Vad får era 6mån-2 åringar för foder ?

Sanette

Trådstartare
Och hur mycket och hur många gånger om dagen får de foder?
Mycket tacksam för svar eftersom jag inte riktigt kan bestämma mig vad jag ska ge mina för foder!

Sv: Vad får era 6mån-2 åringar för foder ?

Fri tillgång på grovfoder med högt proteinvärde. Kraftfoder efter behov, ofta brukar det bli havre och Krafft Pluss Grön, samt mineraler. Kraftfoder 2ggr/dag då de går ute mest hela dagarna.

Våra hästar har fri tillgång till hö dygnet runt.
Fölen börjar att pilla i mammans krubba ganska tidigt ca. 2-3 dagar gamla. Våra får kraftfoder en gång per dag och då serveras det hippo breed och mineraler. Detta ger vi även till fölen.

Min är iofs 2½ nu men äter samma mat men i andra mängder nu som när hon var 1 år.

Hon får hö så mycket hon orkar äta vilket under vinterna landar tyvärr bara på 9 kilo om jag har tur.

SEdan får hon kornkross, lucern pellets och betfor pellets samt miner av någon sort beroende på värden.

Min 1,5 åring får nu när den fortfarande går på bete:

1kg kraft 125
2 dl olja
ca 100g betfor
förut fick hon också 2dl kraft protein (kommer inte ihåg hur mycket det vägde)

Ger henne mat en gång per dag

Har nu provat ta bort proteinet. När de börjar få grovfoder så kommer de få fri tillgång till ett ensilage med en kvot runt 9. Om hon får i sig 8 kg av det så har hon täckt sitt behov.

Dock kommer hon att fortsätta på samma kraftfodergiva för att se vad som händer. Hon har varit tunn i princip sen sent i våras trots bete. Hon tappade en del i samband med flytten till betet och det har tagit ca 4 månader och en hel del kraftfoder att få henne såpass rund som hon är nu. Jag vill gärna att hon lägger på sig lite till och det ser ut som om hon gör det.

Hon har dock aldrig visat någon proteinbrist utan hon har helt enkelt saknat fett. Har haft en hel del kontakt med SLU och deras tankegångar är att hon helt enkelt äter för långsamt för att få i sig tillräckligt MJ och i viss mån protein.

Mvh

Tora

Min unghäst är 2,5 år nu, men han får i princip fri tillgång på hö (äter nästan 10 kg om dagen) och kornkross och miner grön. Men bara ca 0,5 kg kornkross, fördelat på 3 ggr/dag (eftersom de andra hästarna i stallet äter 3 ggr/dag). Han äter så pass mycket hö att han får i sig det mesta han behöver via det.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
497
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar