Vad för ohyra i pälsen?

Nitronom

Trådstartare
Upptäckte idag ute hos medryttarhästen att shettisen hade kala fläckar på halsen i däri var det små ljusa kryp.
Han hade också börjat få små smår i de kala fläckarna, någon som vet vad det kan vara för ohyra?
Shettisen går i hage med två andra hästar som inte verkar ha blivit smittade.

Sv: Vad för ohyra i pälsen?

Pälsätare kanske? Men är osäker på om de syns...
De äter iaf upp pälsen så att hästen får kala fläckar.

Min häst har fått pälsätare, fläckarna ser man på hans lår.
18963461.jpg

(Ignorera linorna, rättade till dom precis efter kortet tagits :o)

Får de bara så små fläckar då?
Han hade nästan över hela halsen på båda sidorna, kan fota på tisdag om jag kommer ihåg kameran.

Beror ju på om man "låter det vara" eller behandlar det.
Min häst upptäkte vi det på rätt tidigt så han behandlas med puder (som jag ej kommer på namnet på just nu) på fläckarna så att de inte sprider sig, han har även en fläck på halsen men den syns inte så mkt.

Var på tävling förra helgen och en häst där hade också pälsätare men ägaren hade inte behandat det iom att hon inte visste att det var pälsätare, hennes häst hade stora kala fläckar.

Positivt är att pälsätarna försvinner sen när de tappar vinterpälsen.

Googlade lite och det låter som att det är pälsätande löss han har fått. Vet du om det är stor chans att det smittar till andra hästar? (stog att det mest är långhåriga hästar som får det men antar att det även kan smitta till korthåriga). Och kan människor få det?
Vad behandlade ni med, något en veterinär skriver ut eller som man kan köpa receptfritt?

Man kan pudra med etotalpuder, finns på grangården att köpa, det är för mink egentligen. Man kan oxå bada med Dermocan hundshampo några gånger med en veckas mellanrum. Finns även andra preparat o ta till.

Etotalpuder är det som vi andvänder, det behöver man inte recept för.

Vissa säger att det smittar, andra inte, men det bör ju smitta känns det som, i vårt stall så har 3 av 6 hästar pälsätare.
Alla är långpälsade islänningar.

Hej!

Vår islänning hade pälsätare när vi köpte honom. På sätt och vis smittar det, men det verkar som om odjuren söker en viss pälskvalitet, för det är inte alla smittutsatta hästar som får det. Man kan klippa en rand i pälsen närmast manen så försvårar man för krypen att etablera sig. :) Sedan sägs det försvinna av sig själv när sommaren kommer så det är inte alla hästägare som behandlar det heller. :crazy:

Det finns flera sätt att behandla pälsätare. Vi tvättade tre gånger med Dermocanschampoo från Apoteket och sedan behandlade vi en gång med Switch också för säkerhets skull. Pålle har inte fått tillbaka pälslössen i år, peppar, peppar... En bekant använder alltid Frontline till sina islänningar, det tar också pälsätarna.

Lycka till!

Min ettåring, som har tjock päls, fick löss i vinter. Hon går tillsammans med ett halblod och en d-ponny, båda med kort (ej klippt) päls. Ingen av de vuxna hästarna fick det. Enligt min vet. är det vanligare på unghästar och äldre hästar. Antar att det också har att göra med pälskvalitet, då jag oftare hör att tex islänningar har pälsätare. Efter en behandling var lössen borta.

Tur att det inte verkar smitta till andra hästar, de två i hagen är oklippta men korthåriga. Shettisen blev behandlad idag

Jag vet inte vad det kan vara för ohyra på din häst. I vanligaste fall är det unghästar och hästr som är i dålig kondition som får ohyra i pälsen. Ohyran trivs inte där det är varmt och hästar i god kondition svettas ofta. Jag hade inte varit rädd att de andra hästrna skulle bli smittade. Etotal är bra att pudra hästen med. Om du inte blirav med ohyran kontakta din eterinär. De kan skriva ut ett receptbelagt medel som man häller längst hästens rygg. Tänk dock på att lägga ryktborstana i Virkon S så du inte för över ohyran i onödan till de andra hästarna.

*kl*

Men hur vet man med säkerhet att de är borta?? Min unghäst har haft löss och behandlades med Top Spot två gånger. Men jag tycker att han kliar lite i alla fall.
Ska man kanske switcha Också??

Och vad decifiserar man stall och borstar med??

Jag hade problem med pälsätare på min shettis.
jag switchade honom 3 gånger med 14 dagars mellanrum .

Hej från hambo

Senast ändrad:

Virkon S är mycket bra till ryktborstar och stallinredning för att ta bort ev ohyra.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 604
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 786
Senast: Tualma
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 171
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025