Vad f*n är det dom håller på med!!! J*vla djurplågeri!!!!!!

Sv: Vad f*n är det dom håller på med!!! J*vla djurplågeri!!!!!!

Fyfan så sjukt, man undrar ju vad människorna har innanför skallbenet. Att det tillåts pågå! :eek: Och så skitsnacket om att hästarna dresseras och tränas för det där och att det i själva verket bara är "konster". Och vad tusan höll mannen i början av filmen på med?! Dunka in hästens huvud i grinden, VARFÖR DÅ?! Man fattar det inte...

Och så vet man ju att det är så svårt att påverka när man sitter i sin lilla by i Norrland. Vad kan man göra?

Vart tog det där med ledarskap och kärlek vägen :confused:
Det är sånt här som svärtar ner hela hästsporten. :mad:

Fy fan!!

Man mår ju illa. Stackars djur, de har ju ingenstans att ta vägen!
Rodeo borde förbjudas, vi lever faktiskt i 2000-talet!!!:eek:
Det är så man önksar att hästarna var lika smarta (dumma??) som vi männiksor och kunde ge igen. Hoppas alla idioter som torterar hästarna blir hoppade på, sparkade och tillplattade när de åker av.

Och smartingen som skrev att hästarna inte lider av att bli ridna barbacka han nog missat elstötarna,slagen och remmen i flankerna...

Senast ändrad av en moderator:

Gå in på SHARK's hemsida! Du kan göra en del.

Jag orkar inte!!! Vad är det för värld vi lever i ????????????

Jävla karljävlar!!!! Äckliga människor!!!!!!!!!!

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

:bow:
Jag kommer aldrig mer i hela mitt liv att titta på nån rodeo. ALDRIG:

Fyfan så sjukt, man undrar ju vad människorna har innanför skallbenet. Att det tillåts pågå! :eek: Och så skitsnacket om att hästarna dresseras och tränas för det där och att det i själva verket bara är "konster". Och vad tusan höll mannen i början av filmen på med?! Dunka in hästens huvud i grinden, VARFÖR DÅ?! Man fattar det inte...

grejen är ju att hästarna är mycket hanterade, och bortsett från att de antagligen är livrädda för människor, är de "vana" vid det. för att få till en bra show måste man ge hästen en så hemsk upplevelse av fållan i början att den bara vill ta sig ut därfifrån så fort som möjligt. själva grejen med rodeo är ju att man ska sitta kvar längst på den hästen som bockar och far mest; vilket inte hästarna gör om man inte skrämmer upp dom ordentligt.

sen ska man komma ihåg att detta inte sker på alla rodeotillställningar, men tillräckligt många för att det ska förbjudas, imo. :crazy:

Ja de är förmodligen skräckslagna inför varje "uppvisning" :eek: Jag förstår inte hur man som människa med gott samvete kan hålla på sådär. Hur mår man när dagen är slut? Jag kan själv må dåligt om jag glömt bort att rengöra hästens ben någon kväll (han har haft mugg) och gräma mig över det... Men det här...?! Det går under begreppet djurplågeri och översitteri, ingenting annat.

Fy F*n fattar inte att det kan hålla på så där.. Mår illa av att jag vet att det förekommer. Synd att dom inte kan ge strömmenåt äckliga männen som håller på ist.. fy och f*n!!:cry:

Det finns inte ord. Finns så mycket som man vill skrika ut, men det finns inte ord för sånt här... :cry:

Fattar inte att människor kan vara så grymma.

Har alltid tyckt att det verkat spännande med rodeo men inte i min vildaste fantasi kunde jag tro att de kan vara så grymma mot djur.

:mad: Ibland undrar man om världen skulle vara en bättre plats utan människan :mad:

Förstår inte varför?!?! vad är poängen:confused:

jag kan inte ens se klart filmen. det borde vara lag på att det inte får förekomma över huvudtaget.

*kl*

Det finns ett par trådar inom detta ämne.

Rodeo är inte en särskillt djurvänlig sport, oavsett om vi pratar om hästar eller kor.
Inte ens generellt sett tyvärr, att hästarna när de inte är inne på tävlingsbanan kanske sköts bra är inte en ursäkt för att under tävlingen utföra djurplågeri.

Grundsyftet med rodeo är att sitta kvar på en bockande häst, för att kunna göra det måste hästen bocka.
Generellt sett bockar inte en häst som en rodeohäst mer än ett fåtal ritter. Sedan blir den nedbruten. Därför måste rodeoryttarna skapa en konstgjord bockning, vilket de gör genom att skapa obehag hos hästen.
Obehaget skapar de genom att lägga en rem baktill på hästen, där skapet/juvret sitter. Denna rem dras åt varierande mycket, från "ordentligt" till "kraftigt med ett ryck".
Rodeofans vill gärna påskina att denna rem är till för att hindra hästen att bocka högt, vilket det är fullt möjligt att är en bieffekt men huvudsytet är att få hästen att bocka.
Att det sedan används "mjuka fårskinnsskydd" på vissa hästar är inte för att den inte ska göra illa hästen utan för att undvika brännskador som kan uppstå på känsliga hästar.

Det finns mig veterligt ingen rodeoplats där rodeon sker utan att dessa "straps", som remmen heter, används.

Rodeo är en sport som kräver att djuret utsätts för smärta och obehag för att det skall kunna funka. Vilket är bissart.

Ofta sker uppretning av hästen/kon inne i boxen innan den släppt ut, sparkar, slag, dra och slita i öron, svansar man osv sker. Även att människorna biter hästarna...
I vissa fall används en elfösare, även på hästar, för att få djuret att bli hysteriskt och därmed få mer bockningar, ett vilddjur...

Riktiga westerryttare vill inte bli förväxlade med rodeo, de är seriösa och vill arbeta upp ett samspel mellan sig och sin häst.

Fy f*n är allt jag säger, hästarna blir ju helt totalt knäckte, nedbrutna.
Såg till och med en idiot som står och biter i hästens öron, varför?
Det är rent ut sagt bara exremt idiotiskt... fy f*n är allt jag kan säga :eek:

Har alltid hatat rodeo av alla dess slag.. Kunde inte se klart filmen helt.. Får sån ångest av att se dylikt..

Hela mitt hjärta blöder!!!!!!

Brukar hejja på djuren när ryttarna gör sej illa:devil: .. Styggt men jag kan inte låta bli.. De ska få känna på hur djuren mår..

Senast ändrad:

Nä, inte kalvarna i filmen i alla fall - de dör ju/blir förlamade ganska snart...
Jag såg inte en enda död kalv, inte någon direkt förlamad heller om jag ska vara ärlig. Nu var ju inte jag på plats så det är ju svårt att säga, men om en kalv kan röra svansen brukar de inte vara förlamade.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 687
Senast: LenaH
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 714
Senast: mackan
·
Western Har precis kommit hem från stallet; och jag är så jäklarns frustrerad! - Ursäkta på förhand ang alla svordomar... :crazy: Först är...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: SofieMunka
·
Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 281
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30