vad får era hästar för foder?

Sv: vad får era hästar för foder?

1.vad får era hästar för foder och hur mycket?
Hö: 5-6 kg
Halm: 1 kg, men hon äter sällan upp allt.
Lusernhack: Fn 700g, men ska upp i minst 1 kg.
Miner vit: Ca 70 g.

2.vilka tider?
Morgon: Ca 06.00
Lunch, endast hö: Ca 11.30
Eftermiddag: Ca 16-17.00
Kväll: 20.00-21.30

3.vilken tid kommer de ut/in?
Ut: Ca 7.30
In: Ca 16-17.00

Ojoj, det känns nästan som om jag svälter min dam när jag läser överståendes foderstater. Haha.

Har ett varmblodssto på 15 år (Het & välgödd ;)
som får 9kg hö om dagen, utdelat på 4 mål
+ 0.4 kg kornkross och 0.4 kg müsli på kvällen när hon kommer in.

Utsläpp sker mellan 04.00 och 07.00 ( beroende på arbetstider) och insläpp klockan 20.00 :)

Fullblodet

mo: 2 kg hö ½ kg hippoAlfa ½ kg lusern 3 dl betfor
lu: 2 kg hö
mi:2 kg hö
kväll:6 kg hö 1 kg hippoAlfa 1 kg lusern
Nattmaten vid tio: inget hö då hon alltid har kvar. ½ kg alfa 1 kg lusern 3 dl betfor

Mycket mat i hennes krubba :p

Glömde skriva att hästarna våra går ut 7 på morgonen och in vid 6 på kvällen.

Varmblodstravarn får

MO kl 06.30: 2 kg hö 2 dl betfor 3 dl korn ½dl mineraler
LU klockan 10:30: 2 kg hö
MI klockan 15.00 2 kg hö
Insläpp kl 18.00 1 kg hö 2 dl betfor
Natt 22.00: 4 kg hö 2 dl betfor 3 dl korn ½ dl mineraler

D-ponny, sto 7år. Under igångsättning, men detta är hennes normala foderstat.

Morgon(ca 7:00): 1,5 kg hö, 0,7 L mustang musli, 0,5 L betfor,0,5 dl olja, 0,5 dl kalk, 1 tsk salt.

Lunch(mellan 12-13:00): 1 kg hö.

EM(mellan 16-17:00): 1,5 kg hö, 4 dl mustang musli

Kväll(mellan 20-21:00): 2 kg hö, 0,7 L mustang musli, 0,5 L betfor, 0,5 dl kalk, 0,5 dl olja.

Kommer in på eftermiddagen vinterhalvåret, går ute till kvällen sommarhalvåret (undantag vid mycket dåligt väder).
Går ut ca 7:30 varje dag.

Ska nu till vintern börja ge B-vitamin igen. Samt prova E-vitamin och Biotin. Och ge extra mineraler och vitaminer, hö´t var inte så bra i år.

D-ponny, sto 7år.

Morgon(ca 7:00): 1,5 kg hö, 0,7 L mustang musli, 0,5 L betfor,0,5 dl olja, 0,5 dl kalk, 1 tsk salt.

Lunch(mellan 12-13:00): 1 kg hö.

EM(mellan 16-17:00): 1,5 kg hö, 4 dl mustang musli

Kväll(mellan 20-21:00): 2 kg hö, 0,7 L mustang musli, 0,5 L betfor, 0,5 dl kalk, 0,5 dl olja.

Kommer in på eftermiddagen vinterhalvåret, går ute till kvällen sommarhalvåret (undantag vid mycket dåligt väder).
Går ut ca 7:30 varje dag.

Ska nu till vintern börja ge B-vitamin igen. Samt prova E-vitamin och Biotin. Och ge extra mineraler och vitaminer, hö´t var inte så bra i år.

Så här ser det ex. ut för två av mina hästar:

"Tanten" (sto, 163 cm, svårfödd, lätt träning)

*Fri tillgång på hö, får i sig ca 10-12 kg/dag uppskattningsvis
*1,5 kg kross (korn+havre, köper blandat från bonden)
*1 kg KRAFFT protein
*Mineraler
*Linfrö
*Olja

"Lillen" (växande unghäst, val, 150 cm, lättfödd, ingen träning)

*Fri tillgång på hö, får i sig ca 8-10 kg/dag uppskattningsvis
*1,5 kg kross
*Mineraler
*Linfrö

Utfodringstider

Fri tillgång på hö dygnet runt, får kraftfodret vid insläpp på kvällen. Hästarna som rids brukar få en del av kraftfodret efter ridning. Om någon häst skulle behöva större givor av kraftfoder delas detta upp på morgon och kväll.

Utevistelse

Ut: 06.00
In: Beroende på väder, oftast runt 20.00

alla tre äter tack och lov samma, analyserat hö och dynavena active '100. sen får dem kalk, v.s.l och linfrö.

storhästen, 6 år, under uppbyggnad äter väl runt 15 kg hö om dagen, har fri tillgång när han är i hagen så där är jag inte helt säker. ungefär 1 kg dynavena.

ena d-ponnyn, 16 år, äter minst 15 kg hö, skulle tippa på att det är uppåt 20 kg. hon har sånt sjukt tuggbehov och är svår att hålla i hull. jag tror att hon kan äta hur mkt som helst utan att gå upp i vikt. sådan matte sådan häst :D. äter knappt 0,5 kg dynavena.

andra d-ponnyn, 15 år, äter väl 10 kg hö iaf, ingen grovfoderfantast direkt. ungefär 0,5 kg dynavena han också.

2.vilka tider?

dom får morgonhö inne vid sex, bara en tuss, sen släpper jag ut dem vid 7 och då har dem fri tillgång till kl. 17 när dem går in. då får dem kraftfoder, och har väl ca 2 kg hö att tugga på tills kvällsfodringen kl. 21 där dem får hö för natten samt kraftfoder.

se förra frågan...

D-ponny 450 kg, får 8kg hösilage, ett par deciliter betfor samt 100gram Miner Blå.

2.vilka tider?
06.00, 11.00, 16.00, 18.00, 22.00

Ut vid åtta haöv nio, in vid sextiden.

Varför är det så många som anger fodermängden i dl eller liter? Det säger ingenting om hur mycket de får. Foderinnehåll mäts alltid i vikt inte volym.

Morgon: (ca kl. 6) 2 kg ensilage + 5 dl (0,2 kg) betfor (som skrammel i krubban) samt 1/4 pkt bakjäst och 3 gram magnesium.

Lunch: (ca. 11-30-13.00) 2 kg ensilage

Eftermiddag/kväll: (ca. 19.00) 2 kg ensilage, 1 kg lusern, 0.2 kg betfor och 10 ml multivitamin

Natt: 3 kg ensilage, 0,5 kg fibergi bas + salt

Han kommer ut ca. 6.30-7.00 och kommer in vid 17.00-18.00 då jag brukar rida. Rider jag innan på dan kommer han in vid ca. 18.30-19.00
6 årig Islandshäst (c-ponny) väger runt 300 kg. Kräsen med mat, hade gärna velat få i honom några kg ensilage till alt. mer lusern. Fibergi får han för att det är ett av de foderna (det och betfor) han faktiskt äter upp.

Har ett gäng hästar, som nattetid delas upp två och två.

Morgon alla tillsammans, 7 kg hö. Två kilo var till de vuxna, ett kilo till fölungen. Gräs kvar i hagen, och halm i fri tillgång. Går på lösdrift men släpps ihop ca 07:00.

Sto med föl (6mån) Kväll ca 18:00-19:00. Sju kilo hö, tre kilo lusernhack. Stoet får 1 kg pellets (plussgrön) och fölis får 0,5 kg av samma. 80 resp 40 gram mineraler och betfor/linfröblandning.

Nordis och russ, kväll. Fem kilo hö tillsammans, fri tillgång på halm. Nordis får några nävar lusern, 120 g mineraler och linfrön. Russ får en näve lusern, 60 g mineraler och linfrön.

Har inte räknat på fodret i år, utan kör på känn och vinst/förlust. Höet har kanske en kvot på 5.

Chevalier "Busen" får detta:

Morgon ~06:00-08:00.
3kg hö, 2,½ dl betfor, 0,75kg kraft grov, 0,75 dl mineraler.

Lunch ~12:00-14:00
2-3kg hö

Kväll ~18:00-21:00
6 kg hö, 1kg Krafft grov, 2,½ dl betfor, 3dl havre, linfröolja/matolja, vitaminer. ca 1 tsk vitlökspulver.

6årigt fullblods vallack.

Han får fri tillgång på hösilage, både i boxen och i hagen. 1 kg krafft groov 125, ca 1 dl olja och tokosel en gång i veckan.
2.vilka tider?
ca 07,00 krafftfoder.
ca 07,30 (vid utsläpp) hösilage i hagen.
ca 14-15 (vid insläpp) hösilage i boxen.
ca 19-20 (när sista personen går från stallet) hösilage och krafftfoder.
Går ut mellan 7-8 och kommer oftast in vid 14-15.

7-årig vbl travare, ridhäst
Äter:
Gräs i hagen
3 dl lusern/3 ggr dag (9 dl tot)
-"- mustang musli -"-
Några hekto fibergi /dag när han rids ordentligt
Ca 13-15 kg hö /dag, största mängden nattetid.

+b-e vitaminer och shy feeder.

Går ut 5.30, in vid 16-19 ca. Kvällas 20-21.

Jäklar va mycket kalk...1 dl per dag? Behöver den verkligen så mkt kalcium? Men det är ifs inte farligt att överdosera, men det låter otroligt att den skull behövs så mkt.

Min 5- åriga halvblodsvalack

Morgon: 1kg Hippo grow

Utsläpp ca. 7:00

Fri tillgång på hösilage i hagen

Insläpp ca. 18:00

1.5 kg Hippo grow, mineraler, B- vitamin och kalk
3kg hösilage

Sena fodringen (ca. 22) brukar han inte få något eftersom han alltid har hösilage som ligger kvar till morgonen

Totalt äter han ca. 10 kg hösilage om dagen

1. Mina tre kallblodshästar får lika mycket mat, så det är lätt att räkna upp.

Morgon (06-07):
1 kg morötter inne, 5 kg hösilage ute i hagen

Lunch (12-13):
5 kg hösilage

Intag (ca 19):
2 kg hösilage
2 kg morötter
1/2 kg lucern strå
2 dl betfor (torrt mått, uppblött)
Mineraler och linfröolja

Natt (ca 22-23):
7 kg hösilage

1.Vad får era hästar för foder och hur mycket?
På morgonen får de:
Häst 1. får 1/4liter havre, 1/4liter korn & ½liter kli på morgon + 2kg hösilage.
Häst 2. får ½liter havre & ½liter kli + 2kg hösilage
På em får de:
~½liter havre & ½liter betfor + 1kg HS
På kvällen får hst nr 1. 3kg HS & häst nr 2. 2kg HS

2.Vilka tider?
Halv åtta på morgonen, 4 på em och 9 på kvällen

3.Vilken tid kommer de ut/in?
De åker ut vid åtta och kommer in vid fyra.
På sommaren får man ha sina hästar ute dygnet runt om man vill eller så får man ha dem på stall men måste då ta in dem själv.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 003
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama