Vad brukar gälla vid amma - föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Svanhild
  • Startdatum Startdatum
S

Svanhild

Undrar lite vad som brukar gälla vid amma - föl situation?

Nu är det så att fölet kom hit till vårt sto från ATG kliniken med en omväg via en amma som hatade fölet så i det här fallet står stoet på hemmaplan tillsammans med fölet hos oss. Jag sköter dagliga pysslet med in o ut o mat o medicin o temp o tvätt av rumpa osv.

Jag anser att de ska betala för extrafoder o annat som går åt nu + att de vill låna stoet hem till sig o då "mister" jag ju mitt sto ofrivilligt ett halvår. Är det fel att vilja ha en "hyra" för att låna ut henne som amma?

Hur mycket är rätt o sed att man tar betalt i en sådan här situation?

Sv: Vad brukar gälla vid amma - föl?

*Väntar nyfiket på svar*

Förstår att du vill ha betalt för mat etc. Känner du föl ägarna? Personligen hade inte jag velat lämna ut mitt sto till vem som helst...

Undrar lite vad som brukar gälla vid amma - föl situation?

Nu är det så att fölet kom hit till vårt sto från ATG kliniken med en omväg via en amma som hatade fölet så i det här fallet står stoet på hemmaplan tillsammans med fölet hos oss. Jag sköter dagliga pysslet med in o ut o mat o medicin o temp o tvätt av rumpa osv.

Jag anser att de ska betala för extrafoder o annat som går åt nu + att de vill låna stoet hem till sig o då "mister" jag ju mitt sto ofrivilligt ett halvår. Är det fel att vilja ha en "hyra" för att låna ut henne som amma?

Hur mycket är rätt o sed att man tar betalt i en sådan här situation?
Om jag skulle låna ut stoet så skulle jag kolla "via kontakter" vad det var för folk som jag ev. skulle skicka stoet till.

Skulle jag däremot inte få fram någon information så skulle jag låta stoet vara kvar på hemmaplan och erbjuda fölägarna att ha kvar fölet vid hennes sida. Dock så är det inte det ekonomiska jag skulle stirra mig blind på i första hand utan själva ansvarsfrågan om det händer fölungen något när du har den hemma hos dig. Är den försäkrad? Vad händer om den skadar sig? Osv.

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan bara tala för mig.

Jag behövde låna en amma förra året , en stoägare som mist sitt föl ringde mig .
Hon ville helst ha fölet till sig och sitt sto, jag ville helst ha sto och föl hos mig men var beredd att släppa iväg honom om det var bättre. För mig var det särskilt tufft då jag nappat fölet över en vecka och det var mitt första egna föl.
Jag ringde ammjouren och frågade vad de tyckte och de tyckte att i första hand skulle man flytta stoet, detta för att minska stressen hos fölet med transport och miljöbyte när de redan är känsliga men framförallt för att de i mammans mage har utvecklat antikroppar för den miljön mamman har stått i de senaste månaderna.
Så stoägarna gick med på att låta mig låna hit stoet ( jag är så tacksam än idag :love:)

För mig var det självklart att jag stod för allt som en vanlig fodervärd gör , boxplats , allt foder, strö , hovslagare, avmaskning, veterinär etc, ägaren för försäkringen.

Det blev en Win-win situation, stoet som ändå betäcktes om fick en uppgift det året och ägarna slapp stoets omkostnader för denna tid, och jag fick en mamma till mitt föl!

Hade de begärt det hade jag utan att tveka betalt extra men jag tycker nog att detta var en rätt så rättvis deal!
För bara några dagar sedan fick de dessutom sitt allra egna friska fina föl!

I ditt fall hade jag dock inte velat flytta fölet eftersom den redan befinner sig i stoets miljö, varför ytterligare ett miljöbyte nu annat än för att fölägarna tycker det är mysigt med fölet hos sig. Miljöbytet gangnar ju dock varken sto eller föl och det är de som är viktiga nu!!

Jag har just fått låna hem ett sto till min lilla Ammie vars mamma dog vid fölningen.
Hennes ägare och jag har kommit överens om att som kompensation så betalar jag en betäckning med en hingst som finns i mitt län, hon ville betäcka sitt sto i år igen, så därför får hon tillbaka sitt sto till hösten dräktig.
Jag kommer också kolla henne med ultra för att verkligen veta att hon blir dräktig, tar det sig inte får hon åka till hingsten en gång till.
Hon tyckte det kunde vara roligt att använda en hingst som finns långt bort från där hon bor för att få in lite nytt blod i sin avel.
Självklart står jag för alla omkostnader under tiden stoet bor hos mig, det enda ägaren betalar är försäkringen.

Den överrenskommelsen fungerar för oss i varje fall, vad som är brukligt vet jag inte.

Detta låter ju som en kanonbra överenskommelse faktiskt! Kul med ett bra konkret förslag! Funkar det bra med ditt föl o nya stoet nu då? Har följt er historia ett tag...

vad kostar betäckningen, för visst var det en shettis? Hur går det för er?

Tja det ju shettis vi pratar, därför är det inga större summor.
Språngavgift 1600 kr +moms
Stoavgift 200 kr +moms
Dygnsavgift 40 kr +moms

Förra året när jag betäckte mitt sto gick det på runt 4000 allt som allt, men nu tillkommer ultraljud också och det vet jag inte vad det kostar.
Hon fick en bonus till också..
Jag fick låna hennes transport för att köra hem stoet, och lysena fungerade inte, men det fixade jag nu under kvällen så ska jag köra ner transporten till henne imorgon.

Det går bra för oss, det är så skönt att se Ammie pigg och busig.
Fast hon ser ut som ett durkslag efter alla nålstick hon fått överallt och sen har hon kala fläckar överallt där hon varit rakad för alla kanyler.
Lucy, som stoet heter har inte accepterat Ammie helt ännu, men det går bättre och bättre hela tiden.

Ammie föddes ett par veckor för tidigt och hade därför inte färdigutvecklade lungor, så hon har fått syrgas nere på Ultuna.
Hon hade dessutom svårt att behålla blodsockernivån och har därför fått glycosdropp, och blodprover visade att hon hade infektioner i kroppen därför fick hon antibiotika.

En kompis fick låna en amma åt sitt föl för några år sen. Då bytlånades de så stoägaren fick låna en ridhäst av kompisen under samma tid. Visserligen hade ju kompisen fler hästar, annars kan det ju vara lite svårt att genomföra.

Liknande trådar

Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 217
Senast: moon
·
Avel Jag har ett sto som jag betäckte på inrådan av veterinär när hon var 5år, pga att hon skulle vila ett år från ridning efter en...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 587
Senast: maria_b
·
S
Hästmänniskan Undrar lite smått hur mycket man ska ta betalt för att ha ett föl hos sig? Mitt sto fölade dött och fick ett annat föl. Det funkade...
2
Svar
23
· Visningar
2 807
Senast: Sar
·
R
Avel Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att ha lånat ut sitt sto som amma eller fått låna ett sto till sitt föl, och min undran...
Svar
6
· Visningar
938
Senast: piggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka