Vad f*n är det dom håller på med!!! J*vla djurplågeri!!!!!!

Sv: Vad f*n är det dom håller på med!!! J*vla djurplågeri!!!!!!

Rodeo är inte en särskillt djurvänlig sport, oavsett om vi pratar om hästar eller kor.
Inte ens generellt sett tyvärr, att hästarna när de inte är inne på tävlingsbanan kanske sköts bra är inte en ursäkt för att under tävlingen utföra djurplågeri.
:bow: :bow: :bow:
Rodeo som det var från början var säkert en ganska ok företeelse, men vad det har blivit idag är ingenting någon bör vara stolt med att vilja beblanda sej med. Tyvärr är det "fel" folk som drrar sej till "sporten".
Många saker som har med djur att göra har en mycket orättvis bild, tex rävjakten. Det är mycket lögner och förtal inom den kategorin och endast de som håller på med rävjakten vet vad som egentligen händer.
Klart att det är obahagligt med bilder på döda rävar, precis som det är obehagligt att se en kalv brottas ner av en människa för nöjets skull.
Det finns säkert bra saker som rodeon sysslar med också.

Men man ska inte döma när man inte vet hela historien och varför man gör på ett visst sätt. Rodeo är en elak sport mot djuren, men det visar också hur det går till när man arbetar med boskap.
Jag har mången gång varit med om att bränna hornen på kalvarna och jag kan meddela att ingen kalv tycker att det är roligt. Och det är inte så att kalven står där lungt och fint medans man gör det, utan det krävs lite mera kraft för att utföra jobbet. Varför gör man det då? Jo, för att det är ett skydd för människorna som jobbar med djuret i framtiden så skaderisken från horn minimeras, det är även ett skydd mot de andra djuren som går i samma hage.
Rodeon visar kanske inte hur det är idag med lugnande medel etc, men hur det begick sej förr i tiden.
Rodeon är i stort inte alls någonting att rekommendera, men det har sina goda sidor också.

Frågan är varför så många människor tycker att det är underhållande? Varför vill människor se på detta? Är det för att det symboliserar det ultimata mandomsprovet, precis som med tjurfäktning? Varför tycker speciellt amerikaner om rodeo?

Det finns en mängd videor på youtube där du kan se hur djuren blir efter att de släppts lös.

Det slutar inte alltid med att djuret blir förlamat, den kan lika gärna få en avsliten muskel, eller "bara" en svår stukning.
Fö. är det väldigt traumatiskt mot djuret det de gör.

*posten inte menad att vara en attack mot dig*.

Frågan är varför så många människor tycker att det är underhållande? Varför vill människor se på detta? Är det för att det symboliserar det ultimata mandomsprovet, precis som med tjurfäktning? Varför tycker speciellt amerikaner om rodeo?

En blandning av att se ett så kraftfullt och vackert djur brytas ner och bemästras och kontrolleras av människan, fart, fläng, show...
Och så är det ju "tuffft"... :crazy:

Alltså jag kan inte fatta dessa människor som kan göra så mot oskyldiga djur!!! :cry: Varför finns det de som verkar njuta av att plåga dem?

Usch det är så hemskt....

Ser ni varför hästarna slår? De har satt ett rep runt magen som klämmer åt ballarna så det gör ont så in i...ja, ni vet vad jag menar.
Samma sak är det med tjurar.
Fattar inte hur man kan göra det med gott samvete:mad: :cry:

fattar inte varför folk ska plåga djur:confused:

t.ex tuppfäktning och hundslagsmål... fattar inte hur man kan tycka de är "roligt" att se när djuren försöker ta livet av varandra:(
+ att dom satsar pengar på de oxå:confused:

Ser ni varför hästarna slår? De har satt ett rep runt magen som klämmer åt ballarna så det gör ont så in i...ja, ni vet vad jag menar.
Samma sak är det med tjurar.
Fattar inte hur man kan göra det med gott samvete:mad: :cry:

Remmen (strapsen) klämmer inte åt rund kulorna, den klämmer åt framför men framförallt även i jumskområdet.
Det finns ston som är rodeohästar med.

kl..

Strapsen sätter dom vid jumsken.
Rent allmänt bara, så vid jumsken är det en virvel. Anledningen till att den är för att när det regnar så rinner vattnet bredvid, för dom är så känsliga i jumsken. Så dom vill inte äns att det ska rinna vatten där!

Jag förstår inte att man ens blir chockad?
Man får stena ihjäl tjejer på öppen gata utan att någon ingriper.
Man får plåga djur, flå dem levade bara för att folk ska få fina kappor?
Ibland unrar jag vad det är för idioter som avlat fram dessa människor!
Använd kondom är rätta ordet!

Jorden är inte värdig plats för dessa djur, hoppas
bara dem får ett snabbt slut och en bättre fortsättning efter!

(Finns en anledning till varför jag aldrig kommer sälja något av mian djur)

det finns även hästar som slåss som de visar för publik, HELT J*VLA SJUKT!!!! vad vinner man på det? det ända som blir kvar är blodiga och sönderslitna hästar!:mad: :cry: finns även på youtube.fy f*n!!!!

i mina ögon så e det absolut ingen sport utan rena djurplågeriet!!!
har aldrig gillat rodeo men detta fick en att må riktigt illa FY FAN...

Det finns en mängd videor på youtube där du kan se hur djuren blir efter att de släppts lös.
Fast man kan inte ta youtube som en seriös källa för kunskap och objektiv journalistik precis.
Man kan vända och vrida på det så att precis allting blir hemskt.

Dessutom är det inte bara rodeo som är hemskt...dressyr och hoppindustrin är inte så rolig heller.
Kommer ni inte ihåg Schockemöles barreringar för några år sedan? Han hade (har säkert fortfarande) en maskin som skickade upp bommarna för att barrera hästarna....dessutom hade han häftstift i senskydden fram så att det skulle göra ondare när hästen slog i. När någon hästskötare skulle filma vad som hände för att sedan anmäla honom sköt de iväg en barreringsbom (typ ett järnrör) med maskinen och bommen flög hela vägen upp i ridhustaket!! Då är det kraftiga tag!!
Dock har Schockemöle fortfarande ett bra rykte som en seriös hästhandlare i Tyskland. :smirk: :crazy:

Inte över att föra statestik må hända men youtube bevisar att det sker.
Många av filmerna kommer från SHARK´s hemsida.
Det kan troligast inte heller räknas som seriös statestik men det finns Inget som just nu kan användas som seriös statestik inom rodeo idag.

Fö. skiljer sig rodeo markant från dressyr eller hoppningsindustrin eftersom det inom rodeo Krävs att djuret ska utsättas för smärta för att sporten ens ska kunna utföras (strapsen).
Inom dressyr och hoppning finns det inget som krävs som skapar smärta hos djuren.
Däremot så finns det saker ryttare/tränare kan använda för att skapa smärta, men dessa saker är inte ett måste för att sporten skall kunna existera.
Däri skiljer sig rodeon markant från många andra hästsporter.

Fy fan alltså! finner inga ord! men de e ju rent ut sagt förjävligt!!!! :cry:

Har alltid hatat rodeo av alla dess slag.. Kunde inte se klart filmen helt.. Får sån ångest av att se dylikt..

Hela mitt hjärta blöder!!!!!!

Brukar hejja på djuren när ryttarna gör sej illa:devil: .. Styggt men jag kan inte låta bli.. De ska få känna på hur djuren mår..

exakt så jag känner

Och det här ska föreställa "tradition"... men det är väll bara människor som har såna traditioner antar jag.

Jag tror faktiskt INTE att rodeohästar har det speciellt bra, om de behandlar djur på det här viset framför publik, hur tror ni de behandlas annars?

Jag kan inte FATTA hur schattar (ett ord för lägre stående idioter) kan få hålla på med djur överhuvudtaget,, man ser det tyvärr alltför ofta, och det här är bara ytterligare ett exempel.

Jag undrar vart de här hästarna tar vägen sedan efter rodeon, och vart de kommer ifrån från början? Vem kan föda upp och behandla djur som ändå kostar en peng,, på det här viset? Slaktar de dem sen eller ? Och hur går det till isåfall,,, jag vet hur det kan se ut i sverige, men vi har ju lagar, regler och vetrinärer osv, som inte kan jämföras med något annat land....

Jag kan inte fatta poängen med behandlingen,,, det lixom finns inte.
Och cowboys som ska vara så häftiga, duktiga och kunniga med boskap och hästar.
De kan slänga sig i väggen, eller på annat väl valt ställe.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 687
Senast: LenaH
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 714
Senast: mackan
·
Western Har precis kommit hem från stallet; och jag är så jäklarns frustrerad! - Ursäkta på förhand ang alla svordomar... :crazy: Först är...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: SofieMunka
·
Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 281
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30