Vad bör ett T-märkt sto kosta??

Sv: Vad bör ett T-märkt sto kosta??

Ja troligen. Enligt Svelands villkor så:

"Utbetalas delersättning upphör automatiskt hästens hela försäkringsskydd. Ny försäkring kan tecknas med vissa begränsningar efter anmälan till och prövning av Sveland."

Enligt Agrias villkor så:

"Om hästen varaktigt förlorat sin användbarhet enligt punkt 1.2, men enligt veterinärmedicinsk expertis ur djurskyddssynpunkt kan leva vidare, kan försäkringstagaren i stället välja delersättning. Då ersätts den del av försäkringsbeloppet som överstiger 7 000 kr för ponny och 10 000 kr för stor häst. Hästen ska märkas enligt Agrias anvisningar."

Ingen beloppsbegränsning hos Sveland alltså. Jag var säker på att det var samma rakt över - ber om ursäkt för så är det tydligen inte!

Jag sålde mitt gamla tävlingsto (D-ponny) som blev T-märkt hn höll inte för hoppning pga en dålig benställning men hade tävlat upp till MSV . Hon såldes till en familj som skulle rida och möjligtvis när hon blev äldre ta något föl. Vi sålde henne för försäkringsumman så de tog över våran försäkring helt, den låg då på 45.000 kr.
Detta var rätt länge sen och vet inte hur det går att göra idag. MEn som andra säger om stoet har presterat har en bra stam och inte skadan är ärftlig, (förslitningsskador råkar många ut för!) skulle inte jag tveka att betala en större summa för en T-märkt häst!
Bra avelston är mycket dyra!!!!!

Jag skulle också kunna tänka mig att betala en större summa för ett bra D-ponnysto för avel. Dock inte för en som pga av benställningen inte höll längre än upp till Msv, vilket betyder tom LA för mig. Förslitningskador kan ha många orsaker, och behöver precis som du säger inte vara ärftliga. En inkorrekt benställning kan dock vara synnerligen ärftlig, och om den nedärvs är risken ganska stor att även avkommorna råkar ut för samma typ av skador. Definitivt ett dåligt val om man vill satsa på prestation!

En D-ponny med dokumenterad prestationsstam som gått lägst Msv A under flera säsonger, och pga olyckshändelse skadat sig med något kroniskt tillstånd som följd är en helt annan sak. Ett sådant sto skulle i stort sett få kosta hur mycket som helst. Efter veterinärt utlåtande att dräktigheten, tyngden av att bära fram fölet, inte påverkar skadan och stoets välbefinnande, samt efter att ha konstaterats dräktig...

Är inte det troliga att hon bara är utförsäkrad tom 15 000:-, alltså att försäkringsbolaget inte betalt ut mer. Svårt att sätta ord på det..
Men tex om hon var försäkrad för 45 000:-, så betalade försäkringsbolaget ut 30 000:-, istället för 35 000:-.

Missade Athenas sista svar, men kanske att det kan vara som jag tror ändå?

Senast ändrad:

Jag köpte nyligen ett T-märkt sto för just 10.000:- Är t-märkt hos Agria, ägaren fick ut pengarna & hon är nu försäkrad i 10.000:- plus 25.000:- avel

Bra stam med föräldrar som presterat bra.
Samt hon har själv tävlat & fått placering i iofs lägre klasser innan hon blev skadad pga en olycka. Skulle precis gå upp i klasserna när det hände.
Skadan är inte betydande för hållbarheten men fd. ägaren ansåg inte inte att hon var lämpad för den sortens träning som krävs för tävling & dens ambitioner längre.

Villkoret för köp var att hon skulle kunna få föl, gick igenom grundlig vet.besiktning UA. Har inga som helst besvär idag.

Fungerar nu som promenadhäst & lättare träning & blev idag konstaterad dräktig. :D

Man får betala det man själv anser att ett avelssto är värt, mitt sto var lätt värt dom 10.000:- för mig men kanske inte 30-40.000:-

Smaken är som baken.

Senast ändrad:

KL

Jag hade fått för mig att man fick ut ett visst procent när man triangelmärkte. Är det så att man får ut 10 000:- mindre oavsett vilket bolag man har?

Kan nån räta ut mitt frågetecken??:laugh:

Ja, så är det antagligen. Men hos Agria "tvingas du" ta ut allt utom 10000:-. Jag tror det är så hos de flesta men jag kan ha fel.

Jag har också för mig att det gick efter procent? Kan de ha ändrats måtro?

Nej du får aldrig försäkra den för över 10.

Jag köpte ett av mina avelsston för betydligt mer än 10000:-, hon är t-märkt. Hon har dock egna meriter i svår internationell hoppning, hon har flera syskon med det samma och har själv lämnat bra avkommor. Hon var inte dräktig när jag köpte henne men hade bevisat att hon kunde få föl.

Nu är hon 17 år och försäkringsvärdet har börjat sjunka (från 10) så snart är hon inte värd nåt om man ser till det... men hon är fortfarande värdefull som avelssto!

Spirit ovan har tydligen fått försäkrat sitt sto för avel på 25000 kr ??

Mvh Mia

Jag ser det... konstigt. Man kanske har gjort om det? Men Agria hade Avelsförsäkringen redan när jag försäkrade min (2006) och hon har aldrig haft nån annan försäkring i min ägo. Det var nog förresten så att jag tog över avelsförsäkringen på henne när jag köpte henne *tänker efter*.

Det var just det jag kom att tänka på är ju i Avelsförsäkringen så täcker den just att stoet ska kunna avlas på :laugh:

Så den borde gälla även om stoet är T märkt kanske dock med revervation på ben o dyligt :idea:

Ringde Ag**a men när jag diskuterat mina försäkringar (skulle försäkra mitt nya föl ) så blev jag så trött på *kundmannen * jag pratade med *de kan ingenting numer på Ag**a så jag orkade inte fortsätta diskussionen och fråga om detta .

Mia fruktansvärt trött efter massor av flaskmat inatt och idag :crazy:och tyvärr allmänt grinig:o

¤ Vad har stoet själv presterat?
¤ Har hon avkommor, hur har det gått för dom?
¤ Vad har syskon, gjort?
¤ Vad för stam har hon?
¤ Utav vilken anledning, är hon triangel märkt?

¤ Är hon dräktig, eller har hon föl vid sidan?

Om man bortser ifrån vad stoet har gjort, och utav vilken anledning hon är triangel märkt, så är det ganska viktigt att stoet är dräktigt eller har föl vid sidan. Just för att du själv skall se att hon är fertil.

Så det är många saker att tänka på. Det innebär inte att ett avelsto för 10 000 kr är sämre än ett sto för 50 000kr eller tvärtom.
Det handlar om vad köparen vill ha.

Är inte det troliga att hon bara är utförsäkrad tom 15 000:-, alltså att försäkringsbolaget inte betalt ut mer. Svårt att sätta ord på det..
Men tex om hon var försäkrad för 45 000:-, så betalade försäkringsbolaget ut 30 000:-, istället för 35 000:-.

Nej så är det inte. Jag fick teckna ny försäkring när jag t-märkte henne och den är på 15.000.

Jag har tyvärr tvingat t-märka vårt sto p g a skada. Veterinären ansåg att med hennes stam, temperament och utan fysiska stora avvikelser skulle sättas i avel. Då fick vi ut 75% av den livförsäkring hon hade och återstoden är hon livförsäkrad i. Hon har full veterinärvård förutom det som hon blev t-märkt för. Så som jag fattat det så beror det på hur stor försäkring man har innan t-märkningen. Vi hade inte tänkt att bedriva avel, men att sälja henne som avelssto utan att ha avkomma att visa, ansåg vi inte vara någon bra idé. Så vi tog ett föl på henne som nu är 2 år efter en gångartshingst och är tänk visas på 3-årstest nästa år. Vi betäcker henne även i år med en hopphingst för att se hur avkomman blir med en hoppinriktad hingst. Tanken är ju att om 2-åringen får bra poäng om ett år, ökar både stoets värde som avelssto och nästa års föl värde i o m det. Kan jag visa två bra avkommor kan jag tänka att ta ett betydligt högre pris för henne. Men det ska ju erkännas att jag tvekar att sälja henne, det här med föl är väldigt kul. Har man sedan möjlighet att följa dem en bit på vägen så är det fantasktiskt.

Spirit ovan har tydligen fått försäkrat sitt sto för avel på 25000 kr ??

Mvh Mia

Kopierat från Ag**s sida vad det är för försäkring jag har på mitt T-märkta sto via min personliga hemsida där jag har översikt över försäkringarna..
Försäkringsrådgivaren jag pratade med i Malmö var toppen.

Hältor med komplikationer. Triangelmärkt. Omprövas ej.

Ag**a Bas Liv och Användbarhet
Försäkringsbelopp SEK 10000

Ag**a Avelssto Användbarhet
Försäkringsbelopp SEK 25000

Ag**a Bas Veterinärvård
Kvar att utnyttja SEK 60000

Ag**a Plus, tillägg

Ag**a Incident ingår,

försäkringsgivare LRF Försäkring
Intjänad självriskrabatt 0 kronor

Den försäkringen kostar mig 5382:-/år

I Ag**a Bas Liv och Användbarhet kan du få ersättning om din häst:

* insjuknar eller skadas så svårt att den dör eller enligt veterinärmedicinsk expertis måste avlivas
* kommer bort inom Norden

Ur användbarhetsförsäkringen kan du få ersättning om hästen för all framtid förlorat sin användning som rid- eller brukshäst.

Ag**a Avelssto Användbarhet
Ag**a Avelssto Användbarhet är en tilläggsförsäkring till Ag**a Bas Liv och Användbarhet eller Ag**a Begränsad Liv. Försäkringen ersätter då stoet varaktigt förlorat sin användbarhet som avelssto till följd av specifikt uppräknande skador eller sjukdomar bland annat betäcknings- och förlossningsskador, vissa hovsjukdomar, frakturer, tumörer och återkommande kolik.

I försäkringen ingår även en foster- och fölförsäkring som ersätter 10 procent av det försäkrade beloppet. Högsta möjliga ersättning är 5 000 kronor.

Ag**a Incident
Världens fösta hästförsäkring för människor.
När du tecknar en av Agrias hästförsäkringar ingår Ag**a Incident. Det är en olycksfallsförsäkring som gör det tryggare för människorna runt omkring din häst.

Vad Ag**a plus tilläg är för något vet jag inte.

Senast ändrad:

Det du skriver är lite motsägande! :crazy:
Har man inte råd med en förlust på 10.000:- tror jag nog inte att man ska avla över huvud taget om jag ska vara ärlig. Det kostar mycket mer än så ifall någonting går fel.

Ja, det är motsägande, därav :crazy:gubben.

Och jag skriver inte att jag inte har råd, utan att det är kännbart.
Jag vet vad det kostar, jag lovar...:p

Och jag skrev också (i tidigare inlägg) att det ju faktiskt är marknaden som styr priset. SEn är det en fråga om var jag vill lägga mina risker.
Ínköpspriset kan man ju styra, däremot föl som föds och behöver vet.vård, eller ston som inte tar sej av oliika anledningar är ju svårare att se direkt när man köper ett sto till avel. Då känner jag att det inte är värt (med min ekonomi) att chansa för mkt. (hade jag haft massor med pengar så skulle jag säkerligen chansa mer och köpa ett dyrare sto trots t-märkning)
Sen är det klart att ett sto med meriter i svårklass och bra stam ganska självklart lär kosta mer än 10´.

Lät som en vetig idé där man inte tar ut försäkringen, utan säljer vidare med försäkringen fortfarande gällande. Då får man ju ut pengarna, och nya köparen kan fortfarande hålla hästen försäkrad.
Fast så kommer problemet med oseriösa köpare/säljare (a´la insider)

Fast det känns som priset inte styr kvaliten alltid på t-märkta ston, utan en del tycker att dom ska ha ut mer fast stoet ifråga inte har några meriter utan har varit en hobbyhäst med hyffsad stam, likaväl finns det dom som bara inte vill ta bort sitt sto och mer än gärna vill att det ska få bli avels/promenadhäst hos ngn trevlig människa.

Som sagt svårt, men det finns alla varianter:crazy:

Sådär ser min ut också, med undantag att jag bara har 10000:- i avel. Med andra ord så hade jag kunnat höja det beloppet betydligt då? Måste nog ta ett snack med mitt ombud :mad:.

JAg fick själv välja belopp när jag pratade med mitt ombud för 2 månader sedan.
Vet ej maxbeloppet, men jag tyckte 25.000 var ganska rimligt för mig.

Så det borde gå.. Ring & kolla...

Liknande trådar

Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 214
Senast: fridshem
·
S
Avel Skulle vilja få till en diskussion om hur ni andra hobbyavlare tänker, dvs ni som har runt 1-4 ston (det får man väl ändå kalla...
Svar
19
· Visningar
1 913
Senast: sydney
·
Hästmänniskan Har under fm roat mig med att kolla vad som rent praktiskt skulle hända om jag flyttar V från Sveland till Agria. Och, ibland är det...
Svar
7
· Visningar
1 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka