Sv: Vad för hästar bör finnas på en ridskola?
Vad finns det för raser på er ridskola? Vart ligger åldern?
Russ, welsh, fjording, sv halvblod, tori, korsningar, connemaror, new forest, nordsvensk, ja allt möjligt. Vi har hästar som är från 8-9 år som går de mer avancerade lektionerna, till några över 20 år som går någon knattelektion.
Vad tycker ni det ska finnas för typ av hästar? Raser? Vilken ålder är minimum och vilken är max?
Jag tycker att de flesta sorters hästar ska finnas helt enkelt. Tungridna, pigga, nätta, kraftiga, gärna många som är lite mindre men kraftigt byggda och viktbärande. Raser då? Fjordingar tycker jag är ganska bra, lite starka men oftast lugna. Russ, halvblod (såklart?), connemaror gillar jag och diverse korsningar. Ridskolan jag rider på köper gärna in yngre hästar som man får utbilda lite själva, då vet man verkligen vad dom kan. Tycker inte att det finns någon riktig maxålder, beror på individ. En knattelektion med skritt i 30 minuter och några långsidor trav är ju inte så ansträngande direkt. Minimumålder beror på hur hästen är det också, lugn, het, endast grundriden eller välutbildad. Men aldrig häst under 6-7 år.
Hur mkt hästar? Hur pass bör de vara utbildade?
Så många hästar som ridskolan klarar av att hålla. "Min ridskola" har ganska många hästar och det funkar bra. Man får rida många olika typer av hästar då det finns både duktiga läromästare inom drssyren och hoppingen, till ponnyer på 8 år som är ganska nervösa och inte så jättemycket ridna. Så, ja blandat helt enkelt.