Vad börjar man med för smakisar?

Sv: Vad börjar man med för smakisar?

Ja, jag har.

Det är tydligen bara att inse: allt som jag skrev i mitt inlägg var fel. Eller hur är det ni menar? :confused: :crazy:

Jag skrev vad jag läst mig till när jag själv funderade över hur man skulle göra. (Och mitt barn är inte ens 2 år fyllda så det är inte några 40 år gamla uppgifter)

Kanske är det så att just söt smak är de vana vid och gillar och att man just därför rekommenderas att introducera andra smaker som de inte är vana vid?

Oj vad sur du låter. Det var inget påhopp och jag trodde inte du skulle ta det så. :eek:

Det finns en "skola" till ang smakisar: att man börjar med fruktpuré just för att uppmuntra själva ätandet och inlärningen och liksom motivera och göra det till något positivt i början. Det finns dessutom gott om ganska söta grönsaker: morot, palsternacka mm. Det handlar ju inte om att man ska börja ge smågodispuré eller kanelbullesmakisar eller glass. :)

Jag började, av just den anledningen, med frukt till min nr 1 för tre år sedan. Han blev snabbt väldigt matintresserad och hans favoriter var dels banan och dels brockoli!

Min lilla är född 1 mån tidigt, kan man ge smakportioner vid 4 mån endå eller ska man vänta en extra?

Jag började med majspure, och sen när sonen kom till att äta en burk per mål så övergick vi till andra smaker. Tog ett tag innan vi kom upp till en helburk eftersom han fick en halv tesked till att börja med, för att succesivt utöka.

Vi hade en kostrådgivare och någon forskare till BVC på föräldraträffen när barnen var 4 månader. Var ett barn som var född 1 månad tididgare och hon tyckte att föräldrarna skulle vänta med mat åt henne.

Rasmus började med gröt när han var 3½ månad efter läkaren sagt de (han hade reflux) strax efter börja han med mat, de neutrala smakisarna som finns på burk ratade han, men mat som smakade, som t.ex. biffstroganoff, åt han massor av.

Jag tycker att man snarast får se WHO:s rekommendation ur ett större perspektiv. Deras rekommendation handlar ju om internationellt perspektiv. I många u-länder så har ersättning blivit ett problem; man tror att ersättning är det bästa och ger så ersättning utblandat med ohygieniskt vatten (eftersom man inte har tillgång till bra vatten) istället för att ens prova amma. Och det är ju med den bakgrunden man ska se WHO:s rekommendationer.

Själv tycker jag det vore kanske lite konstigt om inte någon alls tog upp WHO:s rekommendationer i en tråd om just när man ska börja med smakisar....
Av JUST det skälet - att WHOs rekommendationer kanske mer är till för tredje världens mammor - tycker jag att deras rekommendationer är överdrivna för de flesta av oss. Vi har rent vatten och tillräcklig ekonomi för att inte späda ut ersättningen mer än vad som är rekommenderat. De barn som föds upp på ersättning här blir lika friska och starka som alla andra.
Inte en aning... har inte läst om det, eftersom jag inte har varit i den sitsen själv. Jag vet däremot att jag läst att barn som får gluten i "skydd av amning" drabbas i lägre grad av glutenallergi. Det kanske gäller detsamma "i skydd av ersättning"?
Nej, det gäller inte "i skydd av ersättning" utan det är bröstmjölken som är viktig för det.

(frågorna jag ställde var inte för att jag undrar utan för att visa att det inte finns några självklara svar...)

Jag har oftast börjat med vanlig kokt mosad potatis blandat med en skvätt bröstmjölk eller ersättning. Mina barn har haft helt olika åldrar när de visat intresse för att prova smakisar, allt mellan 4 månader till runt året.

Jag har provat ge vid en tid på dagen när barnet är pigg, utvilad och "med".

Oj vad sur du låter. Det var inget påhopp och jag trodde inte du skulle ta det så. :eek:

Inte menat att låta sur. Sorry! Jag kände mig nog lite påhoppad av flera innan och så kom du också ... Jag ville bara svara TS utifrån mina kunskaper och min erfarenhet. Och så kändes det som att "allt var fel" enligt andra.... :crazy:

Det är klart att det jag läst och hört inte behöver vara "det allena saliggörande". Det där med att börja med frukt för att det uppmuntrar ätande är ju också en idé. Nåja, min slutsats är väl att det är bra för TS (sån är i alla fall jag) att få så många synvinklar som möjligt på det hela; så kan hon själv välja den väg som hon tror passar hennes bebis!

Av JUST det skälet - att WHOs rekommendationer kanske mer är till för tredje världens mammor - tycker jag att deras rekommendationer är överdrivna för de flesta av oss. Vi har rent vatten och tillräcklig ekonomi för att inte späda ut ersättningen mer än vad som är rekommenderat. De barn som föds upp på ersättning här blir lika friska och starka som alla andra.
Ja, jag håller med! Det var väl ungefär det som jag påtalade?

Jag skulle nog ha utelämnat det där med WHO eller kanske skrivit mer utförligt på en gång så hade jag inte riskerat få bära någon slags "ansvar" i tråden för deras råd.... :crazy:
Som jag skrev så följde jag dem inte själv heller.
Nej, det gäller inte "i skydd av ersättning" utan det är bröstmjölken som är viktig för det.

(frågorna jag ställde var inte för att jag undrar utan för att visa att det inte finns några självklara svar...)
Jaha, ja då vet jag det.

Men jag förstår fortfarande inte: om du vet att det är så att bröstmjölken har funktionen att skydda vid glutenintroduktion; då är det ju en fråga som faktiskt har ett "självklart svar"?

:confused:

Min sån började få gröt som smakis på kvällen (och ersättning efteråt) vid 4 mån ålder! Han höll sig mer mätt på det och började sova hela nätterna! :)

Men du, jag har givit ersättning från dag 4 och jag känner mig inte det minsta tilltryckt av det du skrev.

För mig var det underförstått att du menade att man enligt WHO ska ge mjölk upp till 6 månader :)

vad ska man ge för gröt då?

Vi ger Nestlé majsgröt för att det är skonsamt för magen ( vi ger också Nestlé majsvälling )

Nu har vi i en klick katrinplommonpuré i gröten för smakens skull också.

Körde oxå majsgröt i början.
Gluten ska man ju vara försiktig med och sen finns de ju en mild banangröt oxå som är gjort på ris och vetemjöl, men banan fungerar ju som stoppande för magen så det är himla korkat tycker jag att man ska ge dem banan "jämt" när de är små (If blir Rasmus väldigt trög av banan, ävne om han bara äter lite)
Finns en risgröt smaksatt med äpple och mango oxå.

Senast ändrad:

Jag förstod också vad du menade (att man ger bröstmjölk eller ersättning till 6 månader) och tyckte inte ens du lät sur, bara oförstådd. Tycker alltid du uttrycker dig väl och är noga med hur du skriver saker.

Om man ser det ur ett världsperspektiv så säger väl WHO amning eftersom de inte kan rekommendera ersättning till alla. De kan däremot rekommendera amning eftersom bröstmjölken funkar likadant överallt. Men som ni säger, här (där) i Sverige där det finns rent vatten och ekonomi att blanda rätt spelar det nog ingen större roll. Det finns nog andra saker som spelar större roll för allergier mm då, gener, hur man lever och hur man bor.

Inte menat att låta sur. Sorry! Jag kände mig nog lite påhoppad av flera innan och så kom du också ... Jag ville bara svara TS utifrån mina kunskaper och min erfarenhet. Och så kändes det som att "allt var fel" enligt andra.... :crazy:

Det är klart att det jag läst och hört inte behöver vara "det allena saliggörande". Det där med att börja med frukt för att det uppmuntrar ätande är ju också en idé. Nåja, min slutsats är väl att det är bra för TS (sån är i alla fall jag) att få så många synvinklar som möjligt på det hela; så kan hon själv välja den väg som hon tror passar hennes bebis!

Ingen fara. :) Det där med att börja med frukt är inget nypåkommet heller, men man väljer såklart det man tror funkar bäst. Och som du säger, är det bra att få så många synvinklar som möjligt. Det är ju ett väldigt vanligt argument att man ska börja med annat än frukt, för att inte vänja bebisen vid söt smak, därav min kommentar att bröstmjölk är väldigt sött = bebisen är redan van vid sött. Och just därför kan det hjälpa att börja med fruktsmakisar, i och med att smaken påminner om något vant med tanke på hur krångligt det kan vara att lära sig äta istf suga.

Eg tror jag inte det spelar roll vad man börjar med, bara det blir en positiv upplevelse för bebisen. :)

kl

Vi började med smakisar vid 5 månader. Hade gärna börjat vid 4 för det verkade ju så roligt, men jag höll mig ett tag till. Detta pga att han ammade jättebra och älskade det, han verkade inte ha något behov av mat riktigt.

Vi började med grönsaker + bröstmjölk och efter någon vecka också en liten klick smör. Först ut var sötpotatis, sen potatis, palsternacka, morot osv. Han tog lång tid på sig att gå vidare från 1-2 skedar till en liten portion, det tog en hel månad. Så det blev ändå helamning i 6 månader för mig! ;)

Fast det är ju inte för att barnen inte ska vänjas med socker som man ger rådet att inte börja med sötare fruktpuré före rotfrukterna.

Det är för att många barn tycker fruktpuré är mycket godare och börjar man där och sedan går över på potatis och sådant så har man kanske ett barn som ratar rotfrukten/maten för frukten :)

Å andra sidan behöver man ju inte uppehålla sig vid fruktsmakisar hur länge som helst heller, ifall man vill börja med dem. Jag tycker man läser ganska ofta (olika forum) om svårigheter med smakisar som ratas och spottas ut. Man behöver inte göra det så svårt för sig, varför inte börja med något som uppmuntrar istället?

Rotfrukter har ett högt sockerinnehåll och smakar ganska så sött (tillagade/kokta). Jag tycker inte fruktpuréerna på burk är spec söta heller.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 045
Senast: snöflingor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 665
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar