Nej. Har föreslagit att det skall bytas lås på fastigheten eftersom ingen vet hur många nycklar som cirkulerar.
Men lägga om bilförsäkring till trafik bör väl inte vara fel? Den kommer ju ändå bara att stå fram till bodelning är klar. Säga upp telefon får man kanske vänta med. Finns kanske personer som man inte vet har kontakt osv.
Inte helt lätt på många sätt det här.
Jag är inte helt insatt i hur det fungerar i ett sådant här fall (i mitt fall var den inledande biten solklar, jag hade de intyg jag behövde för att reda i det mest akuta när pappa dog) men att säga upp telefonen borde kunna göras om den inte behövs, lika med att ändra bilförsäkringen. Förklarar man läget kan man nog göra det utan att ha intyg.
Det som är viktigt är att inte slänga eller avyttra några fysiska saker och/eller immateriella tillgångar, det är det som ställer till det vid en bouppteckning.
Har dödsboet skulder ska dessa betalas med dödsboets tillgångar, det kanske inte blir något större arv för bröstarvingen. Överstiger skulderna tillgångarna blir det inget arv men skulden ärvs inte. Dvs arvtagaren blir aldrig skyldig att betala dödsboets skulder.