Vad för hundras passar?

N

Nikki

Hej! Har nyss hittat hit till detta forum:)

Jag är en tjej som är 23 år som bor på landet! Funderar på att skaffa hund men skulle behöva lite hjälp..

Vill ha en hund som är full av energi utomhus men kan koppla av inomhus. Inte någon `skällig` ras. Vill spåra lite med den någon dag i veckan för skojs skull. Men den ska även kunna koppla av nån dag utan att få spader.Gärna en lättlärd , intelligent ras och helst medelstor eller en stor hund.

Så vad tror ni?:bump: //Nikki

Sv: Vad för hundras passar?

vad för typ av hårlag? fler krav på mentaliteten?
rent spontant tänker jag på dalmatiner och berner sennen.

Vad för typ av päls spelar inte så stor roll egentligen. Nä det som jag helst vill ska spela in är väl ej skällig,lättlärd,intelligent, och att den har energi utomhus men kopplar av inne.

Dalmatiner gillar jag men är det inte dem som oftast är blinda?

Om jag skulle skriva några favoritraser på utsendet så blir det finsk lapphund, golden och tollare, men de kanske inte är så lämpade för mina `kriterier?

Senast ändrad av en moderator:

Nikki skrev:
Om jag skulle skriva några favoritraser på utsendet så blir det finsk lapphund, golden och tollare, men de kanske inte är så lämpade för mina `kriterier?

Finsk lapphund passar nog bra till dig, vad det låter :)

Synd du ville spåra och gillade ordentligt pälsade vovvar, annars skulle jag sagt greyhound.

De har i princip av och påknapp ;) Full rulle när du vill, i princip komatös när du inte vill.

Mina är det full fart på utomhus, och ligger mest och snarkar inomhus. Inte skälliga. Och de är rätt typiska greyisar.

Men spåra - hmm, nja ;) Och utseendet är ju långt ifrån dina favoriter ;)

Vad söteuraiser hunden, ser ut som en liten isbjörn.

Finsk lapphund, om man har den lös är den benägen att sticka från husse/matte eller håller den sig i närheten som en dalmatiner gör?

tror nästan att dalmatinern har mer "smita" i sig är finsk lapphund. men det beror naturligtvis på uppfostran också.

Hej!
Ett tips är att du noga tänker tänker över vad du vill med ditt hundägande, hur mycket tid du vill lägga ner på pälsvård, olika former av träning med mera. Skriv en lista där du rangordnar plus och minus, det vill säga det du vill och inte vill ha/göra med din hund. Sedan kan ett hundlexikon och kontakt med uppfödare kanske hjälpa dig att välja rätt! Försök också att träffa hundar som du är intresserad av, kanske genom att åka och titta på en utställning? Lycka till!

Nikki skrev:
Finsk lapphund, om man har den lös är den benägen att sticka från husse/matte eller håller den sig i närheten som en dalmatiner gör?

Jag har då aldrig haft några som helst problem att ha mina lös. När jag födde upp dem, så bodde vi mitt i ett bostadsområde och jag hade mina hundar lösa på tomten varje dag.
Eftersom det är en väldigt lättlärd ras, så är det inte alls svårt att få en bra grundlydnad på hundarna.

En storpudel kanske?

Mkt trevliga hundar, lättlärda, intelligenta, tycker om att jobba.

Vill man inte ha pälsen, så klipper man ner dom.

Vi har 7 storpudlar i vårt stall, en mellan, och en dvärg, jag tror att intresset har smittat sig mellan oss hundägare, och insett att det är en trevlig hundras;)

Jaha men du föder inte upp finsk lapphund nu då?
Har fastnat för den rasen och om den verkar passa så varför inte.. Men ska besöka olika kennlar och bilda mig en egen uppfattning.. Vet du några bra seriösa??

Jag fick tyvärr sluta med rasen pga allergi :(
Var i landet bor du? Vet av en kanonkennel, som har bra hundar både mentalt och exteriört. Mkt trevlig och seriös erfaren uppfödare :)

Utanför arboga.. Vart ligger denna uppföddare då?=)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 945
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 289
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 355
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 476
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.