Sv: Vad börjar man med för smakisar?
Okej!
Vi fick med oss broschyrer från BCV när vi skulle börja med smakisar, broschyrer från livsmedelverket samt primärvården i Västra Götaland, just den från livsmedelverket trodde jag att alla BVC fick att dela ut?!.
Sedan har jag inte skrivit att det är för att det är sött som "skolan" säger att man inte ska börja med fruktpuré !
Min plutt är inte fyra månader ännu, det blir han den 15/9. Den 22/9 ska vi på 4-mån-kontrollen och då ska tanten prata lite om smakisar. Vilka broschyrer hon delar ut då har jag ingen aning om. Men Livsmedelsverket (kursiverat eller ej) imponerar inte på mig.
Du har påpekat att man inte ska börja med fruktpuré för att bebisen kan få smak för det söta/föredra frukt och sen inte vill ha grönsakspuré. Jag förstår precis vad du menar, men anser att det är en överdriven oro.
Och jag säger än en gång, många grönsaker smakar också sött, tex morot och palsternacka mfl! Och frukt är väl ofta snarare syrligt (tex äpple) istf renodlat sött. Jag tycker rekommendtionerna känns lite Lutheranska.
Bröstmjölk är väldigt sött, därför finns redan en preferens för söta smaker. Många bebisar ratar potatissmakisar pga konsistensen och smaklösheten, medan andra grönsaker går bättre (smakligare och trevligare konsistens).
Allmänt:
Ang amningsrekommendationerna (som jag tycker är ett något uttjatat ämne och tråkigt att de alltid ska dyka upp i smakistrådar...) så är de inte framtagna för svenska/motsv förhållanden, men Sverige måste följa reglerna och ge samma rek som alla andra. Tack och lov finns det personal som inte är lika rabiata. Själv har jag delammat båda mina barn, pga Raynauds syndrom i bröstvårtorna och samtidigt gett/ger ersättning (NAN).
För mindre än en evighet sedan fick man lov attbörja med smakisar vid 3-4 mån ålder, en väldigt vanlig ålder för bebisar att visa nyfikenhet och intresse för annan mat. Det är inte pga tarmmognad man har flyttat fram rek för smakisar till 6 mån, utan för att amningsråden ser ut som de gör.
Havre är nästintill glutenfritt och mycket nyttigt på många sätt. Jag har börjat ge grötsmakisar (sempers mild havregröt, allt annat än söt smak) till min plutt, för jag märker att han behöver mer. Han håller sig inte mätt och nöjd på nästintill enbart amning längre, så jag ger mer ersättning med. Nu sover han bättre igen. Mätta och nöjda bebisar sover helt enkelt bättre.
Amningsmottagningen på Helsingborgs lasarett är guld värda. De anser att det viktigaste är att bebisen får mat och blir mätt, inte på vilket sätt. De tycker man kan komplettera med ersättning om det behövs och dessutom strunta i amningen om det inte funkar, istället för att må dåligt över det.