Vad börjar man med för smakisar?

B

bestatjejen

Hej!

Min lille kille är 3,5 månader och jag skulle vilja börja prova lite smakportioner. Vad ska man börja med och vid vilken tid ska man ge. Vid vilken ålder började ni ge era små liv?

Sv: Vad börjar man med för smakisar?

kokt morot eller potatis är rätt bra att börja med, jag brukar börja med moroten
jag har börjat vid ca 4 månader med alla 4, men det har varit väldigt varierande hur det har tagits emot. min äldsta dotter var nog över halvåret innan hon accepterade sånt som serverades med sked och min äldsta son lämnade smakportionstadiet ganska omgående, för han ville ha stora portioner direkt!
yngsta sonen har fått morot ett par gånger och risgröt nån gång, men han är tämligen ointresserad så jag tänker avvakta ett tag innan jag fortsäter med det. han är snart 5 månader nu

Vi började när Theo var nästan 4 månader. Började med havregröt, sen blev det potatis, palsternacka, morot, majs och broccoli. Nu när han äter allt det med god aptit (5 månader gammal) har vi även börjat introducera fruktpuréer.

Vi började med att ge "mat" på eftermiddagen, men det gör man såklart den tiden som passar bäst. Idag har han fått potatis- broccolipuré till lunch och gröt på kvällen. Han får ganska stora portioner nu. Han är ett litet matvrak!

Mosad potatis och bröstmjölk/ersättning började vi med när Ella skulle fylla 4 månader och det var för att hon var så jäkla nyfiken av sig :)

Lunch har alltid varit en bra tid att introducera nytt för henne ..

Nu har vi börjat ge kött också och det älskar hon ;)

Min minsta kille började gapa efter skeden redan som 3månaders och har sedan dess ätit allt vi äter (-salt då)

Vi har inte gett honom några pureér eller mixat hans mat, han får det som äts av oss, om än i mindre bitar. Idag bet han av skalet på en gurka, trots att hans mun bara innehåller en ynka liten tand!

Enligt WHO bör man amma till 6 månader, men enligt "gammal tradition" i Sverige har man ofta sagt 4 månader.

Vi började när sonen var 4 månader. Man brukar säga att man kanske inte ska börja med enbart fruktpuréer då de ofta är sötare och risken är (tydligen) att barnet vänjer sig vid det söta. Vi började med potatis (mosat i bröstmjölk) och körde det i några veckor. Sen gav vi morotspuré, palsternacka, broccoli osv. Rekommendationen brukar vara att börja med just grönsakspuréer och därefter prova lite frukt, sedan fisk och sist kött (har jag för mig).

En viktig sak att komma ihåg är att gluten kan man gärna skjuta på ett tag, men det allra viktigaste är att börja ge gluten "i skydd av amningen"; det vill säga börja introducera gluten medan man fortfarande ammar åtminstone till viss del. Då minskar tydligen risken för glutenallergi.

Och vi som inte KAN amma i 6 månader då?

Ja men vi ska amma ändå vet du väl :p:p

Bra med lite tips.. Min kille äter ju massvis och växer som det knakar. Är väldigt intresserad av vad vi gör när vi sitter till bords. Bör jag vänta till den 15 sep och rådgöra med BVC eller kan man börja lite ändå?
Man ska ju även gå upp till "tvåan" av ersättningen vid fyra månader. Kan man göra det två veckor för tidigt?

Äsch enligt WHO bör man amma/ge ersättning upp till 6 månader, tror Björk menade rent allmänt att barn enligt WHO ska ha mjölk som föda !

Senast ändrad:

Äsch enligt WHO bör man amma/ge ersättning upp till 6 månader, tror Björk menade rent allmänt att barn enligt WHO ska ha mjölk som föda !

Ja, självklart menade jag så!

(Herreminje.. här får man vara övertydlig tydligen. :crazy: För mig är det självklart att om man inte kan amma så ger man ersättning istället. Och tjejer: don't shoot the messenger! Jag säger vad jag läst att WHO rekommenderar. Om ni läste så följde jag inte själv rekommendationen heller... ).

Det är väl för övrigt inte så att ni som inte kunde amma började med smörgås istället för bröstmjölk?
;)

Ja jag förstod vad du menade :D

Problemet är bara att det känns ibland som om inte alla ser det som en rekommendation utan att det faktiskt SKA ammas till dess. Förstföderska som jag är satt hela nätterna och ammade timmar i sträck utan att bebis blev nöjd tills jag faktiskt gick på egen magkänsla och gav ersättning. Vid två månaders ålder slutade jag och amma och bebis blev heeelnöjd och väldigt glad.

Hade Ella fått basa skulle hon nog krävt en baguette med messmör på eller något :D

Ja, självklart menade jag så!

(Herreminje.. här får man vara övertydlig tydligen. :crazy: För mig är det självklart att om man inte kan amma så ger man ersättning istället. Och tjejer: don't shoot the messenger! Jag säger vad jag läst att WHO rekommenderar. Om ni läste så följde jag inte själv rekommendationen heller... ).

Det är väl för övrigt inte så att ni som inte kunde amma började med smörgås istället för bröstmjölk?
;)

Va? Skulle man inte börja med smörgås och söndagsstek direkt? :D Attans!

(Herreminje.. här får man vara övertydlig tydligen. :crazy: För mig är det självklart att om man inte kan amma så ger man ersättning istället. Och tjejer: don't shoot the messenger! Jag säger vad jag läst att WHO rekommenderar. Om ni läste så följde jag inte själv rekommendationen heller... ).;)
Fast det är inte riktigt så enkelt...
jag vill inte skjuta budbäraren, bara få er att tänka efter! ;) :idea:

Vi som inte ammar våra barn (oavsett orsak), spelar det då någon roll ifall vi ger 100% ersättning eller om vi ger dem 90% ersättning och 10% smakisar?
Kommer vi får glutenallergiska barn eftersom de inte får gluten introducerat tillsammans med bröstmjölk?

(Ska jag vara riktigt ärlig så tycker jag att tjatandet om WHOs rekommendation om minst 6 månaders helamning gör att vi som misslyckas med det skuldbeläggs i onödan.)

Och söt smak är bebisen redan van vid...någon som smakat på bröstmjölken? ;)

(Ska jag vara riktigt ärlig så tycker jag att tjatandet om WHOs rekommendation om minst 6 månaders helamning gör att vi som misslyckas med det skuldbeläggs i onödan.)

Själv började jag ju (precis som du!) med smakisar vid 4 månaders ålder. Av rent praktiska skäl; jag skulle börja jobba när sonen var 7 månader. (Sen delammade jag till han var 14 månader, men det är en annan sak).

Jag tycker att man snarast får se WHO:s rekommendation ur ett större perspektiv. Deras rekommendation handlar ju om internationellt perspektiv. I många u-länder så har ersättning blivit ett problem; man tror att ersättning är det bästa och ger så ersättning utblandat med ohygieniskt vatten (eftersom man inte har tillgång till bra vatten) istället för att ens prova amma. Och det är ju med den bakgrunden man ska se WHO:s rekommendationer.

Själv tycker jag det vore kanske lite konstigt om inte någon alls tog upp WHO:s rekommendationer i en tråd om just när man ska börja med smakisar....

Och söt smak är bebisen redan van vid...någon som smakat på bröstmjölken? ;)

Ja, jag har.

Det är tydligen bara att inse: allt som jag skrev i mitt inlägg var fel. Eller hur är det ni menar? :confused: :crazy:

Jag skrev vad jag läst mig till när jag själv funderade över hur man skulle göra. (Och mitt barn är inte ens 2 år fyllda så det är inte några 40 år gamla uppgifter)

Kanske är det så att just söt smak är de vana vid och gillar och att man just därför rekommenderas att introducera andra smaker som de inte är vana vid?

Kommer vi får glutenallergiska barn eftersom de inte får gluten introducerat tillsammans med bröstmjölk?

Inte en aning... har inte läst om det, eftersom jag inte har varit i den sitsen själv. Jag vet däremot att jag läst att barn som får gluten i "skydd av amning" drabbas i lägre grad av glutenallergi. Det kanske gäller detsamma "i skydd av ersättning"?

(Själv har jag inte slaviskt följt alla rekommendationer; t ex började vi med smakisar vid 4 månader trots att sonen har en pappa som är allergiskt mot många födoämnen. Rekommendationen vi fick var att helst vänta längre med introduktion av smakisar; för att minska risken för att han ska utveckla allergi. Men vi tog risken ändå; av andra skäl. Det är vårt val. Om andra inte kan amma och eventuellt riskerar att barnet får glutenallergi delvis pga det .... tja, då är det väl bara så? Man har ju liksom inget att välja på då; det är väl inget att känna sig "påhoppad" för?)

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 045
Senast: snöflingor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 665
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar