Vad bör ett T-märkt sto kosta??

Sv: Vad bör ett T-märkt sto kosta??

Kopierat från Ag**s sida
Man FÅR skriva Agria. Det ser bara fånigt ut med dessa stjärnor!
Det är inte mer reklam att skriva Agria än att skriva att jag har en Volvo och ett Tranesläp eller en Stübbensadel....

*knapplån*

jag köpte ett T-märkt sto till avel 2005, dräktig, hon hade själv tävlat svår hoppning - vunnit kvalitetsbedömning, trea på Elmia, meriterat möderne/syskon som hade gått svår internationell hoppning. Betalade 30.000 kr för henne och hade henne försäkrad för samma summa i Sveland. Dock 15.000 kr i liv och 15.000 kr i "ond bråd död" - fick ju tyvärr ta bort henne pga kolik i juli 2007 (dräktig och föl vid sidan) - fick 30.000 kr av Sveland..

Skulle utan problem kunna tänka mig att köpa ett nytt avelssto som är T-märkt - dock så är det självklart viktigt VARFÖR stoet är T-märkt!
Vill inte betala mer än vad det går att ha hästen försäkrad för!

JAg fick själv välja belopp när jag pratade med mitt ombud för 2 månader sedan.
Vet ej maxbeloppet, men jag tyckte 25.000 var ganska rimligt för mig.

Så det borde gå.. Ring & kolla...

Det kanske är nytt. Jag fick välja ett högt livbelopp för att kunna ta samma avelsvärde när jag försäkrade mitt sto (2004, Agria).

Förut kunde man själv räkna på sin försäkring på Agria och då gick det heller inte att välja högre avelsvärde än man hade som livbelopp. Mitt sto är dock inte T-märkt, men det borde inte göra skillnad tycker jag.

När jag tecknade försäkringen så fanns dessutom inte maxgränsen på 5000 kr i foster- och fölförsäkring utan den var på 10 procent av försäkringsbeloppet.

HeJe

Anledningen att jag tog upp henne var hur vi gjorde med priset i försäljningen, de skulle möjligtvis använda henne i en egen avel när hon blev äldre. Jag sålde henne som en promnad/läromästare då hon var rätt högt utbildad ("ung" -9 år), skadan uppkom aldrig mer då hon inte blev fullt tränad. och nej jag skulle inte heller köpa ett avelsto med en benställning som är kajko och det är anledningen till förslitningsskadorna. men att ha en häst som tävlar rätt högt och under en längre tid så är risken stor att det kan uppkomma en förslitningsskada även om hästen har rätt benställning! Och jag tror att enbart gå efter resultat när man handlar om tävlingsponnyer är enligt min mening fel då det är ett barn som sitter på ryggen. Oftast är inte de så rutinerade! anledningen att min ponny inte fick gå högre var helt beroende på mig! tränade på desto högre men var för dålig i nerverna. Detta "fenomenet" finns hos många!

Liknande trådar

Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 214
Senast: fridshem
·
S
Avel Skulle vilja få till en diskussion om hur ni andra hobbyavlare tänker, dvs ni som har runt 1-4 ston (det får man väl ändå kalla...
Svar
19
· Visningar
1 913
Senast: sydney
·
Hästmänniskan Har under fm roat mig med att kolla vad som rent praktiskt skulle hända om jag flyttar V från Sveland till Agria. Och, ibland är det...
Svar
7
· Visningar
1 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka