Vad finns för bett till en häst som lägger tungan över bettet?

E

Emmie_

Hej! Min häst lägger tungan över bettet om jag inte har tungfelsbett och nosrem. Då lägger han inte tungan över bettet men bettet är inte så skarpt så han blir för stark. När han lägger tungan över bettet så får ont och börjar backa. Han har varit hos hästtandläkare och allt var bra, det är bara en ful ovana. Finns det något annat bett?

Sv: Vad finns för bett till en häst som lägger tungan över bettet?

det finns tungfelsgummi som du kan flytta mellan olika bett :)

det finns tungfelsgummi som du kan flytta mellan olika bett :)

Fast det funkar inte på han, han för duktig på att lägga över tungan :crazy:
Det bettet jag har nu är det tyngder på så att det inte går att lägga över tungan.

Magic-betten från Pessoa är utformade så att hästen inte kan lägga tungan över. Prova ett sådant.

Magic-betten från Pessoa är utformade så att hästen inte kan lägga tungan över. Prova ett sådant.

Det tycker jag också att du ska prova! :D

Japp, min hade börjat med det oxo, viktigt att bryta ovanan direkt..kika in på börjes, de har nåt som heter "check bett". Den ligger i munnen och har ingen inverkan alls förutom att hästen inte kan lägga tungan över, funkar jättebra och det är bara att tränsa som vanligt. Red med det ett tag, 3 mån, och sen började plocka bort den helt o nu,,,nemas problemas.

Kom bara ihåg att inte låta hästen äta me det i munnen.

haha, den varianten har jag aldrig hört! det är ju ett travbett som man inte alls har för den anledningen inom travet, men visst, varför inte!

haha, den varianten har jag aldrig hört! det är ju ett travbett som man inte alls har för den anledningen inom travet, men visst, varför inte!

jupp, den gjorde susen! och fick det tipset i hästbutik i borlänge, de plockade fram den på just travsidan. :)

Japp, min hade börjat med det oxo, viktigt att bryta ovanan direkt..kika in på börjes, de har nåt som heter "check bett". Den ligger i munnen och har ingen inverkan alls förutom att hästen inte kan lägga tungan över, funkar jättebra och det är bara att tränsa som vanligt. Red med det ett tag, 3 mån, och sen började plocka bort den helt o nu,,,nemas problemas.

Okej, jag ska testa med det :D Tack för tipsen

Har du kollat resten av hästen också? Han är uppenbarligen inte nöjd med situationen eftersom han gör som han gör.

Varför lägger hästen tungan över bettet?
Själva problemet är inte ATT han gör det utan VARFÖR. Jag skulle i första hand fundera på om bettet är tillräckligt kort. Jag skulle proba raka bett, tvådelade och tredelade med fasta ringar främst för att se vad hästen föredrar. Reglera sitsyckena lite i höjd för att se om man kan hitta ett läge som hästen är nöjd med. Jag skulle komplettera med en remontgrimma som är lagom spänd, inte hårt åtdragen.
Hjälper inte det hade jag börjat kika på hur sadeln ligger och framför allt: Hur trivs hästen med ryttaren - främst handen! Är ryttaren mjuk och följsam? Kontakt utan glapp? Är ridningen rolig för hästen? Trivs den med sitt arbete?
De allra dlesta hästar som lägger tungan över bettet är missnöjda med bettets form, palcering eller ryttarens hand. Dessa slutar också med sin ivana när man löser problemet.
Ang att begöva skarpare bett så är det 00 ggr av 100 ett rid-problem. Hästen blir vad man gör den till.

Hej! Min häst lägger tungan över bettet om jag inte har tungfelsbett och nosrem. Då lägger han inte tungan över bettet men bettet är inte så skarpt så han blir för stark. När han lägger tungan över bettet så får ont och börjar backa. Han har varit hos hästtandläkare och allt var bra, det är bara en ful ovana. Finns det något annat bett?

Din fråga borde vara:

Varför lägger min häst tungan över bettet.

Många hästar har en problematik i munhålan och/eller nacke/hals Etc.

Genom att lägga tungan över bettet frigör hästen en rörelse som annars skulle smärta eller i alla fall irritera.

VILKEN rörelse det är kan vara ganska individuellt.

Försök se det i ett mönster, finns det speciella tillfällen när det sker?

Jag funderar på om det inte är en tungfelssticka du tänker på?
Då sätter man bara på en nackrem och har den under tränset (hoppas ni förstår vad jag menar)

en sån här?
http://www.hippson.se/shop/images/z1127a.jpg

Varför lägger hästen tungan över bettet?
Själva problemet är inte ATT han gör det utan VARFÖR. Jag skulle i första hand fundera på om bettet är tillräckligt kort. Jag skulle proba raka bett, tvådelade och tredelade med fasta ringar främst för att se vad hästen föredrar. Reglera sitsyckena lite i höjd för att se om man kan hitta ett läge som hästen är nöjd med. Jag skulle komplettera med en remontgrimma som är lagom spänd, inte hårt åtdragen.
Hjälper inte det hade jag börjat kika på hur sadeln ligger och framför allt: Hur trivs hästen med ryttaren - främst handen! Är ryttaren mjuk och följsam? Kontakt utan glapp? Är ridningen rolig för hästen? Trivs den med sitt arbete?
De allra dlesta hästar som lägger tungan över bettet är missnöjda med bettets form, palcering eller ryttarens hand. Dessa slutar också med sin ivana när man löser problemet.
Ang att begöva skarpare bett så är det 00 ggr av 100 ett rid-problem. Hästen blir vad man gör den till.

Jag har provat ett rakt bett med fasta ringar men det tog bara några minuter innan tungan var över och tvådelat samma sak. En hästtandläkare tittade när han hade på sig tränset med bettet och sa att storleken var bra och att det satt bra. Jag har en mjuk hand och är följsam. Jag behöver ha ett skarpare bett för att han är för stark. Han älskar att hoppa och rida ut i skogen men han lägger över tungan en då.

Jag funderar på om det inte är en tungfelssticka du tänker på?
Då sätter man bara på en nackrem och har den under tränset (hoppas ni förstår vad jag menar)

en sån här?
http://www.hippson.se/shop/images/z1127a.jpg

Ja. Checkbettet har samma utformning som denne. :)

Min häst var kollad av tandläkare osv, och hans olat var under slyngelperioden och att han hade en fel som spökade i ryggen men det ordnades upp av ET och han reds normalt m 3delat som han trivdes med. Numera hänger checkbettet på väggen...och han har slutat att strula m alla bett :)

När min ponny började lägga tungan över bettet så bytte jag bara nosgrimma, till en remont. Hon slutade direkt, behövde inte byta något bett eller någonting!

hm... bettlöst träns eller hackamore är två alternativ som kan funka om hästen har problem med att lägga tungan över bettet

men, som sagt så är det bra att veta det bakomliggande orsakerna till att hästen lägger tungan över bettet oxo.

Att hästen lägger tungan över bettet betor fta på att bettet ligger för långt bak och trycker på tandraden och det gör ont. Prova bett med kedja. Framför allt: ring en hästtandläkare och be denne tipsa om bett.

Jag ska även tillägga att vi kollade upp tänderna på henne, och vi hittade bl a bitar av en gammal vargtand.. :crazy: så kolla upp munnen på den med.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 101
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 978
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar