Vad får era 04or för foder?

flurrizen

Trådstartare
Nyfiken på vad era 04or får för foder, och hur mkt.
Jag behöver lite tips på vad jag kan ge min lättfödda 04a.
Nu får hon:
7kg högt analyserat hö.
1.5kg krafft grov 90
0.8kg havre
0.8 kg betfor
morötter
e-vitamin
mineraler
Kan tillägga att hon har gått på halvvila, nu när hon ska komma igång ordentligt kommer hon få mer.
Nåt tips på foder, lr annat upplägg så att hon kan bygga upp hull/muskler utan att få mer mage. :)

Sv: Vad får era 04or för foder?

Min får i huvudsak grovfoder. Hur konstigt det än låter så finns det bete på vallen (2,75 ha på två hästar). Har provat att lägga ut hö med det ligger bara och blir förstört...:cool:

Inne får hon i stort sett fritt med hö men hon äter upp mellan 4-5 kg. Sen får hon ca 0,4 kg (ts) betfor, 0,5 kg lucern och 0,5 kg Hippo Musli Harmoni. Hon är en extremt lättfödd Welsh Cob och det är rent omöjligt att känna några revben på henne:o. Hon är under igångsättning efter skada.

Har även en 07:a (7 månader nu) som är den första ungen jag haft som inte tappat i vikt efter avskiljning från sin mor (som flyttade hem till sig för ca 1 månad sen nu...). Han får dock lite annat käk också;)...i mycket större mängd;)

En 04:a har i princip samma behov som vilket äldre häst som helst, de är knappt unghästar i fodersammanhang längre.

Mitt lättfödda, fångdrabbade, knappt arbetande, ca 160 cm höga varmblod ligger för närvarande på ca 60 MJ/dag och en smrp/MJ-kvot på drygt 6.

I rena foder blir det ca 6 kg hö, 1 kg halm och 1,5 kg lusern.

Jag har två 04or, med helt olika foderstater.
Lasse har haft problem med sin mage nu i höst och jag har fått ge honom mycket grovfoder och Krafft rehab. Han har gått normalt arbete för en treåring hela hösten. Hans foderstat är:
12kg hösilge (bra värden)
1kg krafftrehab
bakjäst, en fjärdedels paket om dagen
tokosel 1gång per vecka
MJ: ca 95 Smrp: ca 685

Carisma är tunn och väldigt kräsen med maten. I år är hon även dräktig, så jag fösöker ösa i henne så mkt som möjligt. Rids ca 3 ggr i veckan normalt arbete. Hennes foderstat är:
Fri tillgång på hösilage med bra värden ( blir ca 12-13kg)
2,5kg havre
1kg Hippo Grow breed
tokosel 1 gång per vecka
MJ: ca 110 Smrp: ca 825

Vad mycket foder allas 04-or får om jag jämför med min:crazy:

Hon är väldigt lättfödd och rids från 2-4 ggr i veckan i skritt o trav än bara.

Hon får
Ca 10-12 kg hösilage
0.25 L korn
0.25 L havre
0.2 L betfor(ts)
0.1 L kli

Hon är i gott hull, har bra fast avföring men kanske lite lat att rida.

Måste fråga, får hon för lite foder? Iofs får jag ju öka lite efterhand ju mer hon kommer igång att ridas.

Mina -04 får just nu 10kg höslage, 1kg havrekross, 200g betfor o ½kg lusern. Detta är shettisar, dräktiga i mån 8

Tycker det låter som väldigt lite foder. Vad har du för värden i ditt grovfoder?

Min 04 är ett engelskt fullblodssto och rids normalt 3-5ggr i veckan.

Hon äter

2 kg Mustang müsli (havrefri)
0,5 kg Krafft groov
0,8 kg Betfor
4 kg hö
8 kg hösilage

Och mineraler och vitaminer..:smirk: Hon blir så himla fin av müslin, den håller henne i perfekt hull.:bow:

Det innebär att ditt grovfoder motsvarar ca 5kg Ts, täcker behover för en liten ponny

Din häst får nog för lite mat ja

Hon är ca 150 cm hög, det är egentligen jättesvårt för mig att säga exakt hur mycket grovfoder hon får då dom får morgonfodret ute i hagen, men min häst är den som tar för sig så jag tror ändå att hon får tillräckligt på morgonen, lunchen får dom ju oxå ute, på kvällen får hon 6-7 kg. Om hon nu får för lite så skulle hon väl vara smal tycker jag? Hon är i gott hull, nästan lite smårund tycker jag.

Har inte så bra helkroppsbilder på henne som är nya, men så här såg hon ut i sommras, ser nästan likadan ut nu.

Dåligt kort som är taget för några veckor sen.

Vad kan jag ge mer? Mera grovfoder till kvällen? Lucern?

T.s: ursäkta att jag stjäl din tråd:angel::)

Min valack får 5 kg hö och 0,5 kg Hippo Grow Breed och är i alldeles lagom hull. :)

Det är en islandshäst. Runt 138 cm hög och 370 kg enligt viktmåttband.

27 november
Rodi2711.jpg

Om hästen är lättfödd varför då 3,1 kg kraftfoder omdagen?

är höet dåligt?
vad är det för kvot på de?

Min -04 fick jag för ett par månader sen och han var väldigt tunn så han får fri tillgång silage, rätt torrt, bra värden, äter ca 15 kg / dygn. 2 kg krafft groov 125 och ½ liter blöt betfor och 1 kg lucern pellets.
Uppdelat på flera fodringar såklart.

Han har gått upp fint och han kommer i princip klara sej på grovfodret sen, antar jag :)

min -04 vilar för tillfäller så hon får ca 12kg hö o sen några nävar krafft groove, havre + ca 1 liter(ts) betfor. kommer öka när hon ska ridas så klart, men för tillfället verkar det duga utmärkt

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 454
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·
Foder & Strö Sitter och letar ett bra foder till mina hästar. Är själv inte super vass på vad man ska titta efter och jag vet att det finns så många...
2
Svar
20
· Visningar
2 692
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar