Vad för hästar bör finnas på en ridskola?

nexxa

Trådstartare
Vad finns det för raser på er ridskola? Vart ligger åldern?
Vad tycker ni det ska finnas för typ av hästar? Raser? Vilken ålder är minimum och vilken är max?
Hur mkt hästar? Hur pass bör de vara utbildade?

Sv: Vad för hästar bör finnas på en ridskola?

Jag tycker det ska finnas en ganska blandad kompott av hästar. Lugna och snälla trygga hästar till nybörjarna och även lite busiga, mer krävande kanske lite yngre sisådär 6-7 år gamla hästar till de mer avancerade grupperna.
Olika storlek är ju bra också, ponnyer till barnen någon lite större häst till de vuxna som kanske väger bortåt 90 kg. Och en bunt med hästar i mellanstorlek.
Tycker det är viktigt att man som ridskoleryttare får lära sig handskas med olika typer av hästar.

1. På min gammla ridskola (där jag ridit längst) fanns det bara ponnyer. (ponnyridskola med ca 12 ridskoleponnyer) Raserna är allt mellan korsningar, små halvblod, en arab, welsh cob, många renrasiga..
just nu har det varit några år av "generationsbyte" gammla hästar har avlivats eller skickats iväg på pension och nya har kommit till. Åldrar mellan 5-20.

Jag tycker det skall finnas en blandning av olika sorters hästar/ponnyer, någon pigg, någon lat, någon sprallig och självklart några "snälla läromästare". Men VIKTIGT är att alla har en BRA grundutbildning och gärna vidarutbildade innan det sätts i ridskola. Även en bra blandning av raser dock tycker jag man skall lägga mer vikt på individen. Om man har 5 b-ponnyer kannske det är jobbigt att låta dom gå på samma lektion som en stor nsv som "springer över".
Jag tycker man skall ha "hästlektioner" och "ponnylektioner" för sig alternativt en blandning av hästar/ponnyer som ligger i ungefär samma takt/storlek.
maxålder kan jag inte säga riktigt.. Men runt 17 tycker jag att man kan låta dom gå till pension om dom inte stortrivs på ridskolan och tycker att det fortfarande är KUL.
minimum ålder tycker jag är 5 år.

En ridskola får ha så mycket hästar dom vill SÅ LÄNGE DOM KLARAR AV ATT HA MÅNGA. Har dom inte hagar/tid för 20 hästar skall dom inte ha det. Det finns inget värre än gigantiska ridskolor som är som industrier. Bättre med en liten där alla hästar får sin plats.

Utbildning har jag skrivit..

oj vad långt det blev men jag har otroligt mycket tankar och ideèr runt just ridskolor och hur dom sköts..

Vad finns det för raser på er ridskola?
På min ridskola fanns det mkt korsningar med New Forest i, halvblod i, Haflinger sen kommer jag inte på fler.
Fanns även renrasiga fullblod som funka utmärkt med.
Vart ligger åldern?
Den låg nog mellan 5-28 år.
Men 5 åringarna gick bara delvis lektioner i de avancerade grupperna och reds sen mest av ridlärarna eller "inhyrda" duktiga ryttare.
Vad tycker ni det ska finnas för typ av hästar?
Tycker det ska finnas lärmomästare som oxå har tävlat eller tävlat upp till L:A kanske tom MSV, även busiga envisa, spralliga, heta, tittiga, lugna och trygga.
Raser?
Tycker det ska finnas så många olika raser som helst så eleverna kan lära sig känna igen olika raser.
Vilken ålder är minimum och vilken är max?
Jag tycker minimum 5-6 år och max 20-25 år om hästen trivs och gillar sitt jobb och såklart är frisk..
Hur mkt hästar?
20-25 kanske
Hur pass bör de vara utbildade?
Rätt högt men även lite mindre utbildade som de avancerade ryttarna kan ha en chans att lära sig att utbilda lite..

Vad finns det för raser på er ridskola?
Jag tycker att raserna ska variera lite granna. Det får gärna finnas ett par kallbod av varierande typ (fjord, haflinger, nsv, tinker) och något omskolat varmblod, ett par ponnyer av olika raser och typer samt halvblod av lite olika modeller. Jag tycker det är bra att kunna ha en rätt så stor vidd på hästarna så att det finns en häst som passar alla, så att säga..

Vart ligger åldern?
Jag tycker att genomsnittsåldern för en ridskolehäst kanske bör ligga på runt 10-15 år.
Det tycker jag är ganska lagom. Men för att ryttarna ska utvecklas så tycker jag även att det ska finnas lite yngre hästar, 5-6 åringar som de duktiga ryttarna kan rida i syfte att lära sig att utbilda hästarna vilket även gör att ryttarna blir duktigare på mer olika sorters hästar. Men sedan tycker jag att det kan vara bra om det finns några äldre trotjänare kring 20-års åldern mot att hästen Trivs, Är frisk och fräsch och att den kanske rids mer sparsamt då. Den kanske t.ex. kan gå med på fler uteritter i skogen, gå på handikapp och nybörjarlektioner men få gå en lektion med mer rutinerade ryttare emallnåt med för att ridas i en korrekt form som är bäst för hästen så att den inte bara 'slits sönder' av nybörjarryttare.

Hur mkt hästar?
Det beror helt på. Själv har jag alltid ridit på en liten ridskola där maxantalet legat på ca 10 större ponnyer hästar på stora ridskolan och runt ca 6-7 små ponnyer (a och b-ponnyer). Detta fungerar ju ganska bra med två avdelningar s.a.s. Skulle jag bedriva ridskola själv skulle jag nog också försöka ha riktmärke på och ha runt uppåt ca 15 hästar totalt.

Hur pass bör de vara utbildade?
Det beror på. Vissa hästar tycker jag ska vara utbildade högt och även tränas och tävlas regelbundet för att utvecklas vidare hela tiden. Eleverna måste kunna få ut någonting av sin riding på ridskolan eftersom de betalar för att få rida. Kan inte ridskolan t.ex. hålla en viss standard när det gäller t.ex. instruktörer, så tycker jag åtminstone att hästarna ska vara utbildade och att man kanske kan ta dit någon annan tränare eller kanske ta privatlektioner för att kunna få ut mer av sin ridning.
Men runt MSV tycker jag att ett par hästar kan ligga (kanske 3 av 15 st då) så att det alltid finns några som är mer utbildade. Sedan tycker jag att det är bra om alla hästar har en så god grundutbildning som går att få ut hos varje häst; NH, dressyr, hopp, bruksridning osv .. you name it ! Det är viktigt att de är vana och bör kunna användas inom flera områden för att kunna användas till många olika saker. Det är bra om alla elever får en så god grundutbildning som möjlighet och så stor vidd som möjligt så att man även får en chans att blicka in, och kanske t.o.m falla för någon speciell ridstil och inte bara den traditionella engelska ridskoleridningen som man ser idag.
Det är bra om man ser för och nackdelar med olika grenar och användningsområden osv. och låter eleverna få bilda sig en egenuppfattning om vad Bra ridning och Bra hästhållning egentligen innebär för en själv.

Vad finns det för raser på er ridskola? Vart ligger åldern?

Russ, welsh, fjording, sv halvblod, tori, korsningar, connemaror, new forest, nordsvensk, ja allt möjligt. Vi har hästar som är från 8-9 år som går de mer avancerade lektionerna, till några över 20 år som går någon knattelektion.

Vad tycker ni det ska finnas för typ av hästar? Raser? Vilken ålder är minimum och vilken är max?

Jag tycker att de flesta sorters hästar ska finnas helt enkelt. Tungridna, pigga, nätta, kraftiga, gärna många som är lite mindre men kraftigt byggda och viktbärande. Raser då? Fjordingar tycker jag är ganska bra, lite starka men oftast lugna. Russ, halvblod (såklart?), connemaror gillar jag och diverse korsningar. Ridskolan jag rider på köper gärna in yngre hästar som man får utbilda lite själva, då vet man verkligen vad dom kan. Tycker inte att det finns någon riktig maxålder, beror på individ. En knattelektion med skritt i 30 minuter och några långsidor trav är ju inte så ansträngande direkt. Minimumålder beror på hur hästen är det också, lugn, het, endast grundriden eller välutbildad. Men aldrig häst under 6-7 år.

Så många hästar som ridskolan klarar av att hålla. "Min ridskola" har ganska många hästar och det funkar bra. Man får rida många olika typer av hästar då det finns både duktiga läromästare inom drssyren och hoppingen, till ponnyer på 8 år som är ganska nervösa och inte så jättemycket ridna. Så, ja blandat helt enkelt.

Vad finns det för raser på er ridskola? Storhästarna är halvblod, 1 thinker och 1 nordsvensk/sv. halvblod. ponnyerna är mest importerade korsningar från irland eller connemaror.
Vart ligger åldern? mellan 6-18 skulle jag tippa.
Rasen spelar ingen roll, bara det finns alla typer av hästar, lätta, tunga, busiga, lugna och STARKA.
Jag tycker det ska komma till ridskolan som unga, men utbildas av instruktör och bara gå få lektioner i veckan, ingen av de hästar 10+ som ridskolan köpt har inte klarat av omställningen från privathästlivet till ridskolehästlivet.
Hur många beror på elevantal, det bör finnas så hästarna går max 2½ timme om dagen (ej i sträck) och utbildade skall int ebehöva spela så stor roll för personalen skall vara så pass duktig att de kan utbilda "nykomlingar". men grundridna så de kan skritt, trav galopp, stopp och sväng!

Beror inte det helt på vad du tänkt inrikta dig på för kundgrupp? Vuxna nybörjare, barn, tävlingsinriktade ryttare kräver ju helt olika hästar och alla hästar kan inte vara lika bra på allt. Så fundera igenom din verksamhet, din affärsidé, vilka konkurrenter du har och vilken typ av kunder du vill ha, och så köper du hästar som passar.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 123
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka