Vad fattas min häst???

tinafinis

Trådstartare
Går på bete. Inte så kraftigt.
Grangt på varenda stolpe. Då målade jag tjära på dem.
Igår gick hon och åt på ponnyns avföring.

Har aldrig gjort något av detta förut.

Vad fattas hon så jag kan åtgärda detta!?
Kan det vara järn, selen eller e-vitaminer (om de nu inte e samma sak)
Dom har mineralsten som speciellt hon gillar i hagen..

Sv: Vad fattas min häst???

Det låter som proteinbrist, då brukar hästar gnaga på pinnar/bark eller äta bajs. Ge lite extra lusern eller ett proteinrikt hö som komplement om du har, för att öka både totala näringsintaget och proteinintaget.

Lägg ut torrt hö eller halm i hagen, låter som magen är ur balans, fibrer borde hjälpa. Proteinbrist är det nog inte på försommarbete, det är vääldigt proteinrikt.

Äter inte höet... vill bara beta!!!
Jag vet inte vad det är med henne!
Pigg o glad i övrigt, avföringen hennes ser normal ut!

Som sagt hon har aldrig gjort så här i denna hagen förut.

Mer tips tack...

Har lucern och hippo alfa hemma.
Ska jag behöva stödfodra??

Jag gav mina Lucern och basi block när vallacken började äta skit.Han slutade ganska så snabbt.

hur mycket ska ja ge i så fall??

Har både hack och pellets hemma. 1 kg är väl samma sak av varje o pellets är mest ekonomiskt!

Mängden är svårt för mig att säg då jag ger shettisar ;)
Men enligt tabellen så står det: 0,5-2 kg per häst och dag räknat på hackad.

har de saltsten i hagen? får de miniraler? min ena häst var som galen i stolpar och bajs ,men ut med en minirallåda till hästarna och så slutade det!

Ja, fick den funderingen över pm oxå ang salt. Har haft endast en liten sådan mineralsaltsten då inget annat fanns.
Har fått tag på en stor nu som jag lagt ut.
Har inte sett henne bita eller äta bajs, men o andra sidan har jag inte vatt där kanske vid rätt tillfälle. Var kanske en ren slump att jag såg att hon åt.
Men alla stolpar är inte målade utan bara dom längst in mot dammen (gärat runt en damm). Så dom yttersta kan jag fortfarande ha koll på.

Men tack för tipset. Hoppas att de var de hon fattades!

har läst i hästens näringslära att om de tuggade på träd och åt sitt eget bajs så har de brist på något, har för mej att det var något mineralämne. Kan ju oxå vara så att den behöver mer att tugga på , hästarnas mättnadskänsla regleras efter hur mkt de tuggar, de ska tugga ett viss antal tuggningar för att inte känna sig hungriga. Så ge den mer grovfoder

det finns MAAASSOR att tugga på och massor med gräs. Där finns träd, buskar mm mm. Ger jag grovfoder så struntar hon i det.

Märker på mina ston som just kommit ut på gräs att dom äter och äter, för att sedan stå vid grinden och skrapa med hovarna och vill ha något annat, trots att dom har salt, mineraler och andra slickbaljor.
Jag ger foderjäst och uppblött Lucern Mix, för att magen ska få lite mer strå och bvitamin.

För att deras kropparn inte ska "stanna upp" så gör vi markarbete och longering i hagen morgon och kväll.
Inte så mycket, utan lagom, för deras välmående.:)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 671
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 170
Senast: Rie
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 096
Senast: Nahar
·
Hästvård Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna. Veterinären har gjort i princip alla prover...
Svar
5
· Visningar
1 442
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31