S
smulis27
Publicerad i DN 22 maj 2002 08:53
LÄSARREAKTIONER:
"DUKTIG
"Den duktiga är den som anpassar sig"
Duktig. Själva ordet är ett uppifrånord. Den lilla flickan är duktig om hon kissar i pottan i stället för i blöjan. Femåringen är duktig om han hämtar posten så att mamma slipper gå ut. Den som utalar det magiska ordet - så duktig du är! - är samma person som har nytta av barnets "duktighet". Du ska göra så här för att få mitt beröm, inte för din egen skull!
Den som är duktig gör mer eller bättre än vad omvärlden förväntar sig, en prestation som kan belönas med välvilliga och uppmuntrande omdömen från dem som står högre i rang eller förmåga. Den som bedömer duktigheten uttrycker samtidigt sin auktoritet och behöver inte vara rädd att bli ifrågasatt. Läraren kan berömma sina duktiga elever. Den ensamstående trebarnsmamman är duktig om hon orkar engagera sig i barnens idrottsklubb. Mera sällan talas det om en duktig Nobelpristagare, OS-medaljör eller börsbolagsdirektör. För dem finns andra ord - genialisk, framstående, skicklig, framgångsrik . . . Duktig-ordet reserveras för dem som inte når - och inte förväntas nå - till de stora höjderna men som ändå gör det bästa av sin egen litenhet. En vänlig klapp på huvudet.
DEN SOM FÅR BERÖMMET "duktig" blir samtidigt nedvärderad. Din prestation är någonting bra, bättre än du själv som människa. Och alltför ofta är "duktig" det enda beröm ett barn får höra. Femåringen som målat en tavla får höra att han är duktig, i stället för att mamman blir glad över den vackra tavlan. Frågan om man är duktig i skolan är viktigare än om man trivs. Och med duktigheten kommer kraven: Du som är så duktig att sjunga borde väl vara med i kören. Du som är så duktig i matematik borde väl ha bättre fysikbetyg. Du som är så duktig i skolan borde väl vara nöjd - titta på Pelle vad han får slita! Till slut vill den "duktiga" eleven bara spy åt sin egen förmåga, som skymmer att han är en människa som vill, tycker, känner och inte bara presterar.
Men den som inte är duktig är ingenting värd, det märker man snabbt. Utan goda prestationer syns man inte alls. Så lär man sig från barndomen att jaga duktighetsberöm för att bli bekräftad, men utan att någonsin känna sig nöjd. Berömmet kommer, men känslan av bekräftelse uteblir eftersom berömmet bara gäller min prestation, inte mig själv. Så duktigt av Hans att ta hand om sina barn, så duktigt av Eva att inte gråta på sin mans begravning, så duktigt av Lasse att få tjänsten som rektor - men vem bryr sig om vad de själva känner? Så duktigt av Pia att skriva en artikel, en diktsamling, en doktorsavhandling - men vem läser hennes texter och kommenterar det hon försöker säga? Och så kastar man sig omedelbart in i nästa duktighetsprojekt, för nu, kanske, kommer de andra att upptäcka vem jag är.
KRAVET PÅ DUKTIGHET innefattar också ett stort mått av konformism. Den är duktig som gör rätt och anpassar sig till rådande normer och ideal. Om man spränger ramarna och går utöver de givna reglerna, så är man inte duktig. För att duga i duktighetsskalan måste man göra våld på sin fantasi, sin kreativitet och sina fantastiska idéer. Annars riskerar man att ens överordnade/lärare/förälder inte förstår vad man gör, och då får man heller inget beröm.
Så blir duktighetskraven det etablerades tyranni över allt som är annorlunda, nyskapande, ifrågasättande. Och vi rusar lydigt med och presterar allt mer utan att någonsin kunna känna att det vi gör har något verkligt värde för oss själva och vår omvärld. När livet går mot sitt slut kan vi ärligt säga oss att vi varit duktiga - men frågan är vad det egentligen har varit värt?"
Vad tycker ni? Själv började jag gråta för den där texten träffade så rätt i mitt hjärta. Jag = berömjägaren...
LÄSARREAKTIONER:
"DUKTIG
"Den duktiga är den som anpassar sig"
Duktig. Själva ordet är ett uppifrånord. Den lilla flickan är duktig om hon kissar i pottan i stället för i blöjan. Femåringen är duktig om han hämtar posten så att mamma slipper gå ut. Den som utalar det magiska ordet - så duktig du är! - är samma person som har nytta av barnets "duktighet". Du ska göra så här för att få mitt beröm, inte för din egen skull!
Den som är duktig gör mer eller bättre än vad omvärlden förväntar sig, en prestation som kan belönas med välvilliga och uppmuntrande omdömen från dem som står högre i rang eller förmåga. Den som bedömer duktigheten uttrycker samtidigt sin auktoritet och behöver inte vara rädd att bli ifrågasatt. Läraren kan berömma sina duktiga elever. Den ensamstående trebarnsmamman är duktig om hon orkar engagera sig i barnens idrottsklubb. Mera sällan talas det om en duktig Nobelpristagare, OS-medaljör eller börsbolagsdirektör. För dem finns andra ord - genialisk, framstående, skicklig, framgångsrik . . . Duktig-ordet reserveras för dem som inte når - och inte förväntas nå - till de stora höjderna men som ändå gör det bästa av sin egen litenhet. En vänlig klapp på huvudet.
DEN SOM FÅR BERÖMMET "duktig" blir samtidigt nedvärderad. Din prestation är någonting bra, bättre än du själv som människa. Och alltför ofta är "duktig" det enda beröm ett barn får höra. Femåringen som målat en tavla får höra att han är duktig, i stället för att mamman blir glad över den vackra tavlan. Frågan om man är duktig i skolan är viktigare än om man trivs. Och med duktigheten kommer kraven: Du som är så duktig att sjunga borde väl vara med i kören. Du som är så duktig i matematik borde väl ha bättre fysikbetyg. Du som är så duktig i skolan borde väl vara nöjd - titta på Pelle vad han får slita! Till slut vill den "duktiga" eleven bara spy åt sin egen förmåga, som skymmer att han är en människa som vill, tycker, känner och inte bara presterar.
Men den som inte är duktig är ingenting värd, det märker man snabbt. Utan goda prestationer syns man inte alls. Så lär man sig från barndomen att jaga duktighetsberöm för att bli bekräftad, men utan att någonsin känna sig nöjd. Berömmet kommer, men känslan av bekräftelse uteblir eftersom berömmet bara gäller min prestation, inte mig själv. Så duktigt av Hans att ta hand om sina barn, så duktigt av Eva att inte gråta på sin mans begravning, så duktigt av Lasse att få tjänsten som rektor - men vem bryr sig om vad de själva känner? Så duktigt av Pia att skriva en artikel, en diktsamling, en doktorsavhandling - men vem läser hennes texter och kommenterar det hon försöker säga? Och så kastar man sig omedelbart in i nästa duktighetsprojekt, för nu, kanske, kommer de andra att upptäcka vem jag är.
KRAVET PÅ DUKTIGHET innefattar också ett stort mått av konformism. Den är duktig som gör rätt och anpassar sig till rådande normer och ideal. Om man spränger ramarna och går utöver de givna reglerna, så är man inte duktig. För att duga i duktighetsskalan måste man göra våld på sin fantasi, sin kreativitet och sina fantastiska idéer. Annars riskerar man att ens överordnade/lärare/förälder inte förstår vad man gör, och då får man heller inget beröm.
Så blir duktighetskraven det etablerades tyranni över allt som är annorlunda, nyskapande, ifrågasättande. Och vi rusar lydigt med och presterar allt mer utan att någonsin kunna känna att det vi gör har något verkligt värde för oss själva och vår omvärld. När livet går mot sitt slut kan vi ärligt säga oss att vi varit duktiga - men frågan är vad det egentligen har varit värt?"
Vad tycker ni? Själv började jag gråta för den där texten träffade så rätt i mitt hjärta. Jag = berömjägaren...