Asko
Trådstartare
Jag funderar på att köpa egen lägenhet och har sparat ihop en del, om jag har tur så kan jag betala drygt 25% i handpenning av lägenhetens värde men det är max procenten. Men dessa kalkyler som jag använt på hemnet, dvs bankernas egna sidor, har hela tiden rejält underkänt mina budgetar. Jag har försökt räkna på egen hand och överdrivit kostnaderna lite för att se om jag kan klara mig även de månader jag spenderar mera pengar. Jag använde just denna hallåkonsument som hjälpmedel tex. Jag får pengar över varje gång jag provar. Men jag vet inte hur mycket bankerna tycker att man i allmänhet bör ha över varje månad?
Jag vill bara veta ungefär så att jag vet om det är onödigt att ens höra av sig till en bank. Hur mycket "ska" man ha kvar efter ens budget? Dvs efter alla räkningar, bostadskostnader, mat, rörliga kostnader etc. Vad vill bankerna att man ska ha?
Eller är de väldigt pessimistiska på sidorna och mera välvilliga på plats?
Jag vill bara veta ungefär så att jag vet om det är onödigt att ens höra av sig till en bank. Hur mycket "ska" man ha kvar efter ens budget? Dvs efter alla räkningar, bostadskostnader, mat, rörliga kostnader etc. Vad vill bankerna att man ska ha?
Eller är de väldigt pessimistiska på sidorna och mera välvilliga på plats?