Vad finns det för grova hästraser?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare linabergmer
  • Startdatum Startdatum
L

linabergmer

Hej, vet ej var denna tråd ska ligga, ändra den gärna om den ligger fel!

Jag tycker att tinker hästen är jätte fin, den har fastnatt i min hjärna, men vad finns det för mer grova hästar?

Cleveland Bay, Clydesdale, Percheron, Trait du Nord, Noriker, Vladimir, Kladruber,Avelignese, Anglonormand av Cobtyp,Frieser (det finns flera typer liksom som hos nordsvensken, vissa anser den vara ett lätt kallblod andra ett vamblod),Döle, Toric, Litauisk Tung Häst, Lettisk Tung Häst, Brabant, Belgisk Lantras, Tysk Rhenländare, Niedersachsare, Schleswiger, Jydsk Häst (Carlsbergshästarna :) ), Seine Inferieure, Suffolk Punch, Bretagne, Buolounais, Poitevine, Rysk Tung Arbetshäst

Säkert har jag ändå missat någon~!

/Kung Tulle

Jag har ridit Tori-hästar i Estland och blivit väldigt förtjust i rasen! De jag kommit i kontakt med har alla varit lugna och lätta att hantera samtidigt som de har varit förvånansvärt smidiga som ridhästar.

Hej!
Har du kollat in welshcob och welshponny av cobtyp (som en cob fast mindre) ? Välbenade hästar/ponnyer med mycket massa. De har rejält med hovskägg och har härliga gångarter och för det mesta MYCKET vackra huvuden. Gå in på Svenska Welshponny och Cobföreningens hemsida (http://home.swipnet.se/swf) och titta på några av uppfödarnas hemsidor! Sen är du fast!!!!!!!Mycket nöje!

Du säjer att du tycker om tinker kör på det det finns 2 sorter den lätta typen med mindre hovskägg och den tyngre med mer hovskägg men båda år stabila och har ett bra psyke tinker finns oxå i olika mankhöjder så det är bara att välja och vraka fast cobar är ju bra hästar de me`

Dalesponnyn - fast vad jag vet finns ingen i Sverige utan enda stället utanför UK är Nederländerna. Stor och stark ponny med en massa hovskägg. Släkt med friesern så den ser ofta ut som en liten sådan :love:

Sv: Vad finns det för grova hästraser?

JYDSKA HÄSTAR :love:

Lugn men ändå lite motor. Starka men lätta att ha att göra med om rätt hanterade.

Titta in på min hemsida: www.bodahasttaxi.com
så ser du ett exempel...

Du sa att du gillade Tinker!
Inom ´TINKER delas dom in i 3 olika kategorier,
Vanner sektion A, den är tung och välmusklad mak höjd 153-170cm

Grai sektion B, lättare i typen, mank. höjd 135-156cm-

Cob sektion C, mindre variant av Vanner typen. mank. höjd 135-156cm

Irish cob
Sektion A, Häst = I C över 159cm t.o.m. 170 cm

Sektion B, Liten häst = I C över 148 cm t.o.m. 159 cm

Sektion C, Ponny = I C över 128 cm t.o.m. 148 cm

Sedan finns ju även Irish cob cross,- Icc.

Själv´har jag en Irish cob/tinker, hon är i alla fall reggad i Sfic- svenska föreningen för irish cob.

Irish cob/tinker är en underbar ras, ska absolut ha flera hästar när jag hittar en rik kille som vill ha gård och djur ;) hehe

/dessie reggad Ic

du verkar insatt i ämnet. vad är det för skillnad på en ic och en tinker? alltid undrat men ingen har kunnat svara ordentligt :confused:

Jag har en Frieser (räknas som varmblod)

finns ju lite olika modeller av dom, från ädla (men maffiga) till kraftiga.

och lugn är min garanterat. lite för lugn ibland tom...

Jydsk häst måste jag också slå ett slag för!
Har jobbat med en sådan, mycket kul kille! Han var väldigt grov och viktbärande. Samtidigt väldigt stark, behöver alltså uppfostras ordentligt. Han var superkul att rida. Bockade gärna lite och var ganska lättriden och pigg. Dock aldrig stark eller jobbig, rolig!

Jydska hästarna Hans & Don har jag och en kompis skenat omkring på under Flyingedagarna -94..... De användes till att harva ridhuset etc, och efter att vi polerat dem i flera timmar och hällt litervis med pälsglans i svansarna så fick de hagförbud och då motionsred vi dem så klart.
MEN..... trots att de gått som ölhästar åt Pripps på Stockholms gator så visade det sig att utan skygglappar, sele och vagn så var de INTE trafiksäkra för fem öre.... J-ar i min låda vad det gick fort över Kungsgården. :banana:
Även Kyra K och Peter E passade på att testa dem :D

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 747
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka