Vad eller var?

Monifa

Trådstartare
Hur hade du beskrivit användningen av orden vad och var?

Står helt still i huvudet och jag vill bara säga att vad kan vara ett pronomen eller ett adverb (i de sammanhang som åsyftas. Är alltså inte vad som i kroppsdelen vad jag tänker på).
Var används när man uttrycker plats (var någon/något är) eller dåtid ("det var det bästa").

Har en elev som använder vad istället för var och behöver en bra förklaring som hen kan tänka på när hen blir osäker.

Hur hade du beskrivit användningen av orden vad och var?

Står helt still i huvudet och jag vill bara säga att vad kan vara ett pronomen eller ett adverb (i de sammanhang som åsyftas. Är alltså inte vad som i kroppsdelen vad jag tänker på).
Var används när man uttrycker plats (var någon/något är) eller dåtid ("det var det bästa").

Har en elev som använder vad istället för var och behöver en bra förklaring som hen kan tänka på när hen blir osäker.

Hur långt har eleven kommit med svenskan och grammatiken? Vad kan du ju bryta ned om du vill, men enklast tycker jag brukar vara ungefär som du verkar ha gjort.

Var handlar (ofta) om riktningen till en fysisk eller kronologisk position. Vad handlar (ofta) om någonting konkret, en händelse eller en sak.

Britt frågade var som hände på mötet.
Britt frågade vad som hände på mötet.

Vi antar att Britt vill veta om händelser som utspelade sig på mötet, inte på vilken plats mötet hölls.

Vad är det i paketet? (fråga efter saken innanför omslaget)
Var är det i paketet?

Till skillnad från
Vad är paketet?
Var är paketet? (på vilken plats ligger paketet)

Eleven behöver inte använda grammatiska termer om hen inte vill/kan, men funktionen är viktig att förstå.

Var och vart brukar också vara krångligt men det spelar iofs rätt liten roll i vardagen då det blandas hejvilt ändå. Vad och Var innebär ju en klar betydelseskillnad.

Hur långt har eleven kommit med svenskan och grammatiken? Vad kan du ju bryta ned om du vill, men enklast tycker jag brukar vara ungefär som du verkar ha gjort.

Var handlar (ofta) om riktningen till en fysisk eller kronologisk position. Vad handlar (ofta) om någonting konkret, en händelse eller en sak.

Britt frågade var som hände på mötet.
Britt frågade vad som hände på mötet.

Vi antar att Britt vill veta om händelser som utspelade sig på mötet, inte på vilken plats mötet hölls.

Vad är det i paketet? (fråga efter saken innanför omslaget)
Var är det i paketet?

Till skillnad från
Vad är paketet?
Var är paketet? (på vilken plats ligger paketet)

Eleven behöver inte använda grammatiska termer om hen inte vill/kan, men funktionen är viktig att förstå.

Var och vart brukar också vara krångligt men det spelar iofs rätt liten roll i vardagen då det blandas hejvilt ändå. Vad och Var innebär ju en klar betydelseskillnad.

Eleven går på mellanstadiet och har inte gjort detta innan sommarlovet enligt min kollega. Så antagligen är det en språklig utveckling som blivit lite knasig. Ska diskutera med hen och se om hen själv upptäcker vad som felar om texten läses högt. Tack för bra förklaring!

Liknande trådar

Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 510
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 250
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda... 2
Svar
36
· Visningar
4 192
Senast: skiesabove
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka