Vaknade tidigt, men det var skönt att komma ut på morgonrastning och sedan sätta sig i soffan med frukost. Hundarna vilar bredvid mig. Tycker verkligen det är så skönt att få lugn start på dagen, och att kunna ha det lugnt och tyst innan sambon vaknat. (Ibland vaknar han lika tidigt som mig och då blir det att jag går runt och babblar och speedar igång med allt möjligt betydligt tidigare.)
Igår blev jag glad av den lilla familj som kom in på jobbet kort innan stängning. Det var tydligt att de inte hade direkt någon kunskap och de hade samtidigt tänkt bara störta in i butiken, köpa det de skulle ha och störta hem igen. Jag stannade upp det hela lite, började prata lite om aktuellt ämne och ge dem lite basic-kunskaper. De drog ner på tempot, lyssnade noga, funderade massor, köpte annat än planerat (som jag tror blir betydligt bättre för dem) och vid kassan så tackade de mig tusen gånger, berömde mig för att jag var SÅ otroligt proffsig, kunnig osv. Just sånt där som får mig att älska mitt jobb. När det känns som om man faktiskt kan påverka och förbättra för andra.
Jag blev aldrig någon veterinär eller fick något liknande "rädda livet på alla"-yrke som jag drömde om när jag var liten skitunge, men på något vis hamnade jag ändå på ett ställe där jag kan hjälpa och göra skillnad. Och kanske göra så att några djur inte ens behöver till veterinär, åtminstone inte lika ofta.