Vad förväntar ni er av era medryttare?

marabo10

Trådstartare
Som rubriken säger.. Vad förväntar ni er av era medryttare? Vilken nivå vill ni att de ska ligga på? Osvosv. Dela med er! :)
 
Sv: Vad förväntar ni er av era medryttare?

Jag förväntar mig att min medryttare är rädd om både häst och utrustning.
Tar hand om häst och utrustning på bästa sätt.

Viktigaste för mig är att häst och ryttare fungerar ihop än att ryttaren har höga ridkunskaper.
Jag har inte medryttare för att utbilda min häst.
Jag tränar själv med hästen även om medisen är välkommen att träna hen med.
Men för att sätta en nivå så ska de klara av att rida lätta klasser iaf :)

Annars är det viktigt att jag kan lita på min medryttare att hen talar om om det finns något problem, att hen kommer när hen förväntas komma och gör det som är avtalat ska göras.
+ i kanten får medryttaren om den gör bra saker på egna intiativ och det belönas på ett eller annat sätt.
 
Sv: Vad förväntar ni er av era medryttare?

Jag förväntar mig att medryttaren håller sig till vad vi kommit överens om. Resten är upp till mig.

När jag skaffade medryttare var jag tydlig med vad jag sökte och vad jag erbjöd. Min häst kräver ridkunskaper och skinn på näsan och det vet jag att min medryttare har, vilket jag såg redan vid de första provridningarna. Så det är jag fullständigt lugn med.
Sedan har jag talat om vad jag väntar mig vad gäller mockning, skötsel av häst och utrustning samt ridningen. För min del ser jag det bara som något positivt att man vill rida för tränare, men man får betala det själv. Jag tar ingen pengasumma av medryttaren men i utbyte vill jag att medryttaren kan ta min häst några dagar i följd om jag reser bort etc. Därutöver får medryttaren gärna ha hästen 1-2 dagar/vecka.
Det tycker jag är förmånligt då jag bor i en storstad och har en häst som är attraktiv. Jag har råd att hålla min häst för egna epngar men jag har inte alltid jättemkt tid och ork, därav att jag prioriterar tid mer än pengar.

Det enda jag inte är nöjd med vad gäller medrytteriet just nu är att min medryttare sällan har tid. När h*n har det sköts allt klockrent men det blir för sällan. Men det verkar som att det är såhär det är för de flesta - antingen har man en klockren medryttare som sällan har tid eller så har man en som är opålitlig/olämplig och kan för jämnan :angel::grin:
 
Sv: Vad förväntar ni er av era medryttare?

Jag förväntar mig ingenting av mina medryttare längre. Hästen kanske får motion nån gång varannan vecka, men mer är det inte. Är just nu så besviken på framförallt den ena,av dom. Den andra talar iaf om att hon inte kommer och betalar ändå som avtalat.

Söker jag en ny medryttare så vill jag att de klarar hantera en häst i skogen och att de har en mjuk hand. Annars är jag verkligen inte kräsen, det har man fått lära sig att inte vara för det är ingen idé...
 
Sv: Vad förväntar ni er av era medryttare?

Jag har en äldre häst som kan ridas av "vem som helst", kan vara lite nervös om man rider ut ensam men annars okomplicerad vid ridning, så mina krav är att man tar hand om hästen och gör det som ska göras dagligen (visiterar, mockar, gör mat). Ridning kräver jag inget mer av än att han motioneras de flesta dagar medryttaren har honom och inte hoppas mer än en dag/vecka (enstaka veckor två gånger om hon vill vara med på klubbtävling). Hinner hon inte och det är en dag jag bett henne ta för att jag inte kan (och inte en hon valt, hon har 2-3/vecka), så behöver hon inte rida alls.
Sedan har jag haft tur och har nu en medryttare som rider minst på min nivå (jag är inte heller någon stjärna) och dessutom hoppar vilket hästen tycker är kul och jag otäckt, så trots sin ålder har han blivit allt bättre musklad:)

Tycker det beror mycket på vilken häst man har och om man tävlar (då kanske man vill att hästen ska tränas på ett visst sätt, och ha vissa vilodagar) vad man kräver av sin medryttare, så det är svårt att hitta ett generellt svar.
 
Sv: Vad förväntar ni er av era medryttare?

Min drömmedryttare är vuxen och ansvarsfull. Vill rida för tränare och rider på LA-nivå.
 
Sv: Vad förväntar ni er av era medryttare?

Att kommunikationen mellan mig och medryttarna fungerar, att de håller sig till vad man kommit överens om gällande hantering och utrustning, att de kan hantera hästarna på ett bra sätt, är rädda om både hästar och utrustning, inte ger sig iväg på några jippon utan att fråga först.

Det är väl i princip det.
 
Sv: Vad förväntar ni er av era medryttare?

Jag vill att medryttaren kommer när det är bestämt och meddelar ev förhinder snarast så att jag kan lösa det ändå. Betalar om det ska betals enligt överenskommelse.
Medryttaren ska vara rädd om hästen och om utrustningen och rida med förstånd. Om medryttaren är osäker eller undrar över något, ring/skicka mail/sms beroende på om det är något akut eller bara en fundering. Fråga hellre en gång för mycket än för lite.
Stor ridkunskap är inte nödvändigt, ridvana o sund förnuft räcker långt. Om medryttaren känner sig "ringrostig" vill jag gärna att personen tillåter att jag hjälper denne att komma igång genom "lektioner", för att se så att vi båda rider någerlunda lika och strävar efter samma mål. Jag hjälper självklart till men kan heller inte förväntas att jag ska stå och övervaka medryttaren varje gång denne är på plats, då poängen med medryttare då försvinner.

Det var mina förväntningar. Jag har slutat leta medryttare eftersom mina förväntningar visade sig vara alldeles för höga.
 
Sv: Vad förväntar ni er av era medryttare?

-medryttaren ska komma de dagar vi har avtalat alternativt hör av sig i god tid om denne inte kan, undantag med sjukdom såklart.

-medryttaren ska följa de regler jag har satt upp, tex vilket bett man ska rida på eller att man leder hästen med kedja för bådas skull.

-medrytaren ska betala avtalad summa varje månad om inget annat bestäms.

-medryttaren sätter hästen i första rummet och tar god hand om utrustningen, tex hänger inte in sadeln i skåpet med vikta kåpor.

-medryttaren ringer/smsar om något händer eller om denne har några frågor.

-medryttaren rider inte över hästens kapacitet och förutsättningar (har ett sent taget kallblod och en pensionerad tant) tex hoppar inte i skogen med gammeltanta.

Har haft flera medryttare till mitt kallblod som har fått gå då de inte skötte sig helt enkelt. Kom tex på samma dag att de inte kunde komma trots att det var avtalat sedan länge och pga att de inte skötte utrustning och häst som vi hade kommit överens om.

Nuförtiden har jag skrivit instruktioner till varje häst, hur jag vill att vissa saker ska skötas, och framförallt varför. Då slipper man massa missuppfattningar och "men du sa juh..." osv. Detta fungerar mycket väl och både jag och medryttaren är idag nöjda! :)
 
Sv: Vad förväntar ni er av era medryttare?

Delvis KL

Herregud vilka mardrömsmedryttare flera av har har råkat på..!
 
Sv: Vad förväntar ni er av era medryttare?

Helst vill jag ha en medryttare som rider ut hästen 2 d/v.
Att den sköter om hästen och utrustningen bra.
Snäll och trevlig, passa bra in i "stall-gänget"
Gärna följer med på tävlingar och träningar.

Har jag en medryttare som vill rida honom på banan tycker jag att det är bra ifall h*n rider för tränare (som jag godkänt)
Hästen kan vara lite svårriden i dressyren, så jag kräver inte att de ska klara av att rida honom "max", men jag vill att om de ska harva runt själva på banan så ska han iaf gå i en tillfredsställande LC-form.
 
Sv: Vad förväntar ni er av era medryttare?

Mitt krav på en medryttare är att de håller sig till vad man kommit överens om samt att de har "hästvett". Sen är det skillnad om medryttaren betalar eller inte för om de betalar för sig anser jag att de bör få göra lite mer. Så länge de rider gratis är det helt upp till hästägaren vad medryttaren får göra. Det är det ju om de betalar också förstås i slutändan men ni förstår säkert hur jag menar...
 
Sv: Vad förväntar ni er av era medryttare?

Som rubriken säger.. Vad förväntar ni er av era medryttare? Vilken nivå vill ni att de ska ligga på? Osvosv. Dela med er! :)

Jag förväntar mig en vuxen person som kan ta ansvar alt. en ungdom där föräldrar är engagerade och ansvarsfulla.
Jag förväntar mig att det som är överenskommet det hålls.


Jag resonerar som så att om behovet är mitt så är det jag som betalar en medryttare och kraven läggs därefter. Om någon vill komma och rida mina hästar utan att jag har ett egentligt behov sker det gratis så länge det sker på mina premisser, möjligen att bidrag för skor kan läggas på som ev. kostnad...har aldrig förstått mig på det här med betalande medryttare i övrigt...

Den som inte sköter sig och följer mina anvisningar har inte här att göra :cool:
 
Sv: Vad förväntar ni er av era medryttare?

När jag hade medryttare på min förra kille så förväntade jag mig:
Ridning efter schema
Rykt och var noga med hovarna (bärrandsröta)
Ordentligt mockat
Lägga tillbaka allt på sin plats och putsa upp allt som har användts.

Skulle det hända något eller varit något med hästen ska hon ringa på en gång.
Även om hon ville rida på något annat sätt än på schemat kunde hon ringa/messa:)
(Bara så jag vet vart hon rider, ifall något skulle hända)

Jag tog inget betalat:)

Glad om någon kan hjälpa mig någon gång i veckan
 
Sv: Vad förväntar ni er av era medryttare?

Har medryttare för första gången.
Jag förväntar mej att hon hör av sig innan hon kommer, vi har inga bestämda dagar. Att hon är rädd om utrustning och häst.
Att hon sopar efter sig och lämnar stallet som det såg ut när hon kom.
Tar inte betalt utan är glad att hästen får komma ut
 
Sv: Vad förväntar ni er av era medryttare?

Jag förväntar mig att medryttaren kommer som överenskommet och sköter häst och vid behov utrustning på ett bra sätt. Framförallt hästen, även att hen tar hänsyn till hästens dagsform vid val av aktivitet.

Jag förväntar mig att bli meddelad om något inte stämmer med det normala, tex skador, att hästen inte motioneras som planerat pga anledning, saker som gått sönder osv.

Jag förväntar mig att hen sköter mockningen, fixar mat och kollar vattnet i hagen, byter täcket vid behov (för varm/för kallt osv).

Med nuvarande hästen är önskemålet någon som kan rida dagtid mitt i veckan då tant vill ridas ut i skogen mer än bara på helgen (jobbar själv tills det är mörkt vintertid). Ridskickligheten är inte viktigast utan att hen passar med hästen och inte rider den på ett skadligt sätt.

Nuvarande medryttare stämmer in väldigt bra på detta:bump:
 
Sv: Vad förväntar ni er av era medryttare?

Mina medryttare är (och har alltid varit) handplockade. Mest för att jag är så galet kräsen :p

Men just nu har jag en underbar tjej som är 13 år gammal, en ridelev till mig som är en väldigt lovande ryttare. Jag är imponerad! :)
Mjuk i handen, har känsla, tar instruktioner, noga med utrustning och pysslet i stallet. VILL lära sig och frågar massor, följer med mig hit och dit. Riktigt duktig tjej som jag gillar skarpt!
Mogen och tar stort ansvar, rider även flera av mina hästar.

Hon har två dagar (varav en är lektion för mig om så önskas) och ibland mera. Vi hörs av bara om det är ändringar.

Mina krav är främst att veta VAD det är för människa, känna att jag kan lita på personen och att den rider på "mitt" sätt.
Jag har tyvärr erfarenhet med sådana som bara tokrider (fastän jag sagt NEJ till vissa saker) samt slängt upp sina kompisar :grin: Då blir jag vansinnig..
 
Sv: Vad förväntar ni er av era medryttare?

kan juh tillägga också att mina hästar står helinackorderade så ingen mockning eller göra höpåsar eller något stalljobb alls krävs av medryttaren, därför det är lite svårt att hitta en seriös medryttare här, det blir lite räkmacka för många...
 
Sv: Vad förväntar ni er av era medryttare?

Så har jag oxå. Letar medryttare nu o har satt ett pris på 500:- Det är en bra häst o min uppfattning är att folk som betalar är mer seriösa.
Jag kräver att hon är duktig o kan rida hästen bra. Ska komma på utsatt tid, vara noggrann med skötsel o ridning. Jag tolererar inget slarv.
Hästen får hellre gå i hagen en dag än att bli dåligt tiden o skött.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 810
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 062
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 649
Senast: SwedEmB
·
Samhälle Jag blev en smula paff över det senaste inlägget i den lokala Facebook-gruppen. Då röt en man ifrån för att en kvinna på elcykel hade...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
7 836
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp