vad finns det för antiinflammatoriska medel?

Sv: vad finns det för antiinflammatoriska medel?

tott skrev:
I vilka sjukdomstillstånd (förutom vid fång) ger man dessa preparat?

Vid större/djupare sårskador har jag fått Metacam utskrivet.

/T

Hur är det egentligen med funktionen av humanpreparat på hästar. Användes ju ganska friskt när tillgången på både butta och finadyn var slut. Hörde många som fått ut humanmedecin istället bla Pronaxen (tror jag det heter) och även några andra som jag inte kommer ihåg namnet på. Det jag reagerade på i ett av fallen var att det mkt liten dos som skulle ges (om man ser i förhållandet till människodos vilket rakt omräknat till hästs vikt skulle givit en mkt större dos än vad som blev rekommenderat). Sedan har vi ju hela ibuprofen härvan bland travare, används alltså även typ vanlig ipren till häst (har det alltså effekt menar jag). Och varför väljer man att skriva ut humanmedecin medans det fortfarande finns tillgång till tex Metacam.

MSM verkar inflammationshämmande, har fungerat på ledinflammationer
både i höft och kotled på min hästar. Såg resultat efter ca 10dagar. Inget veterinärmedicinskt preparat då det förekommer naturligt i hästens kropp och finns i bla. gräs.

tott skrev:
Ja, ni ser frågan; vad finns det för antiinflammatoriska medel som kan vara till hjälp vid muskel- och/eller ledinflammationer ?

Vad har ni för erfarenheter? Berätta !:bow:

Du kan även prova ge brännässla. Naturligt, nyttigt och bra!

Man får som veterinär inte välja ett humanpreparat i stället för ett veterinärmedicinskt om de har samma verksamma substans och styrka. Humanpreparat är billigare då de tillverkas i större serier.
Hästar är positiva på dopingprover länge om de fått t.ex. Ipren.

En tablett med ibumetin = positiv för doping mellan 3 h fram till 4 dagar
10 tabletter = 3h-15 dagar
10 tabletter i 3 dagar = 3h - 20 dagar

Om man ställer en obehandlad häst i samma box som det tidigare stått en behandlad häst i kan den obehandlade hästen vara positiv i fyra dagar.

Läkemedel metaboliseras olika hos människor och djur. Därför ska man använda veterinärmedicinska preparat som är utvärderade för djur i första hand.
Dessutom minskar antalet veterinärmedicinska preparat på marknaden om de inte används, de är inte lönsamma då. Veterinärfass minskar tyvärr i omfång hela tiden. Till slut måste humanläkemedel användas, och de kan ibland få oanade bieffekter som är värre än positiva dopingprov. :(

Bara en inflikning:

Bara för att ett preparat är ett naturmedel är det inte automatiskt fritt från biverkningar!

Ett naturmedel genomgår ju inte samma typer av tester som ett läkemedel och levereras därför inte med samma ingående information om eventuella biverkningar och om de inte bör kombineras med andra medel.

/Johanna

Att metacam ev ger mindre magsårsrisk. Det finns dock även studier som tyder på att Cox 2 hämmare inte är så mkt bättre ur den synpunkten.
PL

peter_lundin skrev:
Det första du skriver brukar vi ofta strunta i när prisskillnaden är stor.
PL

Mmmm... Jag vet att ni (vi?) brukar det. Men det får man inte längre. :mad: ;)
Dessutom minskar ju som sagt antalet vet.prep. på marknaden då. Dessutom blir det väl snårigt med skumma styrkor och sådand ibland.

Fast det är ju stört detta med prissättningen på vet. läkemedel. Inte nog med att de är dyrare för att de görs i mindre serier, företagen får ju själva välja priset! På humansidan är det landstinget som prisförhandlar med företagen. På veterinärsidan är det ingen....:(

De skjuter sig själva i foten lite, de stora företagen. Om de sätter så höga priser väljs ju humanprep. i stället. Och då heter det att "...Sverige är för liten marknad..." och så försvinner preparaten...

Suck...

Letar info om brännässlan men hittar inte varför den skulle vara anti-inflammatorisk, vet du?

Ska man ge pulver eller hur gör du??

Många frågor...

Det är mycket man inte får:angel:
Det är svårt att lära gamla hundar sitta:D
Viktigt är att man kan räkna men det är ju en förutsättning när man hanterar läkemedel.
Däremot är jag inte mkt för att använda substanser som inte är godkända på djur där det inte är nödvändigt, det finns för många exepempel där man efter ett långvarigt allmänt användande kommit fram till att det inte funderar, tex prednison till häst.
Jag har numera börjat skriva ut human-gestapuran i ren protest mot prissättningen, apotekspersonalen har faktiskt slutat protestera.
PL

Senast ändrad:

peter_lundin skrev:
Det är mycket man inte får:angel:
Det är svårt att lära gamla hundar sitta:D

Jag har numera börjat skriva ut human-gestapuran i ren protest mot prissättningen, apotekspersonalen har faktiskt slutat protestera.
PL

:rofl:
Jo, apotekspersonalen är förstående, om man jämför med läkemedelsverket iaf... :angel:
Vi var på studiebesök både på djurapoteket på KC och läkemedelsverket, och de hade ganka skilda intällningar till detta med prissättning och val av preparat, minst sagt. :smirk:

Trist att det ska vara såhär, egentligen så vill man ju använda vet. preparat. Har ni "vuxna" ;) veterinärer någon disskussion kring problemet med prissättningen? Jag förstår faktiskt inte hur det kan vara fri prissättning, varför blev det så? :confused:

// Lickety

Det mesta har ju fri prissättning prispressen på humanläkemedel beror ju inte på en tvingad prissättning utan på reglerna om högkostnadsskydd.
PL

Jo, men det är i alla fall någon som tar upp prisfrågan från landstingshåll med företagen, oavsett orsaken.

Så är det inte på veterinärsidan...
Borde inte försäkringsbolagen vara intresserade av lägre priser? Och trycka på i frågan? Det ligger ju i allas vårat intresse att sänka priserna.... Men vem tar tag i det? :(

Jag gör det genom att välja det billigaste där det finns flera preparat med samma substans även om alternativet är ett humanpreparat.
PL

Jo men det gör att veterinärmedicinska prep försvinner från Sverige. :(
Till slut blir det ganska snårigt med humanprep. och licensprep som enda alternativ.
Kanske inte för er som har erfarenhet att luta er emot, ni har ju ofta hittat kombinationer som fungerar. Men för oss studenter blir det rena djungeln innan vi vet vad som fungerar mot vilken åkomma :(
Och dessutom har varje lärare och veterinär egna kombinationer.
I början är det bra att ha kvar en veterinärfass att luta sig mot innan man svävar utanför dess gränser.
Det borde finnas en talesman för veterinärpreparat som pressar priser hos företagen! :idea:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 723
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 394
Senast: Troll
·
Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
7 645
Senast: soom
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025