempel inte dricka den linoljan man oljar trä med.
Vad jag kan se så är det exakt samma olja.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Linolja
Jag skulle inte chansa.Ja men den behandlas på olika sätt. Den lättantändliga varianten är 'kokt'. Det är inte den ätbara varianten