Vad e det för fel på folk??

L

linnea 82

Jag lämnade tillbaka mitt hö eftersom det var lite mögel i. Bonden sa att en annan tjej ska köpa det som mitt upp på allt har en hosthäst, för att hon får det så billigt. Vad e det för fel på folk, har man så jäkla ont om pengar ja då ska man inte ha häst. Om jag pratar med henne så tänker jag säga till henne

Sv: Vad e det för fel på folk??

:eek: Det finns verkligen folk till ALLT :crazy: . Stackars häst!
Ja jag skulle nog också försöka att förklara för tjejen att det är farligt/olämpligt att ge en häst ett hö som möglat.

Jädrans bonde som kan vara så oärlig då! Eller har han liksom sagt till den tjejen att "det är mögligt hö så du får köpa det billigt" :confused: .

Nej då han har allt sagt att det är mögligt han var här och hämtade det idag. Detta var dessutom grönt mögel som jag hittat. Nej men hon sa att det inte var nån fara så hon skulle fodra med det. Idiot säger jag bara. Hon är ändå över trettio och borde ju ha lite vett tycker man

Vad är det för jävla bonde då?! Hur kan man bli så girig att man säljer otjänligt hö! TVI!TVI!TVI!:(

Vad är det för jävla bonde då?! Hur kan man bli så girig att man säljer otjänligt hö! TVI!TVI!TVI!:(

Ja fast han sa att hon köpt från den andra kärran och hon var nöjd. Detta har legat ute på självtork och har väl inte blivit riktigt torrt. Han har varit bra här kom och hämta det och sa att jag får pengarna tillbaka eller annat hö. Han tycker nog att det e upp till henne. Det var hon som ville ha det. Men jag vet inte hur man ska ta det

Bra att du lämnade tillbaks höt.
Dessutom var det väl kassa värden på det om jag minns rätt :crazy:

Tycker att man aldrig varit i något stall nästan där inte fodret har något fel,och varken andra i stallet eller bonden bryr sig :mad:
Återkommande problem,suck..

En del är ju knäppa. Kanske kunde sälja mit dåliga hö till något sånt pucko. Eller så gör jag som nu slänger det!

På ridskolan jag jobbar fick hästarna dåligt/dammigt hör för några år sen (innan jag började) och det har resulterat i att nästan allihopa hostar så de får inte borstas inne, man får inte sopa stallgången utan att blöta ner hela golvet.

En del privathästar får fortfarande hö och i våras var det en tjej som var medryttare på en av hästarna och jag hade lagt undan en dålig bal (massor av mögel på) utanför hörummet. När jag hämtat det sista höet på skullen är balen borta. Då hade hon vägt upp den till hästen.:eek:
Jag sa till henne att balen var möglig och att hon kunde slänga höet på gödselstacken. Herregus människor.

Bra att du lämnade tillbaks höt.
Dessutom var det väl kassa värden på det om jag minns rätt :crazy:

Nej det var inte detta hö som hade låga värden, det var ett annat hö jag köpt så länge. Nu har jag fått nytt hö av bonden som har blivit skulltorkat(det var inte det andra)detta luktar verkligen hö(har luktat på varje bal denna gång)ser bra ut och dammar inte nåt alls;) Hoppas att det har någorlunda värden också.

En del är ju knäppa. Kanske kunde sälja mit dåliga hö till något sånt pucko. Eller så gör jag som nu slänger det!

På ridskolan jag jobbar fick hästarna dåligt/dammigt hör för några år sen (innan jag började) och det har resulterat i att nästan allihopa hostar så de får inte borstas inne, man får inte sopa stallgången utan att blöta ner hela golvet.

En del privathästar får fortfarande hö och i våras var det en tjej som var medryttare på en av hästarna och jag hade lagt undan en dålig bal (massor av mögel på) utanför hörummet. När jag hämtat det sista höet på skullen är balen borta. Då hade hon vägt upp den till hästen.:eek:
Jag sa till henne att balen var möglig och att hon kunde slänga höet på gödselstacken. Herregus människor.

Ja och jag skulle då aldrig fodra eller köpa ett dåligt hö bara för att det e billigt. Undrar vad deras övriga djur får för foder:crazy:

usch och fy vilken otur du haft, inne på 3:e rundan.

jag är bortskämd med silage sen många år tillbaks, som bönderna månat om nåt så oerhört - kvaliteten har varit 100 procent varje år - oavsett hur årets "rön" varit, för de har varit så noga.

jag är misstänksam mot hö pga detta, tycker oftare man går på nitar där, då kvaliteten kan vara så ojämn i en hö-leverans, beroende på hur man hanterat skörden...

haft hö en period nu i nya stallet och det har varit si och så - toppvärden, men kvalitets mässigt inte alls så hundra att man känt sig säker - kollat varje bal efter att ha hittat skadade balar, dammiga eller inte fräscha här och där......

ska tillbaks till silaget nu från topp bonde - ska bli så SKÖNT. Hästen gillar silaget bättre också.... tar alltid det före höet om man blandar :)

Ja och jag skulle då aldrig fodra eller köpa ett dåligt hö bara för att det e billigt. Undrar vad deras övriga djur får för foder:crazy:

Precis. Det var pga fodret som vi flyttade. Nu bor vi på egen gård med eget hö. Men vi flyttade som sagt var från det stallet till ett annat pga av att höet var så himla dåligt.

Har stått inackorderad i ett stall där det serverades dammigt hö på rundbal. Så dammigt att man blev torr i halsen och hostade när man vistades där höt förvarades.I vissa balar var det så mkt mögel (satt som i kakor, massa klet), att det var svårt att hitta tussar som det inte var mögel på:crazy:
Jag vägrade ge detta till min häst, så jag och några till köpte in eget hösilage till våra hästar. Sen flyttade vi.

Andra fodrade glatt på med detta hö!:devil: :crazy:
Gräsligt.

Har stått inackorderad i ett stall där det serverades dammigt hö på rundbal. Så dammigt att man blev torr i halsen och hostade när man vistades där höt förvarades.I vissa balar var det så mkt mögel (satt som i kakor, massa klet), att det var svårt att hitta tussar som det inte var mögel på:crazy:
Jag vägrade ge detta till min häst, så jag och några till köpte in eget hösilage till våra hästar. Sen flyttade vi.

Andra fodrade glatt på med detta hö!:devil: :crazy:
Gräsligt.
Man undrar ju om vissa har folk enbart för att de gillar att rida och inte bryr sig ett skvatt om hur deras häst mår? För om man bryr sig om sitt djur så tycker jag inte att man skulle kunna fodra med ett foder

Jag tror att det ligger mycket okunnighet om de konsekvenser som kan uppstå av mögel och damm. Sedan tror jag faktiskt att du har helt rätt i att en del är intresserade av just ridningen och inte tänker så mycket på att det är en levande varelse som kanske ska ha ett långt liv, helst så frisk som möjligt, efter att just de har slutat använda den varelsen.

Men gud, att folk kan ge sina hästar dåligt hö! På ridskolan där jag rider är höet visserligen inte mögligt (så vitt jag vet) men dammit är det, flera hästar har hosta och en av hästarna fick avlivas nyligen pågrund av bronkit (eller vad det nu heter), det orsakas ju av dålig stallmiljö, damm och så :s Och ibland när man har höat eller sopat stallgången går t.o.m brandlarmet igång, då är det ju nått fel! Visserligen är brandlarmet gammalr men ändp :s Fattar inte att en ridskolan kan ge hästar sånt hö som dammar, det är ju jätteviktigt att hästarna mår bra när man bedriver enverksamhet (det är alltid viktigt att hästarna mår bra)

I stallet där min bästa kompis har sin häst finns mängder med hö som ingen använder, eftersom det är mögligt, men inte slängs det utan står där brevid det nya höet, tycker det är lite läskigt, möglet lär väll spridas så hästarna får det ändå?

Det där är jättevanligt!
Men jag tror det är att de inte är säkra på att det är dåligt/inte känner skillnad/inte vet om folket i stallet bryr sig och är rädd att låta löjlig.
En tjej som var medryttare i mitt stall verkade inte tänka på om höet var bra eller dåligt, eller så kunde hon inte avgöra det om det inte verkligen var SKITKASST.
Så där fick man alltid dubbelkolla så hon inte tagit en risig bal.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 601
Senast: corzette
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 813
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar