Vad får man inte glömma vid ett dödsfall?

Nej. Har föreslagit att det skall bytas lås på fastigheten eftersom ingen vet hur många nycklar som cirkulerar.
Men lägga om bilförsäkring till trafik bör väl inte vara fel? Den kommer ju ändå bara att stå fram till bodelning är klar. Säga upp telefon får man kanske vänta med. Finns kanske personer som man inte vet har kontakt osv.
Inte helt lätt på många sätt det här. :(

Jag är inte helt insatt i hur det fungerar i ett sådant här fall (i mitt fall var den inledande biten solklar, jag hade de intyg jag behövde för att reda i det mest akuta när pappa dog) men att säga upp telefonen borde kunna göras om den inte behövs, lika med att ändra bilförsäkringen. Förklarar man läget kan man nog göra det utan att ha intyg.

Det som är viktigt är att inte slänga eller avyttra några fysiska saker och/eller immateriella tillgångar, det är det som ställer till det vid en bouppteckning.

Har dödsboet skulder ska dessa betalas med dödsboets tillgångar, det kanske inte blir något större arv för bröstarvingen. Överstiger skulderna tillgångarna blir det inget arv men skulden ärvs inte. Dvs arvtagaren blir aldrig skyldig att betala dödsboets skulder.

Fast finns det ingen utvald förmånstagare så är det barnet som ärver. Tro mig, jag gick igenom det här för snart tre år sen när min sambo dog.
Det går inte att säga att livförsäkringar alltid med säkerhet/automatik alltid går till barnet. Det kan dock bli så om förmånstagarflrordnande fattas. Sar ( jurist)

Senast ändrad:
Men så är det inte alltid, det finns exempelvis försäkringar där det uppsamlade beloppet går ut i arvsvinster till alla andra med likadan försäkring om det inte finns förmånstagare / Sar ( jurist)

Ja, tex min far hade en kapitalförsäkring som gick in i dödsboet. Pappa var av den gamla stammen så han hade skaffat den för att den skulle täcka begravningen :crazy:

• Gilla
Reactions: Sar
Ja, tex min far hade en kapitalförsäkring som gick in dödsboet. Pappa var av den gamla stammen så han hade skaffat den för att den skulle täcka begravningen :crazy:

Jo, det finns ju alla möjliga sorters försäkringar! De som går ut med arvstvister brukar fick vara gamla p-skattade snarare än k- skattade ( jag ändrade mitt inlägg men du hann citera före:) )

Jag var så fräck att jag förutsatte att förmånstagare saknades. Finns inget testamente så har man ofta inte koll på sånt heller...

Det kan man inte förutsätta tycker jag. När min far avled hade han inget testamente, däremot bra ordnat med försäkringar där han inte alldeles för lång tid innan sett över vad han hade, ändrat förmånstagare osv.

Mitt tips är en bra begravningsbyrå med juristhjälp. Ovärderligt när det kommer till att leta efter försäkringar,
Det är ordnat med byrå nu. Men fortfarande massor att göra på egen hand.
Tusan vad glad jag är att vi gick och skrev ett ordentligt testamente för massor av tusenlappar.
Samt ordnat med Vita arkivet. Om något händer mig så slipper mina nära den osäkerheten. Det är ju så mycket att göra och tänka på ändå, hjärnan är ju som sirap nu.
Alla råd här har varit till oerhörd hjälp. <3

Det är ordnat med byrå nu. Men fortfarande massor att göra på egen hand.
Tusan vad glad jag är att vi gick och skrev ett ordentligt testamente för massor av tusenlappar.
Samt ordnat med Vita arkivet. Om något händer mig så slipper mina nära den osäkerheten. Det är ju så mycket att göra och tänka på ändå, hjärnan är ju som sirap nu.
Alla råd här har varit till oerhörd hjälp. <3

All heder åt dig som hjälper till i den här svåra situationen :up: Jag vet alltför väl hur det är, jag roddade allt efter pappas bortgång :( hjärnan funkade verkligen inte fullt ut hela tiden.

All heder åt dig som hjälper till i den här svåra situationen :up: Jag vet alltför väl hur det är, jag roddade allt efter pappas bortgång :( hjärnan funkade verkligen inte fullt ut hela tiden.
Aldrig kul, men jag har fantastiska vänner som gör massor för mig.
Och då återgäldar man givetvis utan att blinka. <3
Men den här är lite knepigare än de jag varit involverad i innan, eftersom dödsboägaren är minderårig osv.
Och som du säger, hjärnan funkar inte helt.

Glöm inte att prata med barnet om sorg, och att berätta framför allt att det är okej att skratta, busa och ha roligt utan dåligt samvete även om man är mitt i det svarta och jobbiga. Att det inte finns regler för sorg och att det även är okej att vara arg.

Liknande trådar

Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat