Vad drömmer era hundar om? ;)

S

Sholeh

Min hund låg på golvet och drömde nyss, hälften av gångerna gnyr, gnäller och flåsar han, andra hälften ligger han bara och rycker. Igår tog vi en tupplur och jag vaknade av att han viftade med svansen alldeles våldsamt.

Vad tror ni att era hundar drömmer om? Är det drömmar, eller är det någon annan mekanism som sätter in och sätter igång beteendet när de somnar? Har det bedrivits forskning på ämnet?
 
Sv: Vad drömmer era hundar om? ;)

Har läst någonstans att när hunden "drömmer" så är det eg. så att musklerna inte slappnat av riktigt, men huvudet har "somnat". Vet inte om det stämmer, men det var något sådant.

Jag brukar iaf säga att min drömmer när hon håller på så :D
 
Sv: Vad drömmer era hundar om? ;)

Izor "drömmer" inte så ofta, men en gång sov han i mitt knä och började vifta på svansen - och han viftar inte speciellt ofta på svansen ens när han är vaken!
 
Sv: Vad drömmer era hundar om? ;)

På människor är det ju så, när man rycker till precis vid insomningen är det när hjärnan "stänger av" förbindelserna med musklerna. Så jag tänkte att det var samma för hundar, det borde det ju vara, men de kan ju ligga och rycka så väldigt länge. Brukar också säga att de drömmer. Första gången han gnydde i sömnen var han åtta-nio veckor och vi sade att han kanske drömde om och saknade sina syskon. ;)
 
Sv: Vad drömmer era hundar om? ;)

Jag tror att min tax drömmer om att han är ute på jakt!

Det börjar ofta med att det rycker lite i benen, sen börjar han "pipa" lite, det låter nästan som när han skäller på vilt, fast bara mycket tystare, lite som ett "mumlande" skall.
Han gör ofta så när han ligger och sover, bara under en kort stund, sen sover han vidare.

Svansen lever även den sitt eget liv, ibland kan han börja vifta på svansen om jag pratar lite med honom när han sover, utan att han öppnar ögonen eller visar andra livstecken, bara lite diskret svansvift...hur sött som helst!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad drömmer era hundar om? ;)

Åååh, det är så gulligt när de drömmer:D

Min stora gläfser, sparkar till med en tass då och då, och rycker i kroppen. Ibland kommer ett dovt litet voff också:D

Lillan tuttar fortfarande som om hon diade ibland, hon är 10 månader nu:eek:
Å likosm...gnäller och ylar en speciellt melodi varje gång, samtidigt som hon rycker och sträcker på benen:D
 
Sv: Vad drömmer era hundar om? ;)

I våras när jag var och hälsade på min far så vaknade jag mitt i natten av att hans jämthund hade ståndskall. Han var helt klart på älgjakt.
 
Sv: Vad drömmer era hundar om? ;)

Min voffa brukar drömma. Antingen ligger hon och gruffar och gnyr.. Ibland ser det ut som hon springer fast i sidoliggande ställning :rofl: Ibland när hon sover kan det hända att det kommer ett doft litet skall från henne då och då.
Så brukar hon även ligga och tutta. Låter ungefär som när valpar diar från sin mamma, såå gulligt! 1 1/2 år och vill inte bli stor än tycker hon.
Hennes mamma bor på samma gård som vi så dom umgås dagligen
och är en av Theas bästa kompisar :love:

Den lite äldre damen vi har hemma ligger och sparkar, och snarkar som bara den. Jag är glad att hon inte ligger och sover i samma rum som jag. Då hade jag aldrig fått sova.

Jag tror att när dom drömmer (om det nu är det dom gör) så drömmer dom som oss. Fast om det dom har gjort, eller skulle vilja göra. Dom kanske får jaga en hare eller en katt.
Eller bita brevbäraren i arslet :angel: Hundar kan väl också har drömmar och önskningar, fast vi inte vet om dom
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad drömmer era hundar om? ;)

Min blandras tik brukar drömma ganska ofta, hon ligger på rygg och det ser ut som om hon springer. Hon kanske drömmer att hon är ute på jakt? :angel:
 
Sv: Vad drömmer era hundar om? ;)

Familjens foppe drömmer helt klart!:D
Han morrar i sömnen, det gör han aldrig annars.

Samt gläfser, gnäller, viftar på svansen och öronen.:love: :love:


Supersöt!
 
Sv: Vad drömmer era hundar om? ;)

min lille plutt drömmer också ganska ofta.
han brukar gny, pipa, morra och skälla väldigt tyst och dovt.
han springer även ibland. när han ligger ner alltså.
ibland rycker han vääldigt mkt också.
det ser skitäskigt ut. typ som om han får anfall eller ngt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 705
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 179
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 298
Senast: fejko
·
Övr. Hund Sedan i går har min hund betett sig ganska illa. Han är nio år gammal och har varit min i två år. Jag vet inte så mycket om hans...
Svar
7
· Visningar
3 808
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp