Vad FÅR jag göra? "Hundattack"

Sockerbit

Trådstartare
Nu har det hänt igen, jag har sprungit på den mest oansvariga hundägare med en attityd utan dess like :banghead:

Jag är ute med min hund av mellanstor storlek, hinner knappt runt kvarteret då vi närmar oss en hund (gissningsvis en schäferblandning) som står i lina, och tittar på oss. Hundägaren håller i andra änden av linan och står med ryggen mot och pratar i mobil. Jag försöker påkalla hennes uppmärksamhet för att kunna passera men hon ignorerar. Jaja, whatever tänker jag och går över på andra sidan gatan för att kunna passera utan att ens gå i närheten av dem.

Ungefär jämsides med den andra hundägare, fast på andra sidan vägen så far hennes hund mot min och hon gör då ett halvhjärtat försök att samla in (samtidigt som hon fortsätter prata i sin mobil), hunden backar ett par steg av hennes drag men gör på nytt ett utfall och då utbrister jag "håll i din hund för fan!". Varpå hon säger till den hon pratar mobil med att "här är en jävla skata...". Jag skyndar så fort jag kan utom räckhåll för hennes hund och är så rasande att jag då ropar till henne att hon kanske ska hålla i sin hund ordentligt i fortsättningen, hon svarar "f*tta" och jag svarar att hon ska passa sig för ett samtal till polisen är inte långt bort :rage:

Men det jag egentligen undrar är vad jag FÅR göra när något sådant inträffar. Jag kan mkt väl dra till den andra hunden ordentligt för att skydda min egen, men får jag det? Och vad blir konsekvenserna? Jag vill helst slippa att min egen hund skadas, men vad säger lagen om jag fotar till hunden innan den fått tag i min?

Sv: Vad FÅR jag göra? "Hundattack"

Du har rätt att försvara din hund på det sätt du finner lämpligt för att avvärja attacken, utan att för den sakens skull bruka övervåld. Ett rapp med kopplet eller en fot i sidan brukar räcka om det inte är en riktigt elak hund.

En mycket ytligt bekant blev polisanmäld efter att hon slagit en anfallande hund med en pinne (Det första hon kom över). Anmälan lades ner då man har rätt att försvara sig och sin hund.

Jag har för mig att det är liknande paragraf 28 inom jaktlagsstiftningen, rätten att skydda hund och tamdjur mot anfallande rovdjur. Dock hittar jag ingen lagtex just nu..

Men... Förstår jag rätt? Hunden gjorde utfall mot er, men den var kopplad? Och du kallar det för attack?

Men jag håller med om att den andra hundägaren hade ett tråkigt bemötande.

Hunden satt i en cirka 5 meters lina med ägare i andra änden. Hunden var framme och på både mig och min hund, vi snackar inte om några vänskapliga inviter utan sprang fram i full fart och började försöka få fatt i min hund. Ägaren drar då tillbaka, men hunden är framme snabbt igen och efter oss tills jag till slut lyckas komma utom räckhåll. Hade jag inte lyckats hålla undan min hund så pass som jag gjorde så hade det inte slutat bra (jag försökte hålla mig mellan den stora hunden och min egen för den inte skulle lyckats få tag min).

Det finns ju dörrskyltar där det står ungfär att "Vi som hundägare i det här huset är skyldiga att ersätta ev. skador som vår hund gör på andra, kliver du in här objuden ska vi med glädje stå för dessa kostnader"

Lite så känner jag av din historia, jag hade lätt sparkat allt vad jag var värd för att freda mig mot en annan hund på det viset. Hade ägaren till den andra hotat att anmäla hade jag nog bara sagt "Men gör det då"

Du kan utan problem göra vad som krävs för att försvara din hund, hon kan anmäla sig blå men du kommer ha stöd i 24e kap i Brottsbalken, i 1 § står:
Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
Hunden räknas som din egendom, alltså får du försvara den.

Dessutom är det inte otänkbart (men det är förstås spekulationer) att det kan tänkas vara nödvärnsexcess om du råkar ta i lite för mycket...
BrB kap 24, 6 §
6 § Om någon i fall där 1--5 §§ detta kapitel eller 10 § polislagen (1984:387) är tillämplig har gjort mer än vad som är medgivet, skall han ändå vara fri från ansvar, om omständigheterna var sådana att han svårligen kunde besinna sig.
(min fetning)

Det finns ju dörrskyltar där det står ungfär att "Vi som hundägare i det här huset är skyldiga att ersätta ev. skador som vår hund gör på andra, kliver du in här objuden ska vi med glädje stå för dessa kostnader"

Lite så känner jag av din historia, jag hade lätt sparkat allt vad jag var värd för att freda mig mot en annan hund på det viset. Hade ägaren till den andra hotat att anmäla hade jag nog bara sagt "Men gör det då"

Håller med ovanstående.
Finns ju även en spray "dog defense" eller nåt sånt heter den som man kan ha med sig och spruta på anfallande hund..

Försvara sig och skydda sin hund måste man väl ändå få göra.

Min lilla vovve blev attackerad av en labrador i området där jag bodde innan. Denna hade visat aggressivt beteende mot min hund innan samt andra små hundar (speciellt dem som är bjäbbiga, som min är)

De skulle envisas med att ha denna lös på gräsmattan utanför porten, min enda väg ut med min vovve. När vi kommer ut så är det två små flickor som leker med vovven och lämnats helt ensamma med den (äldsta flickan var max 11 år) när hunden får syn på mig och min vovve rusar den i full fart mot oss, varpå min hund backar upp på mina fötter och börjar skälla som en tok. Detta var på vintern och då har jag täcke på min lilla hund, tur det säger jag!
Den stora hunden biter ett ordentligt tag i täcket på min vovve rakt över ryggen. Då fotar jag till den över revbenen vilket får den att släppa, då tar jag snabbt tag i täcket själv och halar upp min vovve. Väl i min famn fortsätter denna stora hund att göra utfall, hoppar på mig. Varpå den får fler sparkar innan jag hinner in genom porten igen.

Jag som aldrig vill behöva vara våldsam mot ett djur kände mig jätte hemsk. Men vad ska man göra?
Jag anmälde händelsen, vilket även labradorens ägare gjorde.
Hände tyvärr inget alls, et var tillslut hyresvärden som tog tag i det hela (inte polis trots flera anmälningar mot denna hund)
och sa att de skulle bli uppsagda om det har hunden lös på innergården.

Fy vad hemskt.. Jag hade försvarat mina bägge med livet om det så gällde.

Har fått freda mej när jag var ute med min lilla en gång, kommer en halvstor hund av något oidentifierbar ras framfarande i rullkoppel. I andra änden kommer ägaren till hunden som inte verkar bry sej, min lilla blir skiträdd och slänger svansen mellan benen, försöker klättra upp på mej. Jag säger bestämt "NEJ" till hunden, ingen reaktion. Jag skriker på ägaren att hon ska ta bort sin hund, får till svar att den är såå snäll.. Jag gör ett nytt försök varav hunden morrar på mej och tittar på min lilla hund som om hon var ett stycke tuggben..:crazy:
Då brister det för mej, jag sparkar till hunden ovanför frambenet och den skriker till, morrar en gång till och sen bestämmer sej för att det inte är värt det. Mitt hjärta bankar så hårt att jag först inte har hört hur ägaren till den anfallande hunden står och skriker på mej och undrar vad jag gör. Sen tröstar hon sin hund och frågar inte ens hur det gick med min lilla hund och mej..:mad:

En annan grej hände i en hundpark inne i storstaden, vi hade hundträff och det kommer ett par med två hundar (de hör alltså inte till hundträffsgänget), varav den ena en knappt ett år gammal huskyhane. Vi hade inga fullvuxna hanar med oss, endast en unghane och tikar + min nykastrerade hane (men han var inte med i inhägnaden och lekte)..
Det första den gör är att jaga den andre unghanen ut genom staketet..:crazy: Sen hoppar den på varenda tik och ska para, skiter fullständigt i att de ej löper, tikägarna blir både chockade och arga, hundens ägare gör något tafatt försök att få bort den men inget mer..
När hunden sedan kommer emot mej och min ungtik i 120 knyck (samma tik som i incidenten ovan) så springer min hund förtvivlat emot mej och försöker gömma sej, jag säger då nej till den andra hunden och den vänder och springer iväg för att jaga någon annan. Sen kommer den en gång till en stund senare, denna gången fattar den inte nej och jag puttar till den med handen för att få den att förstå att man kan inte gå på hur hårt som helst på andra hundar. Då kommer ägaren fram till mej och frågar skitargt vad hans hund hade gjort för fel vilket jag svarade på. Tog inte lång tid innan han sen kopplade hunden..:D

Mvh Domino_s

Senast ändrad:

Jag var på en föreläsning för någon månad sedan om farliga hundar i samhället där en polis som är hundförare höll i.
Och jag frågade honom angående hur man får agera i sådana situationer..
Han sa att man absolut får försvara sig, och att dela ut en känga eller två om det behövs MEN man behöver ju inte ta i för kung och foderland utan bara för att försvara och avleda situationen..
Sedan är det ju som alltid en tolkningsfråga och inget är svart eller vitt

Jag blir helt rabiat om någon arg hund försöker ge sig på mina ;). Dels så skriker jag okvädningsord till ägaren, dels överdriver jag i min beskrivning vad jag ska göra med hunden om den kommer fram och där det inte hjälper/jag inte hinner så sparkar jag den framrusande hunden. Än så länge har jag inte blivit anmäld.

Liknande trådar

Övr. Hund Kloka buke, jag behöver era tips och råd. Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse...
2
Svar
31
· Visningar
3 952
Senast: Sel
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 412
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 927
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 877

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka