Vad får era dräktiga ston att äta?

Royal_724

Trådstartare
Har en Welsh Cob i stallet som är dräktig!
Hon får en spann mat morgon och kväll!
1 kg havre, 2 kg krafft groov och ca.2 liter uppblött betfor. Morgon och kväll då alltså!
Jag tycker det ser väldigt mycket ut...fattar inte hur hon orkar äta allt! Men hon behöver kanske det! Jag kommer inte ihåg hur mycket vi gav till mitt stos mamma när hon var dräktig!
Vad får era ston?

Sv: Vad får era dräktiga ston att äta?

Mina cobston som är dräktiga får 20 kg ensilage med bra värden samt en skvätt betfor för att få ner ADE samt Tokosel.

Hon får ungefär 10 kg hö om dagen!
Men anser du att det är mycket krafftfoder?
Eller är det normalt?

Mitt halvblod får 13 kg hösilage med bra värden, 0,5 kg havre, 5 dl lusern, 1 kg morötter samt mineraler.

Foderstaten ska strax ökas i takt med att dräktigheten fortskrider, och då ska hon få mer hösilage och lusern.

Mitt halvblodsto ska föla i april får fri tillgång på höenselage ca 15kg/dygn äter hon. Sedan får hon 2,5kg havre 1kg kornkross 1L torr betfor, mineraler, morötter och kommer nu under februari även få 1-2kg lusern pga oanalyserat höenselage.........

ja har aldrig förstått varför ge havre till en häst som inte förbrukar någon energi?

*lånar*
på stuteriet där jag har min häst, får fölmärrarna ca 10-12 kg hösilage... och mellan 2-4 kg havre, 1 dl kraft miner blå.

Min häst som ska får föla i maj och är överviktig får just nu (kommer ju ökas närmare fölning)
9 kg hö, 0,1 kg havre 0,1 kg betfor, 80g kraft miner blå pellets, i mått V.S.L - Vitamin E, .
nästa månade blir det mera mat
9 kg hösilage, 0,5 kg havre, 0.2 kg betfor, 0,2 kg soja 80g kraft miner blå pelltes, 1 mått V.S.L - Vitamin E
och så vidare...

allt uträknad foderstat.. föutom betforn och havren hon får nu , skulle klara sej utan men hon får lite när dom andra får.

Mitt sto får fri tillgång till ensilage/hösilage + att de har mineral/saltsten (lösdrift). Hon är i gott hull och mår bra för övrigt så det är inga problem.

Mania87 skrev:
ja har aldrig förstått varför ge havre till en häst som inte förbrukar någon energi?

Energi går ju åt bara för att leva! Och är stoet dessutom dräktig ökar energibehovet rejält.

Är det väldigt låga värden på grovfodret? Mängden kan väl vara motiverad, men inte drygt 3 kg kraftfoder per mål. Vill man ge så mycket är det läge att dela upp det på i alla fall 3 mål per dag.

Det måste verkligen vara ett uselt hö då ägaren ger så mkt krafftfoder. Jag skulle aldrig ge mina så mkt krafft foder utan istället se över grovfodret. Anser inte att man ska ge så stora mängder av kraftfoder heller.

Än så länge bara hö (fritt), ett par dl betfor för magen, 0,5 dl mineraler, 0,5 kg morötter och fri tillgång på salt.

Kommer att behöva öka på först i de sista dräktighetsmånaderna eftersom det är kanonvärden på höet.

Mania87 skrev:

Om nu inte storken kommer med fölungarna måste det väl gå åt en herrans massa energi att framställa 40-50 kg levande varelse?

Till trådskaparen: om tillskottsfodergivan är rimlig heller inte beror helt på hur mamman är i hullet, hur mkt muskler hon har och näringsvärdena i grovfodret. Är hon väldigt fet får hon för mkt mat. Är hon bara lite i överhull och har fina muskler längs ryggraden skulle jag uppfatta givan som rimlig. Har hon knappt med muskler och/eller man känner revbenen tydligt behöver hon mer mat. HH

okej men vad äter du en vildhäst för att få energi? Inte direkt havre antar ja. Då borde ett riktigt bra grovfoder räcka!

Håller helt med dig! Ett riktigt bra grovfoder borde ju räcka!
Där finns ju alla vitaminer & mineraler som behövs.

Mania87 skrev:
Håller helt med dig! Ett riktigt bra grovfoder borde ju räcka!
Där finns ju alla vitaminer & mineraler som behövs.
Även till ett bra ensilage måste du tillföra vissa vitaminer. I Sverige måse vi dessutom tillföra Selen då vi har så selenfattiga jordar.

Vadå inte förbrukar någon energi:confused:

Alla levande varelser förbrukar energi för att kroppen ska fungera. Dessutom rids hon fortfarande för att hon blir så rastlös av att stå och glad av att ridas!

Jag har en arabtös på 144 cm.

Hon får 7kg hö. (Som allra minst)
1 - 1,5 kg lusern.
14 dl kraft groov
2 dl havre
7 dl betfor
1/2 dl mineraler

Hon är överviktig :D
Fölet kommer inte förräns i mitten på juni. Så kommer öka på höet eftersom.
Hon rids ca 4ggr i veckan. I skritt 20-30 min.

Mania87 skrev:
okej men vad äter du en vildhäst för att få energi? Inte direkt havre antar ja. Då borde ett riktigt bra grovfoder räcka!
Självklart räcker ett riktigt bra grovfoder, men hur många har det? Och om man kostnadsmässigt får en billigare foderstat genom att ta bort ngt kilo hö och lägga till havre, varför inte (om nu hästen får tillräckligt med grovfoder förstås)?

Och hur kom VILDHÄSTAR in i det här? Har du SETT hur vildhästar ser ut? Är det så du vill att din häst ska se ut?

nej visst de finns inte många som har bra grovfoder, men ge hästen ensilge istället då..så illa har ju inte vädret varit så att alla har fått dålig skörd! Krafftfoder kan ja hålla med om att de kna behöva om de inte lägger p åsig när de bara få havre men de e ju individ till individ. Behöver ju inte slänga i dom massa onödiga grejjer. Inte bra för fölet däremot, därför de får så dåliga senor & leder!

Det är väl inget fel på vildhästarna? Dom klarar sig ju perfekt utan tillsatt havre & krafftfoder. Visst dom skaffar ju vitaminer & extra mineraler på annat sätt men havre har ju inte det som behövs. Våra hästar idag kan inte jämföras direkt med vildhästarna men de är inte så klena som vi tror. Säger bara skaffa bra GROVFODER så mår din häst bra!

Liknande trådar

Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: Andersson
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 207
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar