vad får era hästar för foder?

Sv: vad får era hästar för foder?

6 årig hannoveranare valack, ca. 170 cm i mkh
Han är väldigt svårfödd, blir väldigt svårhanterad då.
1,
15 kg hö
1,5 kg korn
0,5 kg betfor
1 kg krafft grund
1 "kork" B-vitamin
Lite vitlök
1 dl miner blå

2,
Morgon ~07:00
3 kg hö
0,5 kg korn
0,5 kg krafft grund
1 "kork" B-vitamin

Middag ~14:30-15:00
4 kg hö
0,5 kg korn
0,5 kg krafft grund
1 dl miner blå

Extra ~17:00
3 kg hö
(detta får man fixa själv)

Kväll ~19:00
0,5 kg betfor
0,5 kg korn
lite vitlök

Natt ~21:00-22:00
4 kg hö

3,
På vardagarna går de ut mellan kl. 08:00-09:00
och tas in runt 14:00-15:00.

På helgerna släpps de ut vid 08:00-09:00 och tas in själva.
Min tar vi in senast 14:00.

Min 16-åriga valack får:

ca: 07:00 utsläpp - 0.35 kg krafft groov 125
0.1 kg krafft protein
3 kg Hö

ca: 13-14 - 2 kg Hö

ca: 17:00 insläpp - 1 kg Hö

ca: 20:00 - 5 kg Hö
0.4 kg krafft groov 125
0.15 kg krafft protein
b-vitamin

Oj förlåt, ber om ursäkt. Läste uppenbarligen väldigt slarvigt.

Du vill inte ta analys då?

Mina tycker också halm är rena pesten, men i år har jag hittat en sort med massor med korn kvar på axen, kornen tycks 'tomma' dock (dvs bara skal), men hästarna äter den.

Men, oavsett om de är så förtjusta eller ej, så HAR de halm av god hygienisk kvalitet, då har iaf jag mindre dåligt samvete =)

Varmblodig travare, valack, 16 år, ca 165 cm i mkh. Normalfödd och endast lätt arbete med uteritter i främst skritt ca 4 dagar/vecka.

1. 10 kg hö, magnesium tillskott och 2 kg Krafft Grund/dag.
2. 1/5 kg Krafft Grund ca 7.30 + 2 Kg hö i hagen vid utsläpp. 1 1/5 Kg Krafft Grund(med magnesium tillskott) + 7 kg hö ca 19.00 efter att jag ridit, skött om honom och mockat.
3. Utsläpp är vid ca 8.00, alltså efter morgonfodringen när alla hästar ätit upp kraftfodret. Jag tar själv in honom när jag kommer till stallet ca 17.30, eller 19.00 de dagar jag inte rider el. tömkör.

Har dock problem med höet då han sällan äter upp hela kvälls/nattgivan men då jag inte själv kan lunchfodra och ingen annan i stallet är intresserad av det så kan jag inte göra så mkt mer. Ska förhoppningsvis lyckas övertala ägarna till den andra hästen i hagen att ge ett par kilo till på morgonen då min häst för tillfället inte får i sig så mkt mer än 6 kg hö/dag och det känns som ganska lite:crazy:.

Senast ändrad:

men sedan när de ska stallas in så kommer de ut klockan 5 och in vid 22-23 beroende på väder osv.

Jag vill också att min häst får vara ute så länge!

I hennes stall släpps hästarna ut vid 7-7.30 och tas in 19.00-20.00

Hur ger man fri tillgång till hö i boxen?

Mycket enkelt. Man lägger in så mycket att det aldrig tar slut. Dvs, om hästen har mat kvar på morgonen, då har den haft fri tillgång i boxen under natten.

Endera vräker man in, eller så kollar man hur mycket hästen äter och lägger in lite mer. Beror på hur mycket hästen drar omkring det som inte äta upp.

Mina pojkar får 1 - 2 kg mer än de äter upp när de har fritt i boxen. De drar runt och trampar ner det de inte äter. Mitt fblsto fick en monsterhög silage i boxen (åt ca 10 - 12 kg/natt inne), men hon skulle aldrig ha dragit runt ett strå ens.

1.vad får era hästar för foder och hur mycket?
2.vilka tider?
3.vilken tid kommer de ut/in?

det är mycket möjligt att det redan finns en sådan här tråd, men startar en ny i alla fall:angel:

svarar själv också..
d ponnyn och araben får just nu samma fodermängd.
1. hö: just nu går de fortfarande på gräs så då får de bara en liten tuss inne när jag tar in de för att rida/pyssla. kommer sedan att få ca 10 kg hö/dag var.

1 kg hippo alfa
1 kg havre
0.5 kg betfor
salt och mineraler

2. får halva alfan och betforen på morgonen klockan 05.00, andra hälften+salt och mineraler vid 18-19.00 på kvällen och havren mitt på dagen klockan 12-13.00. fast sedan när de börjar komma in för natten så kommer de få kvällskraften vid intag sedan när betet börjar ta slut så kommer de även att få hö på samma tider som kraften + efter ridning om jag rider på eftermidagen och då kommer det att se ut ungefär såhär:
morgon: 3-4 kg (var) middag: 2-3 kg (var) efter ridning: ca 1 kg (var) kväll: 2-3 kg.
om jag inte rider en dag så får de 1 kg extra på middagen.

3. går fortfarande ute och kommer göra det ngn/några veckor till. men sedan när de ska stallas in så kommer de ut klockan 5 och in vid 22-23 beroende på väder osv.

mina kommer ut 8.00 på morgonen och får hösilage och lusern 2krafftmått,korn i liter.

hösilage mitt på dagen oxå 12-13tiden

och kommer in 18.00 och får hösilage och lusern 2krafftmått och i liter korn + 0,5kg linfröpellets.

kl

Min får kraft +hö vid 7. Släpps ut vid 8. In vid 14-15 då hon får kraft+hö igen. Sen kvällsfodras de vid 20-21 med hö +kraft igen.

Vintertid kommer hon få hö vid utsläpp i hagen.

Hon äter
12 kg hösilage
2,5 kg mustang
1 kg korn
0,25 kg betfor
olja

Tack för tipsen. Har lagt om mitt fodringsschema lite grann. Ser det bättre ut nu? Jag har ökat på hömängden lite, samt justerat tiderna en del. Det finns nu i princip ingenting kvar i hagen att äta på, så jag vågar släppa ut även shettisen tidigt på morgonen nu. Hon hade lite fångtendenser i somras, därför har jag velat akta henne för frostgräs... De är alltså nu ute mellan ca 7.00 och 21.00 (ibland lite längre om vädret tillåter och jag inte ska upp supertidigt nästa morgon).

7.00 - delar på 2 kg hö ute
11.00 - delar på 2 kg hö ute
15.00 - delar på 2 kg hö ute
19.00 - delar på 1 kg hö ute
ca 21 - haflingern får 1 kg lucernpellets, 2 dl betfor, 0,5 dl mineraler + 3,5 kg hö och shettisen får 0.5 kg lucernpellets, 2 dl betfor, 0,25 dl mineraler och 1,5 kg hö.

ja.. de tycker verkligen om att vara ute.. så då har jag fått offra lite, men det e det värt;)

min går in klockan ett nu för tiden o: kan det vara pga. uppstallning på ridskola? Det är ganska surt, han har börjat boxvandra och krubbita :/

Häst 1, kallblodstravare:
7 kg hö
1 kg havre
2 dl betfor
ca 2 dl vetekli
½ dl mineraler
½ dl b-vitamin

Häst 2, halvblod:
6 kg hö
½ kg havre
2 dl betfor
ca 1 dl vetekli
½ dl mineraler
1/4 dl b-vitamin

2.vilka tider?

morgon: 3 kg hö
kväll: 4 kg hö/3 kg hö + kraftfoder

Ut: ca 7.00-7.30
In: ca 18.00-20.30

(mina medryttarhästar)

4-årig islandshäst!

Hösilage: Fri tillgång i hagen + Att han får 4 kg i samband med kvällsfodringen.
Krafft Groov 90: 1,2 kg
Betfor: 0,1 kg
Krafft Miner Grön: 50 gr

2.vilka tider?
Morgon: Ca 07.00 - Kraftfoder
Eftermiddag: Vid ca 17.30 när han tas in - Ska jag rida/tömköra får han bara ett par nävar Groov - Resten får han efter arbete!
Kväll: 21.00-21.30

Ut: Ca 7.30
In: Ca 17.30

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 003
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama