Vad fodrar ni med?

wildrose

Trådstartare
Hoppas moderator låter den här tråden ligga kvar eftersom jag är nyfiken på vad just travfolket fodrar sina tränande/ startande hästar med.

Har förstått att det finns olika "skolor" inom travet där vissa fodrar med mycket kraftfoder och ser höet mer som bukfylla medans andra grundar med stor tillgång på bra hö och sen kompletterar med kraftfoder och vitaminer/mineraler.
Men varför? Hur resonerar ni?

Senast ändrad:
Sv: Vad fodrar ni med?

kan juh svara på vad "mina" får..

den ena starhäst.. går v75 på den nivån ifall de spelarngn roll.

han får pilla i sig så mycket hö han kan.. är dålig på de.. men får väl i sig 10- 12 kg /dygn

sen äter han krafft groov 125 3kg havre 1kg sport 1kg /per dag. får även lite betfor. å lite annat smått jox :D

han behöver de han får håller bra i hull och är lugn att köra.. får han får lite mat blir han hemsk att köra.

den andra är just nu i vila. men han får 13-14 kg hö. och 1kg rehab om dagen. å lie smått jox.. :D

han ska sen när han ska tränas/startas upp på mer mat då han behöver lägga på sig rejält. blir GROOV 125 sen då han går över från rehaben. även havre ¨å ev sport beroende på om han behöver.. dvs samma sortes mat.. de beror som sagt hel på vad han blir för häst när han kommer upp i kondition..

Kan väl ta den som är i bäst kondition som är anmäld till kval nu, han äter per dag:

Fri tillgång på hö ute, och ca 4-5 kg på kvällen
Ger mina i litermått så svårt med kg..
4 l kornkross,
4 l havre
2-3 l krafft sport (el. den nya värstingsorten som jag inte vet namn på)
1 l betfor som blöts och delas på morgon/kväll

Fodrade förr med Krafft Protein och även Lucern innan vi fick nya höet och när vi som mest behövde få upp hullet.. Det har varit ett konstant matande !

Just den här hästen är närmare 170 hög och vi har haft honom hemma i 6 månader.. På den tiden har han gått upp 50-60 kg i massa och muskler.. Kanske mer ändå men det är hur som helst inte samma häst som vi fick hem!!

Senast ändrad av en moderator:

Den enda startklara för dagen får

Morgon:
1 kg BlåGul Krafft Havre
1 Kg Mustang Müsli Original & 2 Kg Hö.

Lunch: 2 kg Hö.

vid insläpp:
Samma som morgon fast 1/2 Kg Müsli.

Sista fodring:

1/2 kg Betfor
1 Kg Lusern ihop blandat på kvällen. ihop med 3 kg Hö.

exempel på en av hästarna

morgon 2 l havre + mineraler
lunch 2 l havre
middag gröt innehållandes 2 1/2 l havrekross, betfor, kli, salt, vitlök, b vitamin, super e, mineraler, magnesium och massa morötter. denna gröten får nästan alla hästar men olika på doseringen.

fri tillgång till hö.

Äldre häst under uppträning:

Morgon
1 kg Krafft Groov
1 näve havre
3 kg hö

Lunch
3 kg hö

Middag
3 kg hö

Kväll
1½ kg Krafft Groov
1 halv hink betfor (ingen koll på exakt hur mycket det är faktiskt)
½ kg Dynavena Activ
Linfröolja
5 kg hö

*knapplån*

Måste säga att det känns bra när man läser hur pass mycket hö era hästar får.

Jag ryser när jag tänker tillbaka på hur vi fodrade travhästarna för 10 år sedan. Dagen kunde se ut så här:

Frukost 08.00
2-3 kg kraftfoder (kunde vara havre eller någon form av pellets)

Sedan ut i en hage. Beroende på vad som fanns för hagar kunde det vara en gräshage men oftast så var det en grushage.

Sedan mockades det och hästarna tränades.

På eftermiddagen 13.00-14.00
3-5 kg hö och 1-3 kg kraftfoder

Träning av de man inte hann med på förmiddagen.

Hemgång för personalen vid ca 18.00 och då fick hästarna ytterligare något kilo kraftfoder.

Trots denna hemska foderstat så såg hästarna fina ut. Blanka i pälsen, perfekt hull och de sprang in pengar och gjorde väldigt bra tider.

Det finns inte en chans att jag idag skulle fodra min häst på detta sätt. Men man visste inte bättre då utan trodde att hästarna mådde bra annars hade de väl inte presterat så bra på tävlingar tyckte man.

Ytterligare sensmoral:
Att hästen går mycket bra på tävling betyder inte att den mår bra för det. Bra tävlingsresultat är inget facit på att hästen fodras, tränas, sköts och behandlas optimalt ur hästsynpunkt. Hästarn är mycket duktiga på att prestera mycket bra trots allt och inte därför att.

Många gånger har jag tyckt att det är synd att hästar är så tåliga. Kan det kanske ha att göra med att de är bytesdjur? Dvs in i det längsta så visar de inte hur dåligt de mår då risken är att de faller offer för ett rovdjur om de syns att de är svaga och dåliga.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Det där är nog tyvärr inte så förlegat som du tror. Jag vet många stora travtränare som för all del ger fri tillgång på hö, men de ger samtidigt så enormt stora mängder kraftfoder (uppåt 6 kg), så mängden hö de får i sig är nog inte allt för stor ändå, de orkar liksom inte äta så mycket hö. Har för en tid sedan fått hem en häst från en större travtränare, det tog då veckor att övht få hästen att börja äta hö igen. Först efter att nästan allt kraftfoder tagits bort ur foderstaten började hästen äta grovfoder. Nu äter den rejält med kraftfoder igen, för att den behöver det, men inte lika mycket som då den kom från tränare (kanske halverad mängd), och hö har den fortsatt äta med hyffsat god aptit.

I år får jag lov att ge hästarna ovanligt mycket mat, eftersom värdena på höet inte är optimala. Men de som reser mycket och som tränar hårdast äter ungefär:

9 kg hö
3-3,5 kg havre
0,2 kg Krafft protein
0,2 kg Fibergi Super-G
veg. olja
en liten gnutta betfor
salt, kalk, mineraler, foderjäst

De yngre äter ungefär lika, fast betydligt mindre havre och även lite lucern samt lite större mängd Krafft Protein.

Vintertid kan de nog knapra i sig lite mer hö, men nu är det så att de ganska precis ätit upp innan det är dags för nästa mål. De som tävlar vill jag helst inte ska stå och proppa i sig hö heller, jag upplever att de blir lite tunga och slöa på något vis. Men jag vill att de ska få tillräckligt så de inte står utan i flera timmar.

Någon här som tycker att en starthäst kan klara sig på enbart hösilage och lucernpellets, alltså bara grovfoder? + vitaminer och mineraler självklart.

Vi ger 4,8 kg (lite upp och lite mer, beroende på häst och arbete) Lympos müsli, en stallblandning som är anpassad till vårt grovfoder. Den mängden är uppdelad under dagen. Alla våra hästar har fri tillgång på ett hösilage med hög TS.
Även fölston och unghästar får egna stallblandningar från Lympos.

SLU gjorde ett försök på Wången med att utfodra starande/hårt tränade travhästar på bara hösilage, E-vitamin och selen förra året (tror jag det var). Man kunde inte mäta några skillnader i prestation mot kontrollgruppen som fick en mer traditionell foderstat. Man kunde inte heller se att de som bara fick grovfoder var mer "runda om magen" än kontrollgruppen. Tror att hela rapporten finns att läsa på SLUs hemsida.

Självklart fanns det analys på hösilaget så att man visste att hästarnas energi och proteinbehov var uppfyllt med båda foderstaterna.

Mvh

Tora

Anledningen till att jag ställde den här frågan var följande: Jag hyr in min häst hos en proffstränare och som (vad jag förstått) många andra proffstränare är vederbörande fullständigt livrädd för protein.
Hösilaget vi har är inte vad jag skulle välja...
TS=68
Smbrp= 23
MJ=5,5
(per kg foder, inte per kg TS)

Detta gör att jag får problem med att knåpa ihop en vettig foderstat. Jag vill så mkt som möjligt använda mig av de fodermedel som ingår i stallhyran, dvs Havre, Kli, och Raceways.
Har insett att för att komma upp i tillräckligt MJ så blir jag tvungen att köpa kompletteringsfoder själv men kommer ändå få ge min häst betydligt mer kraftfoder än jag skulle önska. Tur i oturen är att hästen äter det mesta med god aptit och klämmer i sig ca 15kg hösilage på ett dygn med fri tillgång.

Men jag förstår inte... Varför är de så rädda för protein från hö? För mig känns det som rena idiotin att beställa hem ett uselt hö, och det måste ju rent ekonomiskt vara en hyfsat osmart affär.
Av disskussionerna i stallet att döma tycker de dessutom att detta hö är gränsfall till för starkt, dvs innehåller för mkt protein. Ett hö med 35-40 i protein är "kohö" och går ABSOLUT inte att ge till travhästar.
Vem har "bestämt" att det är så?

Någon här som tycker att en starthäst kan klara sig på enbart hösilage och lucernpellets, alltså bara grovfoder? + vitaminer och mineraler självklart.

Med rätt näringsinnehåll borde det naturligtvis inte vara något problem. Det svåraste är kanske att få i dom tillräckligt mycket energi om de tävlar, på bara grovfoder. Med det hö vi har i år t.ex skulle hästarna behöva äta ungefär 14-15 kg var för att täcka energibehovet. Är inte säker på att de skulle orka äta så mycket, inte alla i alla fall. Då skulle det ändå fattas massor med protein eftersom vi har ett lågt proteininnehåll i höt. Tävlande hästar kan ju även få lite sämre aptit, vilket kan försvåra det ytterligare att få i dom tillräckligt stora mängder energi.

Jag hade problem med proteinöverskott i fjol då höet hade en väldigt hög kvot mellan protein och energi. Hästarna blev ganska kantiga och konstiga i kroppen, trots stort foderintag. Man vill väl inte ställa tävlingshästar på allt för hög kvot eftersom det krävs energi för att ta hand om "överskottet" av protein. De får väl problem att tillgodogöra sig energi och protein ordentligt tror jag. Men för att inte bryta ner kroppens resurser så måste man ju se till att de får i sig tillräckligt med energi i alla fall.

Jag är ju förespråkare för fri tillgång på grovfoder eller åtminstone så mycket som de klarar att äta upp. När jag vet ungefär hur mycket hö varje häst äter kan jag då utifrån detta beräkna hur mycket övrigt de behöver.
Hästar som fodras med små givor grovfoder några enstaka gånger per dygn står ju största delen av dygnet med tom mage. Detta skapar ju ett överskott av frätande syra i magsäcken och ger en bra grund för magsår och andra mag-och tarmproblem.

I år har jag ett hösilage med lite "konstiga" värden (extremt högt energi och lågt protein), detta gör att jag ej kan ge fri tillgång och måste balansera upp med kraftfoder. JAg gillar det inte men vad gör man?

Ett exempel på årets foderstat till varmblod något under medelstorlek som startar regelbundet:
13 kg hösilage (65% TS)
1,3 kg hel havre
0,2 kg soja
0,1 kg linfröpellets
0,1 kg Fibergi Muslli
0,1 kg betfor
0,1 kg mineraler
Alldeles för lite hösilage i mitt tycke men det skulle bli helfel med större giva av just den sorten.

Vad gäller kvoter mellan energi o protein brukar jag vilja ligga på 6 eller strax under. Som anhe också skrev upplever jag att hästarna blir kantigare av högre kvot. Dessutom upplever jag att de presterar sämre.
När jag gett fri tillgång (torrt hö) så uppskattar jag att de ätit 12 kg i genomsnitt (10-12 hästar).

kl
Ok, efter lite intressant diskussion idag så har jag förstått att de räknar per kg TS och inte per kg foder. Därför är de av uppfattningen att hösilaget är helt ok. Värdena är då:
TS=68
Smbrp=34
Mj=8,3

Helt ok värden för mig också om det hade gällt hö och inte hösilage.
När jag räknar foderstat räknar jag ju per kg foder eftersom det är vad hästen faktiskt får i sig...
Jag är också helt inne på fri tillgång till grovfoder och ser en enorm skillnad på min häst både psykiskt och fysiskt. När han kom till mig kastade han sig över all mat, var inte mager men för tunn för min smak (och då var han ändå konvalecent och hade enbart gått i hagen i 3 mån). På fri tillgång är han fortfarande matglad men harmonisk och hysteriäter inte som tidigare, han är nu precis lagom i hull och blank och fin.
Ang kvot så har jag inte räknat på det viset, nån som kan förklara och visa hur man räknar?

Monseiur de Mai: Jag hade en korsförlamningshäst som funkade fint på fri tillgång + lusern, linfrökaka och olja men det vet du ju redan ;)
Hon var dessutom kräsen och hade lätt för att tunna ur. Sen funkade hon inte som starthäst ändå i slutändan men det hade nog snarare psykiska orsaker än fysiska.

Hon som tävlar emellanåt och går mest i hagen mellan lopp och banjobb får så pass mycket hö som hon orkar äta.

Morgon
1 kg krafft groov 125 & ½ kg krafft sport

Lunch

Middag
½ kg groov & ½ kg sport

Kväll
Betfor m. Muskel E
½ kg groov & ½ kg sport

Fast jag ser inte så mkt fel på den foderstaten vad gäller äldre hästar i varje fall. Tillräckligt mkt havre för att täcka energibehovet och de stod ju/väl oftast på halm oxå som de åt hela tiden de inte var i hagen.

Ojdå, mina starthästar har fri tillgång på ett hö med följande värde
Ts 80 %
Smrp 78 g/kg foder
Mj 8,2 g/kg foder

Jag gissar på att de får i sig 15-20 kg per dygn. De äter dessutom 3-5 kg havre och 500 gram betfor oxå.

De mår bra, ser väldigt fina ut i hullet och presterar riktigt bra.

Liknande trådar

Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 501
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 485
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar