Min ena häst, en islandshästkorsning svarar inte på någon av de vanliga medicinerna mot smärta/inflammation. Vi har provat metacam och finadyne och hon har även blivit sprutad i kotan. Jag minns inte om det var med tuppkam eller kortison hon blev sprutad med då det är 6,5 år sedan men inget av det har gett någon effekt. Hon är tack och lov frisk och pigg i dagsläget så det är inte aktuellt nu men jag tänkte att det kan vara bra att ta reda på sådant här om något skulle hända. Hon har varit frisk de drygt sju av sina tretton år som hon har bott hos mig förutom en muskelinflammation i ryggen och en vrickning i vänster framkota men båda gångerna gjorde alltså inte medicinen någon som helst skillnad. Vid vrickningen fick skadan helt enkelt läkas ut av tiden och samma sak vid muskelinflammationen i ryggen men då fick hon också massage med arnicaliniment som kanske gjorde lite skillnad. Back on track produkter gör inte heller någon verkan på henne. Hon har ju tack och lov inte fått några skador eller sjukdomar som har krävt akut smärtlindring utan det har fått gå ändå även om det har tagit längre tid men tänk om något händer så att hon faktiskt behöver akut smärtlindring/febernedsättning. Vad finns det att ta till då? De två gångerna hon har behövt smärtlindring och det hon har fått inte har hjälpt så har veterinärerna inte ansett att det har funnits anledning att prova andra mediciner då skadorna inte har varit så allvarliga.
Det handlar alltså om en fullt frisk och pigg häst och jag vill bara kolla vad för alternativ som finns. Visst kan jag ringa veterinären och fråga men det känns onödigt att ta dennes tid när hästen faktiskt är fullt frisk.
Det handlar alltså om en fullt frisk och pigg häst och jag vill bara kolla vad för alternativ som finns. Visst kan jag ringa veterinären och fråga men det känns onödigt att ta dennes tid när hästen faktiskt är fullt frisk.