Vad får man stjäla?

G

Garpen

Hur fungerar detta med copyright på bilder man finner på hemsidor? Jag har funnit en helt perfekt bild (inget foto, utan målad bild) på en hemsida som jag vill använd på mina privata visitkort och brevpapper. Alltså inte på de visitkort som jag använder i tjänsten, utan enbart för privat bruk vill jag använda bilden.

Visst, jag inser att ingen kommer att sätta dit mig för detta, men om jag skall vara korrekt; inte har jag väl då rätt att kopiera bilder från andras hemsidor och använda?

/Garpen - ingen datanisse = okunnig på detta :confused:
 
Sv: Vad får man stjäla?

Du måste fråga först om du får ta bilden.
Även om det inte står ett copyright-tecken eller något på bilden så är den skyddad av lagen.

Om du får ett nej så får du såklart inte ta den.
Men om man tar bilden enbart till privatbruk så lär det ju inte vara någon som kommer på dig ;)
Jag brukar sno bilder till privatbruk, använder dem till det jag ska och sedan slänger jag dem.
(Eller sparar dem och glömmer bort dem)
 
Sv: Vad får man stjäla?

Nej, men du kan ju fråga innan och om du får ja av upphovsmannen (konstnären) är det ju fritt fram.

Heder åt dig! :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Vad får man stjäla?

Förövrigt passar denna tråd på Datorer ;)
 
Sv: Vad får man stjäla?

Ojdå, sorry, inte så hemma här på Buke ännu...
 
Sv: Vad får man stjäla?

Garpen skrev:
Ojdå, sorry, inte så hemma här på Buke ännu...
Det finns en ganska ny tråd om stulna bilder på Datorer som är läsvärd och underhållande,,,,,,,,,,,,,,,,,,, :devil:

Fortsätt gärna i följetongen. :rofl: :rofl:
 
Sv: Vad får man stjäla?

Silverstol skrev:
Du måste fråga först om du får ta bilden.
Även om det inte står ett copyright-tecken eller något på bilden så är den skyddad av lagen.

Om du får ett nej så får du såklart inte ta den.
Men om man tar bilden enbart till privatbruk så lär det ju inte vara någon som kommer på dig ;)
Jag brukar sno bilder till privatbruk, använder dem till det jag ska och sedan slänger jag dem.
(Eller sparar dem och glömmer bort dem)

Såvitt jag vet är det helt ok att använda andras bilder till privat bruk. Sen om visitkort räknas till privat bruk eller ej vet jag inte.

Men det är tex helt ok att "sno" en bild från internet och tex sätta upp på väggen hemma, eller använda som skrivbordsunderlägg.
 
Sv: Vad får man stjäla?

Jag ahr fått för mig att copyrightlagen är annorlunda när det gäller bilder på nätet då det ser ut som det gör.. Dvs att när man lägger upp något på internet så är det i princip fritt fram... :confused:

Detta bör iallafall gälla när man lägger upp bilder på t.ex. webshots?
 
Sv: Vad får man stjäla?

Nej, copyrightlagen är inte annorlunda på internet. Ta en titt på tråden om stulna bilder...

Mvh Cissi
 
Sv: Vad får man stjäla?

Kontakta den som gjort bilden, mycket möjligt att du får använda den! Men fråga först!

Mvh Cissi (som inte uppskattat om någon använt någon av mina bilder till brevpapper/visitkort utan att fråga, men mycket väl kan låta någon använda bilden/bilderna gratis om jag bara blir tillfrågad först)
 
Sv: Vad får man stjäla?

Och om du frågar kanske du dessutom kan få den högupplöst, om du inte vill ha pixliga bilder på dina visitkort alltså :p
 
Sv: Vad får man stjäla?

"mina privata visitkort och brevpapper"

detta undrar jag lite över.. varför göra brevpapper och visitkort när du ändå bara ska ha dom för att kolla på själv?

om du ska ha det på brevpapper som du skickar iväg till folk så är det olagligt.. ska du ha det på brevpapper för att titta på själv så är det ok. Om jag har fattat lagen helt rätt
 

Liknande trådar

C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 698
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp