Vad fodrar ni med?

Sv: Vad fodrar ni med?

Intressant att läsa om kvoter från en annan tråd:

Om du ursäktar så åskådliggör ditt påstående jättetydligt konsekvensen av för strikt kvottänkande.

För säkert finns det massor av hästar som har en mkt lägre ”trivselkvot” än 6.

Vi tar som exempel en racehäst jag känner, vi kan kalla hm Igge. Han är den litet nerviga typen som aldrig står still. När jag först träffade honom var han litet allmänt tunn, gick ut stenhårt men tappade alltid strax före mål. Han åt 100-110 MJ och ca 730 gram smältbart råprotein per dag, kvot 6,6. Så ökade vi energin och minskade proteinet till 125 resp ca 550, kvot 4,4. Nu har hästen fått muskler och typ 4 mm underhudsfett. Och si – hästen orkar ända in i mål utan att sacka.

Med detta vill jag inte säga att galoppörer ska stå på kvot 4 utan snarare att man inte ska haka upp sig på en kvot.

Hur mkt protein en häst behöver beror alldeles på kvaliteten av proteinkällan. För egentligen är det inte protein i allmänhet en häst behöver utan aminosyrakällor. I Igges fall ställde vi om foderstaten så hans proteinkällor hade goda halter av lysin och treonin. Då behövde han inte äta så många kvävemolekyler för att få i sig de aminosyror han behöver. HH

Hela tråden länk

Ja det där är precis vad jag upplevt också. Att jag nämnde en kvot på 6 eller strax under är just vad mina "normalhästar" trivs bäst med. En för hög kvot gör dem "sura" i kroppen och mindre hållbara.
Med för mycket protein/högre kvot i foderstaten så tycks de dessutom vilja äta mindre grovfoder...

Tycker du att dina hästar blir bukiga när de äter mycket grovfoder eller är de lagom i bukomfånget för tävling ändå?
Eller de kanske tävlar lika bra fast de är bukiga?

Vilka värden vill du ha på det enligt dig optimala grovfodret till tävlingshästar?

Tycker du att dina hästar blir bukiga när de äter mycket grovfoder eller är de lagom i bukomfånget för tävling ändå?
Eller de kanske tävlar lika bra fast de är bukiga?

Vilka värden vill du ha på det enligt dig optimala grovfodret till tävlingshästar?

De riktiga matvraken som sätter i sig närmare 20 kg, ja de blir bukiga. Nu har jag ingen i startkondition som äter så mycket så jag tycker inte det spelar någon roll. Å andra sidan så är lite mage inget jag stör mig på så länge hästen klarar sitt jobb tillfredsställande. I de fall jag haft häst tidigare med "mage" så har de tävlat utan hinder.
Starthästarna äter, om de fritt får välja, mellan 10-14 kg torrt hö per dygn och ingen av dessa har blivit bukig. Men har heller inte sett uppdragna ut.

För mig och på mitt sätt att träna och hålla hästar så har det optimala höet (84% TS) 7,5-8 MJ per kilo och 40 g SRP per kilo.

Jag hakar på och frågar om vårat kallblodssto.
Hon tränas ganska lätt, att ge henne havre funkar inte alls. Då :devil: sätter hennes mkt vassa humör igång. Vi har testat flera ggr med havren. Nu får hon kraft groov och kraft sport, betfor och mineraler. Vi är :) nybörjare ( ca 4 år med häst)
Nåt fel gör vi men vet inte vad än. Hon har inge tempo i kroppen alls.
Vi har oxå funderat om vi ska ge henne fri tillgång på hö men hon lägger på sig lätt. Har någon samma erfarenhet med havre, kanske lite råd att ge oss, kring foder, träning och humöret. Hon e väldigt snäll att köra men uhhh så jobbig i stallet. Hon har i alla fall gått godkänt premie som 2 åring.

Tacksam för svar!

Jag hänger på om fodret !!

Hur snabbt ser ni ändrat beteende/energi om ni till exempel från en halvliter havre ger 1 liter per fodring, eller från 1 liter ökar upp till 2 liter per fodring?

Sambon's travhäst äter:

Hösilage: 12-14 kg
Krafft Groov 90: 4 kg
Betfor: 0,2 kg
Majsolja: 0,2 dl
Krafft miner grön: 50 gr

Senast ändrad:

Det där låter mer som en träningsfråga än en foderfråga - saknar hästen tempo och dessutom tränas enbart lätt, då är det nog läge att öka på träningen.

Tacksam för tips på hur ofta, mycket vi ska träna i veckan.

Vi har kört ungefär varannan dag träning hitills. Åsså banan ibland, där har hon svårare att springa. Vi har funderat på backträning.

Med tanke på hennes humör vill man ju inte att det ska bli för enformigt. Hon är oxå inriden, hur mkt kan man ridträna? Om ni ridtränar, tränar ni bara trav eller galopp oxå?:):)

min äter ca 8-9kg hösilage/dag... önskar hon ville äta mer, men nepp...:smirk:

såhär ser en dag ut för henne:
morgon:
ett par kg hösilage
1kg havrekross

lunch

(vet inte hur mkt exakt, men fem hästar delar på 4proppade IKEAkassar med hösilage, och Blessing är lägst i rang, och äter långsamt, så hon får väl i sej 2-3kg kanske..)

middag
0,5kg krafft blå/röd
200g krafft grön pluss

kväll
så mycket hö att det finns kvar på morgonen (ca 4kg)
1,5kg havrekross
0,5kg krafft blå/röd

men vill börja ge hel havre istället för kross. blir iallafall bara 5liter havre med hel..
den krossade jag ger väger 300g/liter så det blir mååånga liter havre per dag.

Vi har kört ungefär varannan dag träning hitills.

Om ni ridtränar, tränar ni bara trav eller galopp oxå?:):)

Vi kör våra 1 ibland 2 gånger / vecka och då långt och ganska långsamt..

De andra dagarna rider jag då skrittar jag bara och då blir det 1-2 timmar och skritta kan man väl göra hur mycket som helst! Har sett väldig muskelskillnad på bara en månad på det upplägget...

Jag har varit på en foderinformation på "Valla" som Krafft höll i. För "mycket" protein gör att en häst "dör" på upploppet många ggr tror man att hästen har en infektion i kroppen men ser inget vid provtagning. Det beror då på att hästen får för mycket protein därför väljer de flesta tränarna att ge ett mindre proteinrikt grovfoder för att kunna justera detta med kraftfoder. (mindre protein i grovfoder för att kunna balansera protein och energi via kraftfoder)

/ Susz

min äter ca 8-9kg hösilage/dag... önskar hon ville äta mer, men nepp...:smirk:

såhär ser en dag ut för henne:
morgon:
ett par kg hösilage
1kg havrekross

lunch

(vet inte hur mkt exakt, men fem hästar delar på 4proppade IKEAkassar med hösilage, och Blessing är lägst i rang, och äter långsamt, så hon får väl i sej 2-3kg kanske..)

middag
0,5kg krafft blå/röd
200g krafft grön pluss

kväll
så mycket hö att det finns kvar på morgonen (ca 4kg)
1,5kg havrekross
0,5kg krafft blå/röd

men vill börja ge hel havre istället för kross. blir iallafall bara 5liter havre med hel..
den krossade jag ger väger 300g/liter så det blir mååånga liter havre per dag.

Är hon dålig på att äta så försök att hitta en havre med mer vikt per liter. Till hästar som är "tepiga" i maten (höet i ditt fall) är det bättre att ha ett så koncentrerat kraftfoder som möjligt så man kan ge mindre volym, då brukar de orka äta mer mängd...
Oj, så snurrigt det där blev...:angel: men jag hoppas och tror att du förstår hur jag menar...:)

KL*

Hakar på lite här.... Hur är set med minerler/ vitaminer då? Ger alla tillskott eller är det olika även här? Har sett i tråden att vissa har mer "allmänna" vitaminpreparat medan andra har lite mer "riktade" som tex E-vitan´min...

ja, jag skulle vilja ge hel havre istället för krossad, då väger havren nästan det dubbla!
men som det är nu, så äter hon mer hö, då det blivit kallare! så det är ju bra! dom har fått en rundbal i hagen nu..så jag gissar att hästarna står där hela dagarna nu! :p
och hon ääälskar den krossade havren..:D
hel havre är hon måttligt förtjust i.... har provat blötlägga, ge torrt osv.. men nja..blir alltid lite kvar i krubban med hel havre..
Och ja, tänder är kollade och helt utan anmärkningar!

Vi fodrar våra starthästar med 13 kg hösilage av god kvalitet (analyserat) med 56% ts, 2 kg fibergi elit och ett knappt kg lusernpellets, 0,5 kg betfor, lite vetekli samt tokosel och salt. Det fugerar bra. Foderstaten är beräknat mha hippocampus foderstatsprogram.

Morgon
0,7 kg Müsli "grön"
0,4 kg Krafft grund
0,5 kg Korn
0,5 kg havre

Kväll
5-6 kg hö
1 kg müsli "grön"
0,7 kg krafft grund
0,5 kg Korn
0,5 kg havre
0,8 Liter Betfor

+ Fri tillgång till hösilage i hagen

:)

Jag har ett kallblodsto som går upp i taket när man fodrar med havre, all havrebaserat foder är bannlyst från hennes matlista.
När hon startades och var aktiv tävlingshäst så gav vi majsbaserat kraftfoder till henne, det funkade hon jätte bra på. Hon hade speed och styrka i loppen men hon var inte tokig och stökig annars...

Detta var jätteintressant att läsa. Jag är ju lärd att kvoter är fysiologiska. Ämnena "arbetar" ju ihop med varandra, och det är viktigt att foderstaten återspeglar hästens kropp.

Men...:idea:

Jag upplever också att hästar har olika "trivselkvoter", vilket ju inte borde vara möjligt. Spännande, spännande

För övrigt så har jag inte någon tävlingshäst just nu, men tidigare har mina foderstater sett ut så här;
Fri tillgång på hösilage (inte hö och inte hösilage)
2-3 kg färdigfoder (ej havre)
ev mineraler
ev e-vit

Övrigt "krimskrams" är förbjudet i mitt stall

Liknande trådar

Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 501
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 485
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar