Vad börjar man med för smakisar?

Sv: Vad börjar man med för smakisar?

Jag förklarade bara varför det rekomenderas att inte börja med fruktpureér.

Jag la inte in några personliga värderingar alls.

Vet inte om det är just sötman som gör att barn ofta gillar frukpureér mer, kanske har med andra smaker och konsistensen att gör?

Själv följer jag inte rekomendationerna slaviskt eftersom det är just rekomendationer.
Jag vill att Ella ska tycka att det är lajbanskul att äta och vi kör vårat egna rejs :)

Senast ändrad:

Och jag vidhåller att det inte är någon allmän rekommendation. Det finns två "skolor" om det där och man får olika rek av olika BVC ang smakisarna. :)

Sen tycker jag iofs att frukt inte är sött, på samma sätt som godis/glass mm. Frukt är nog snarare syrligt eller sursött. Förutom banan iofs, som kan vara nästan kväljande sött när de är övermogna.

Potatis började jag med och mycket bröstmjölk då lillskruttan var inte exakt fyra månader heller när jag började. Jag märkte att det tog lite längre tid när jag började samt att jag fick använda sempers magdroppar och göra det extra löst. Men annars var det inga problem. Fastän vi började så tidigt så har hon inte fått några som helst problem med allergier osv. Jag tror hon var 3,5 också när vi började. Att vi började var just att hon var så nyfiken. Men när sedan smakisarna var över så blev det under en lång tid burkmat som gällde tills att hon själv sa till att hon ville ha vanlig mat. :cool:

Okej!

Vi fick med oss broschyrer från BCV när vi skulle börja med smakisar, broschyrer från livsmedelverket samt primärvården i Västra Götaland, just den från livsmedelverket trodde jag att alla BVC fick att dela ut?!.

Sedan har jag inte skrivit att det är för att det är sött som "skolan" säger att man inte ska börja med fruktpuré !

Nej så fort du börjat med smakportioner har du slutat att helamma.

Men typ.... :D
Han åt 1-2 tsk mat, en gång om dagen.
Jag trodde aldrig han skulle börja äta, det gick väldigt segt i början sen bara vände det en dag! :)

Kan ju tillägga på tal om frukt som smakis. Jag blev lite fundersam efter en dryg vecka att han inte ville mer än smaka på EN sked så visst fick han banan och äppelmos också, men han åt bara liiite mer av det. Vissa bebisar blir ju tokglada när de får smakisar och slukar maten och vill ha meeeer, det är så himla olika.

+ att jag aldrig påstått att det är en enbart den rekomendationen som gäller ( dvs den allmänna ).

Utan bara varför det rekomenderas ( av vissa och inte av andra tydligen ).

Ishtar:

Ja det är bra knepigt, vissa bebisar kanske blir fortare mottaglig för annan mat medan andra bebisar vill hålla kvar vid mjölken. :)

Tillägg efter att lillstumpan gått igenom några smakisar, så fick hon pröva vid ca 4,5 mån så fick hon även smaka några av de enkla fruktpurérna som efterrätt, då på våran BVC sa de att de skulle ha något efter maten som efterrätt. Vi har då tyckt att fruktpurérna varit utmärkta. När vi åkte till hennes morfar så fick hon även pröva fruktjuicer. Idag gillar hon frukt och juice oerhört mycket, visst även andra saker också.

Men du, jag har givit ersättning från dag 4 och jag känner mig inte det minsta tilltryckt av det du skrev.

För mig var det underförstått att du menade att man enligt WHO ska ge mjölk upp till 6 månader :)

Bra!
(dock ska jag tänka mig för i fortsättningen eftersom det kanske inte är alla som känner/tänker så)

Hej!

Jag har helammat tom Martin var 3 månader, men det har för det mesta varit stressat och obehagligt för oss båda. Jag har därför nu slutat helt med amningen och ger ersättning sedan drygt en vecka tillbaka, Martin blir 4 månader på tisdag!
På BVC rekomenderade de att jag skulle börja med gröt, sa ej vilken, jag köpte mild havregröt Semper från 4 månader. Martin blev trög i magen och jag gav katrinplommonpure. Slutat med gröten! Nu har jag läst i olika böcker att barn under 6 månader inte ska äta gluten för att deras mag och tarmsystem inte är redo för det innan. Hur är det egentligen???

Jag har iallafall bestämt att börja "från början" med potatis och rotfrukter, grönsaker och sedan frukt och hoppa över gröten ett tag. Martin har gapat och smaskat hej vilt sedan första skeden :d

Hej!

Jag har helammat tom Martin var 3 månader, men det har för det mesta varit stressat och obehagligt för oss båda. Jag har därför nu slutat helt med amningen och ger ersättning sedan drygt en vecka tillbaka, Martin blir 4 månader på tisdag!
På BVC rekomenderade de att jag skulle börja med gröt, sa ej vilken, jag köpte mild havregröt Semper från 4 månader. Martin blev trög i magen och jag gav katrinplommonpure. Slutat med gröten! Nu har jag läst i olika böcker att barn under 6 månader inte ska äta gluten för att deras mag och tarmsystem inte är redo för det innan. Hur är det egentligen???

Jag har iallafall bestämt att börja "från början" med potatis och rotfrukter, grönsaker och sedan frukt och hoppa över gröten ett tag. Martin har gapat och smaskat hej vilt sedan första skeden :d

Det är så olika vad deras magar tål.
Det finns både risgröt och majsgröt annars! Det kan också vara skummjölkspulvret hans mage inte gillar såhär i början (V blev lite pruttig först) och då finns det mjölkfria gröter också. Men kör med grönsaker till att börja med. Sa BVC varför de rekommenderade just gröt till honom?

På sempers gröt står det ju förresten från 4 mån på svenska och från 5 mån på finska...

Jo, han är väldigt pruttig, men verkar inte alls "må dåligt" i övrigt, men iallafall...
Martins viktkurva har börjat plana ut, vilket ju är vanlig vid den åldern och hon på BVC menade på att han kan behöva mera mat! Inte bara ersättning eller bröstmjölk då utan gröt så att han skulle stå sig längre !?

Men som sagt jag har tänkt att ge majsgröt som ju är mildare för magen och glutenfri :)

Vi började med banangröten och det funkade bra och när lillstumpan ätit upp gröten fick hon några tsk plommonpuré och hade inga problem. Vi fick också rekommendationen att börja med banangröt då lillstumpan hade tidigare problem med magknip.
Vi hade också ett fyramånaders dopp och sedan har hon lagt sig stabilt på en annan kurva. Hon har rört sig oerhört mycket och därför lagt sig på en annan kurva. Allt okej med detta, då vi checkat upp detta.

vad ska man ge för gröt då?

Jag bor på ettrelativt litet ställe så affärerna har inte ett jättestort soriment att erbjuda :D
Så jag körde först på sempers "mild havregröt" som är från 4 mån.
Sedan sempers "mildhavregröt banan" från 5 mån. Den har varit omtyckt av grabben!
Nu skall jag gå över till sempers "mild havregröt frukt" (tror den heter så) från 6 mån.
Jag gillar sempersgrötar bäst då jag tycte att nesles luktade lite märkligt och klumpade sig :(

Jag gillar sempersgrötar bäst då jag tycte att nesles luktade lite märkligt och klumpade sig :(

Exakt samma tycker jag! Nestlés luktar inte gott, verkligen pulver liksom. Även lite kartong. Mild havregröt blev jag arg på, löste sig jättedåligt och det gick åt mer pulver än med Semper. Nu ger jag mild fruktgröt med banan och päron, den är från 8 månader och är så god. Jag tjuvsmakar alltid lite. :D Men den innehåller inte bara vetemjöl som vissa andra fruktgröter, havremjöl och grahamsmjöl finns också med.

Nu är det grötdags här! :d

Okej!

Vi fick med oss broschyrer från BCV när vi skulle börja med smakisar, broschyrer från livsmedelverket samt primärvården i Västra Götaland, just den från livsmedelverket trodde jag att alla BVC fick att dela ut?!.

Sedan har jag inte skrivit att det är för att det är sött som "skolan" säger att man inte ska börja med fruktpuré !

Min plutt är inte fyra månader ännu, det blir han den 15/9. Den 22/9 ska vi på 4-mån-kontrollen och då ska tanten prata lite om smakisar. Vilka broschyrer hon delar ut då har jag ingen aning om. Men Livsmedelsverket (kursiverat eller ej) imponerar inte på mig.

Du har påpekat att man inte ska börja med fruktpuré för att bebisen kan få smak för det söta/föredra frukt och sen inte vill ha grönsakspuré. Jag förstår precis vad du menar, men anser att det är en överdriven oro. :) Och jag säger än en gång, många grönsaker smakar också sött, tex morot och palsternacka mfl! Och frukt är väl ofta snarare syrligt (tex äpple) istf renodlat sött. Jag tycker rekommendtionerna känns lite Lutheranska.

Bröstmjölk är väldigt sött, därför finns redan en preferens för söta smaker. Många bebisar ratar potatissmakisar pga konsistensen och smaklösheten, medan andra grönsaker går bättre (smakligare och trevligare konsistens).

Allmänt:
Ang amningsrekommendationerna (som jag tycker är ett något uttjatat ämne och tråkigt att de alltid ska dyka upp i smakistrådar...) så är de inte framtagna för svenska/motsv förhållanden, men Sverige måste följa reglerna och ge samma rek som alla andra. Tack och lov finns det personal som inte är lika rabiata. Själv har jag delammat båda mina barn, pga Raynauds syndrom i bröstvårtorna och samtidigt gett/ger ersättning (NAN).

För mindre än en evighet sedan fick man lov attbörja med smakisar vid 3-4 mån ålder, en väldigt vanlig ålder för bebisar att visa nyfikenhet och intresse för annan mat. Det är inte pga tarmmognad man har flyttat fram rek för smakisar till 6 mån, utan för att amningsråden ser ut som de gör.

Havre är nästintill glutenfritt och mycket nyttigt på många sätt. Jag har börjat ge grötsmakisar (sempers mild havregröt, allt annat än söt smak) till min plutt, för jag märker att han behöver mer. Han håller sig inte mätt och nöjd på nästintill enbart amning längre, så jag ger mer ersättning med. Nu sover han bättre igen. Mätta och nöjda bebisar sover helt enkelt bättre. :)

Amningsmottagningen på Helsingborgs lasarett är guld värda. De anser att det viktigaste är att bebisen får mat och blir mätt, inte på vilket sätt. De tycker man kan komplettera med ersättning om det behövs och dessutom strunta i amningen om det inte funkar, istället för att må dåligt över det. :bow:

Ang amningsrekommendationerna (som jag tycker är ett något uttjatat ämne och tråkigt att de alltid ska dyka upp i smakistrådar...) så är de inte framtagna för svenska/motsv förhållanden, men Sverige måste följa reglerna och ge samma rek som alla andra.

Men hur menar du att smakisfrågan ska kunna stå "fri" från frågan om amning/ersättning?? :confused:

Det handlar ju alltihop om mat vi ger bebisen. I och med att man ställer frågan NÄR man ska börja ge så blir det ju liksom oundvikligt att tala om just när det är/anses lämpligt att börja just ge annat än bröstmjölk/ersättning?

Att inte alls ta upp några rekommendationer om amning och/eller matning överlag blir ju rätt konstigt? Ska alla bara utgå från sina egna idéer? De flesta av oss har ju ändå på något sätt läst/hört/sett och sen dragit slutsatser utifrån det, inte bara levt i vakuum och sen chansat när man ska börja ge "riktig mat".

Sen kan ju just rekommendationer vara från WHO, Livsmedelsverkat, BVC, en författare, en barnmorska någon känner, en annan mamma eller vad som helst. Vissa rekommendationer är mer "officiella" och kanske har en annan "tyngd" än dem man ev får från gamla mormor t ex. På själva namnet rekommendationer så tycker jag det också hörs att det inte handlar om att man MÅSTE göra som rekommendationerna säger.

Hur som helst: om man kan och vill amma så ÄR det något som rekommenderas. Det är för de allra flesta barn BRA att att få den maten. Det är liksom inget som någon bara hittat på för att jävlas med kvinnor som inte kan (eller vill) amma. :crazy:

Det är dock inte så att man rekommenderas att bli en själv(och kanske också barn-)plågare på kuppen. Det finns nog ingen som rekommenderar en kvinna att amma när/om barnet inte får tillräckligt med mat ur brösten. Eller om kvinnan blöder som en gris och amningen blir en stund av frustration eller ger depressiva besvär. Det finns väl heller ingen som tvingar någon som INTE VILL amma att göra det.

Jag kan förstå att ämnet kan vara känsligt; att det kan kännas sorgligt och jobbigt både att inte kunna (eller vilja) amma och att det kan kännas enormt jobbigt när/om andra ifrågasätter varför man inte gör det. Men att därifrån tycka att amningsfrågan inte är något som bör/ska tas upp i smakistrådar? Jag förstår verkligen inte hur man kan få det till något som inte hör ihop. :crazy:

Vi får barn med glutenallergi! ;)

Aha, då är det alltså min mammas fel att jag är glutenallergiker :idea:
Ska ringa & skälla på henne lite senare att det är hennes fel jag inte kan njuta av gott bröd, kaffebröd, smörgåstårtor, bullar, kakor mm :mad:
:rofl:

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 045
Senast: snöflingor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 665
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar